×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

بیان خاطره ای شیرین و مانا از استاد ناصر پاکرو

استاد پاک‌روی سال ۱۳۴۷ در رشت متولد شد و دوره‌های مقدماتی ساز سه‌تار را ابتدا نزد استاد راستین‌مهر و سپس استاد رنجبر در گیلان فرا گرفت.
وی بعد از ۴ سال شاگردی در کلاس استاد رنجبر، نزد استاد ذوالفنون رفت و تا سال ۹۰ یکی  از شاگردان ثابت استاد ذوالفنون بود.

آلبوم «باغ تماشا» و  «سودازدگان» از جمله کارهای این هنرمند گیلانی است.

وی سال‌هاست سه تار نوازی را به هنرجویان گیلانی آموزش می‌دهد.

وی در خاطره اولین دیدار خود با استاد جلال ذوالفنون اذعان داشت: در سال ۱۳۷۵ زمانی که عضو گروه نوا به سرپرستی مهران خداپرست بودم برای شرکت در جشنواره موسیقی محلی مناطق آزاد به کیش رفته و در آنجا برای اولین بار با استاد ذوالفنون اشنا شدم.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره موسیقی محلی مناطق آزاد استاد ذوالفنون به اتفاق آقایان سراج و هادی منتظری داور جشنواره بودند،گفت: در روز بازگشت به تهران اعضای گروه تصمیم گرفتند دیداری از استاد ذوالفنون داشته باشند، اما با مراجعه به محل استقرار به ما گفتند، که پس از اجرای گروه بیدل در شب قبل استاد به دلیل کمر درد شدید در استراحت بسر میبرند.

او گفت: پس از آن به اتاق خود بازگشته و مشغول بستن چمدانهای خود شدیم تا کم کم برای رجعت به سمت گیلان آماده شویم.

ناصر پاکروی خاطرنشان کرد: مادر حال بستن چمدانهای خود بودیم که صدای نواختن زنگ اتاق مارا متوجه خود کرد،وقتی در را باز کردیم، در حین ناباوری شاهد حضور استاد در پشت در اتاق شدیم.

این استاد سه تار گیلانی در حالیکه شور و اشتیاق یادآوری آن خاطره در طنین صدایش موج میزد،تصریح کرد: استاد فروتنانه درمقابل ما نشستند و مشغول زدن ساز و گفت و گو با اعضای گروه نوا ( من، مرحوم حسن جیلانی و…..) شدند.

وی افزود: برای من جالب بود که چطور با آن وضعیت جسمانی و وقت کم برای دیدار ما قبول زحمت کردند، که استاد در پاسخ به این کنجکاوی من گفت؛ باید میامدم چرا که گروه گیلان برای دیدارم زحمت کشیدند بنابراین وظیفه داشتم خودم بیام.

استاد ناصر پاکروی برخورد و رفتار فوق استاد ذوالفنون را نشان از رأفت،عطوفت و مهربانی وی عنوان کرد و اذعان داشت: در همان روز در فرودگاه من و توماج مصفا باز استاد ذوالفنون را با سه تاری به دوش دیدیم، و از ایشان پرسیدیم این همان سه تاری است که با آن کاست صدبرگ و پرند را زدید.استاد نیز در پاسخ بله و اصرار داشت که من نیز چنگی به آن سه تار داشته باشم که من با شرمندگی قبول نکردم.

وی در ادامه با تاکید بر افزایش علاقه اش به استاد ذوالفنون در نتیجه این برخورد سرشار از مهر و عطوفت تصریح کرد: هنرمند در همه حال باید همچون استاد ذوالفنون و استاد صبا مردم دوست و مهربان باشند.

استاد ناصر پاک روی اظهار داشت: این دو استاد گرانقدر الگوهایی هستند که جوانان باید از روش آنان الگوبرداری کنند، چرا که نگاه از بالا به پایین هرگز موفقیت آمیز نخواهد بود، شایان ذکر است که در پایان ۷۵ به منزل استاد ذوالفنون رفتم و از ایشان درخواست نمودم که مرا به شاگردی خود بپذیرند.

«ناصر پاک‌روی» میراث‌دار برجسته مکتب موسیقی استاد ((جلال ذوالفنون)) است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false