×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

در حالی که گفت وگوها درباره افزایش قیمت بنزین توسط دولت در سال آینده داغ است، نمایندگان مجلس، عمدتا با اصل افزایش قیمت مخالف نیستند اما از ارائه پیشنهادها و طرح هایی برای تدریجی شدن این افزایش و کاهش فشار بر اقشار متوسط خبر می دهند.
فرمول مجلس برای پیشگیری از افزایش یک باره قیمت بنزین
در این باره، معصومه آقاپور، نماینده مردم شبستر در مجلس در گفت‌وگو با فارس، گفت: تعدادی از نمایندگان طرحی را برای جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۷ تدوین کردند. وی ادامه داد: نمایندگان در این طرح به دنبال این هستند که فرمول جدیدی را برای قیمت حامل‌های انرژی ارائه کنند که علاوه بر این که افزایش یک باره و زیادی را در قیمت حامل‌های انرژی نداشته باشیم در عین حال بتوانیم قیمت‌ها را به فوب نزدیک کنیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارکرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در شرایطی که ما در رکود اقتصادی به سر می‌بریم برای جامعه سم است و در این شرایط افزایش قیمت به این شکل به صلاح نیست.
آقاپور ضمن اشاره به طرح های دیگری راجع به مالیات بر ارزش افزوده و تکمیل ۳۰ هزار پروژه‌ نیمه تمام دولتی با مشارکت بخش عمومی و خصوصی گفت: این طرح‌ها بناست تا به کمیسیون تلفیق ارائه شود تا در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷ این موضوعات اعمال شود و اگر هم در آن جا این طرح‌ها اعمال نشد ما این موارد را در صحن علنی ارائه خواهیم کرد.
احتمالا بنزین ۱۲۰۰ تومان می شود
در همین حال، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان این که دولت قصد دارد از افزایش قیمت حامل های انرژی ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان کسب درآمد کند، توضیح داد: کسب درآمد این مبلغ بستگی به این دارد که با چه فرمولی قرار است حامل های انرژی افزایش پیدا کند، این نکته حائز اهمیت است که در مجلس عده ای مخالف این موضوع هستند و کمیسیون انرژی کلا تبصره ۱۸ را رد کرده است. وی گفت: باید مشخص شود که برای کسب ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فقط قرار است بنزین و گازوئیل گران شود یا سایر حامل های انرژی نیز افزایش قیمت خواهند داشت اگر دیدگاه دوم در نظر گرفته شود در واقع باید حداقل هر حامل انرژی ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد و به عبارت دیگر قیمت بنزین ۱۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود.
سازوکار حذف یارانه نقدی در بودجه سال ۹۷ مشخص نیست
جلالی درباره حذف یارانه برخی از اقشار هم گفت: براساس برآورد مرکز پژوهش ها حدود ۳۰ میلیون نفر از فهرست یارانه نقدی باید حذف شوند اما ساز وکار آن هنوز مشخص نیست و دولت باید در این زمینه توضیحاتی ارائه کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: در اجرای حذف یارانه نقدی باید دقیقا مشخص شود که با چه ضوابطی خانوارها و دهک ها از دریافت یارانه نقدی منع می شوند و با چه مکانیزمی در جهت فقرزدایی مبالغی در اختیار اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می گیرد.وی ادامه داد: دولت حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته است بحث ما این است که در اشتغال مانند طرح های زود بازده عمل نشود یعنی اگر ظرفیت براساس ضوابط کاملا دقیق ایجاد نشود احتمال دارد ۶۷ هزار میلیارد تومان دچار مشکل شود.
چرا باید صاحب خودروی ۵۰۰ میلیونی و مسافرکش بنزین را به یک قیمت بخرند؟
درباره افزایش قیمت بنزین، حاجی بابایی، دیگر نماینده مجلس نیز در همایش فرهنگیان به مناسبت نهم دی، گفت: در بحث گرانی بنزین باید تدبیر مناسب اندیشیده شود که مردم تحت فشار نباشند و عدالت اجتماعی باید در نظر گرفته شود. به گزارش فارس، وی افزود: کسی که خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی دارد، بنزین را با همان قیمت می‌خرد،که کسی که به زور یک پیکان برای مسافرکشی تهیه کرده است، این ها پیشنهادهایی است که می تواند، منابع را هدایت کند که به اقشار مردم آسیب نرسد.
پیشنهاد شیب ملایم برای افزایش قیمت بنزین
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز، از شیب تند افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال ۹۷ انتقاد کرد و با تأکید بر این که مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی نیست، اما باید منطقی و تدریجی باشد، افزود: هرگونه افزایش قیمت باید متناسب با سطح درآمدی جامعه باشد. وی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان این که نمایندگان تلاش می‌کنند هرگونه افزایش قیمت در حامل‌های انرژی با شیب ملایمی در سال ۹۷ صورت گیرد، گفت: این میزانی که دولت در لایحه بودجه ۹۷ برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد داده، موجب شوک و افزایش تورم بی‌سابقه می‌شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false