×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

انتقال کاهوی آبی توسط مردم از تهدیدات زیست محیطی گیلان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: نا آگاهی از انتقال گونه های گیاهی مهاجم موجب گسترش گیاهانی نظیر کاهوی آبی و سنبل آبی در استان می شود.

منصور سربازی در خصوص مشاهده گونه جدید گیاهی به نام کاهوی آبی در استان برای اولین بار گفت: در حال حاضر مشاهده این گونه در یک منبع آبی شهرستان شفت مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه گسترش این گونه همانند سنبل آبی برای منابع آبی استان خطرناک است اظهار کرد: باید هرچه سریعتر از روند رو به رشد این گیاه جلوگیری کنیم.

سربازی ادامه داد: در حال حاضر این معضل زیست محیطی در شورای پدافند غیرعامل استان مطرح و مقرر شده تا یک دستگاه بیل مکانیکی برای جمع آوری آن در محل استقرار یابد.

وی با بیان اینکه مردم یکی از عوامل مهم گسترش گیاهان مهاجم هستند، خاطرنشان  کرد: نگهداری گیاهان مهاجم به عنوان گیاه زینتی در خانه و سپس رهاکردن آنها در منابع آبی استان یکی از مهمترین مخاطراتی که محیط زیست گیلان را تهدید می کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح  کرد: رشد و گسترش این گیاه در منابع آبی سریع است و کاهش تنوع زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان، از مخاطرات این گیاه به شمار می روند.

سربازی ادامه داد: این گیاه مهاجم قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع آوری کند و پس از اتمام دوره زندگی به محیط آبی رهاسازی کند و به همین دلیل باید از منتقل و یا رهاکردن این گونه در محیط زیست استان به جد پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه بی فرهنگی زیست محیطی برخی از افراد منجر شده است که حتی در ارتفاع ۱۲۰۰ متر از بالاتر از سطح دریا به مساحت دو هکتار در استان شاهد گونه مهاجم سنبل آبی باشیم گفت: وقوع چنین معضلی می تواند توسط افراد رخ دهد که ناآگاهانه گیاهان زینتی را از خانه به طبیعت ببرند.

سربازی افزود: بارها مشاهده شده که مردم در تنگ های ماهی گیاه زینتی هم نگهداری می کنند و پس از رهاسازی ماهی قرمز در منابع آبی موجب انتقال آن گونه گیاهی مهاجم نیز به اکوسیستم های ارزشمند استان میشوند و به این ترتیب محیط زیست ما راه با مشکل جدی مواجه می کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false