×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

هوادارانی که فریبِ بازی مدیران را خوردند و برانکویی که بدون خداحافظی تنها حامیانش در پرسپولیس را تنها گذاشت.
شاید روایت‌ها درباره چگونگی ویرانی پرس‌پولیس ناقص باشد، اما روایت نابودی پرسپولیس که محصولِ مشترک افراد نالایق در رأس این باشگاه بودند، نیاز به مستندات زیادی ندارد، در ادامه مروری خواهیم داشت بر اتفاقاتی که در سه ماه اخیر در باشگاهِ قهرمان سه دوره اخیر لیگ برتر افتاد و در نهایت منجر به یک فروپاشی شد، این یادداشت صرفاً بر اساس واقعیات موجود و مستند مطرح شده است و در آن هیچ ادعای شخصی مطرح نشده است.
اوایل فروردین‌ ماه، برانکو ایوانکوویچ برای نخستین بار در نامه‌ای نسبت به عدم پرداخت مطالباتش از باشگاه پرسپولیس ابراز گله مندی کرد، سرمربی قرمز‌ها در حالی که تیمش را دو فصل پیاپی به قهرمانی لیگ رسانده و به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم صعود کرده بود در نامه اعتراضی اش نوشته بود که خود و همکارانش هفت ماه است، حقوقی دریافت نکرده اند. نخستین واکنش ایرج عرب به این نامه در چهارم فروردین این بود: «اگر فیفا تا ۲۰ روز آینده پاداش پرسپولیس را به حساب برانکو نریزید، خودمان مطالبات او را پرداخت می‌کنیم.» طلب برانکو و دستیارانش بعد از گذشت بیست روز اعلامی پرداخت نشد، واکنش بعدی ایرج عرب: «تا اوایل اردیبهشت قطعاً بدهی برانکو را پرداخت می‌کنیم.»
اولین زمزمه‌های جدایی، بیست و سه فروردین، برانکو می‌گوید در فوتبال قرارداد چندان اهمیتی ندارد و مشخص نیست در آینده پیش رو چه اتفاقی رخ می‌دهد. صحبت‌هایی که واکنشِ عجیب رئیس هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس را به دنبال داشت، جعفر کاشانی: «پرسپولیس شخصیتش متکی به فرد نیست؛ برانکو تیم را قهرمان نکرده است»، نباید از این نکته گذشت که در هیچ جای دنیا، اعضای هیئت مدیره به این صراحت درباره مسائل باشگاه با رسانه‌ها صحبت نمی‌کنند، اصلا کسی در کشورهای دیگر، نمی‌داند هیئت مدیره باشگاهِ محبوبش چه کسی است. صحبت‌های نابخردانه در روزهایی که پرسپولیس، هفت ماه به مربیِ موفقش دستمزدی نداده بود، قطعاً نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های برانکو ایوانکوویچ بی تأثیر باشد.
اگر نگاهی به قوانینِ توزیع درآمدی در لیگ قهرمانان آسیا بیاندازیم، یک فصل صعود به نیمه نهایی و یک فصل حضور در فینال، در کمترین حالت، ۳.۵ میلیون دلار برای باشگاه پرسپولیس، پاداش به دنبال داشته است. حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس تأیید کرده بود که از پاداش حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد به عنوان پاداش بین اعضای تیم تقسیم شود و رقمی در حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد به باشگاه می‌رسد. حالا مشخص نیست حدود ۲.۲ میلیون دلار [حدود ۶۰ درصد از پاداش دو فصل اخیر پرسپولیس از آسیا] چگونه هزینه شده است که همچنان اصرار هیئت مدیره و مدیرعامل پرسپولیس در این است که مطالبات برانکو را از پاداش فیفا و یا اسپانسرها تأمین کنند.
۲۹ فروردین است، ایرج عرب همچنان می‌گوید: «برانکو تنها یک بار برای دریافت طلبش از باشگاه درخواست کرده است و باشگاه در تلاش است تا این مبلغ را در کمترین بازه زمانی پرداخت کند». یکشنبه ۸ اردیبهشت، همچنان طلبِ برانکو پرداخت نشده است و ایرج عرب می‌گوید: «نهایت تلاش خودمان را می‌کنیم تا پول آقای برانکو قبل از موعد پرداخت به او داده شود»، خبر تازه این است که ایرج عرب برای حل مشکلات مالی و پرداخت طلبِ برانکو با این تیم به ازبکستان سفر نمی‌کند و در تهران می‌ماند! بالاخره یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت، باشگاه پرسپولیس در بیانیه ای رسمی اعلام می‌کند که روز سه‌شنبه، یعنی ۱۷ اردیبهشت، مطالبات برانکو ایوانکوویچ را پرداخت می‌کند.
جمعه ۳ خرداد، ایرج عرب می‌گوید به خاطر یک بدهی ۳۵۰ میلیون تومانی، لوگوی باشگاه پرسپولیس در آستانه توقیف قرار دارد. هنوز خبری از پرداخت طلبِ برانکو نیست، طلبی که قرار بود ۵۰ روز قبل تسویه شود. در حالی که انتظار می‌رفت برانکو پیش از خروجش از ایران، به باشگاه لیست نقل و انتقالات بدهد، همچنان خبری از این موضوع نیست. همزمان شایعاتی مطرح می‌شود که برانکو ایوانکوویچ در شهرکِ غرب تهران، جلسه ای با مالک یکی از تیم‌های لیگ برتری داشته و پیشنهادی از او دریافت کرده که با پاداش‌ها، ارزشش به سه میلیون دلار نزدیک است. ایرج عرب، قویاً موضوع را تکذیب می‌کند. چند روز پس از پایان فصل و قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی، سخنگوی وزارت ورزش، خبر می‌دهد که ایرج عرب به دفتر وزیر ورزش رفته و استعفا داده، اما استعفای او مورد قبل واقع نشده است، این شاید اولین نشانه ناکامی مدیران پرسپولیس در کنار آمدن با بدهی‌های سنگین و احتمالا ناتوانی در عدم پرداخت مطالبات سرمربی کروات بوده باشد.
سه شنبه ۱۴ خرداد است، نزدیک به ۷۰ روز از وعده ایرج عرب برای پرداخت طلبِ برانکو ایوانکوویچ می‌گذرد، مربی پرسپولیس ساکش را بسته و می‌خواهد به کرواسی برگردد، خبرنگارانی نزدیک به باشگاه می‌گویند او حتی وسایل محل سکونتش را تحویل گمرک داده و به نظر می‌رسد قصد بازگشت به تهران را ندارد، اما ایرج عرب می‌گوید بزودی مطالبات برانکو پرداخت می‌شود و با او قراردادی ۵ ساله خواهیم بست. وعده های آقای عرب تا این لحظه، طبل تو خالی، یا همان وعده های سرخرمن برای هواداران پرسپولیس و سرمربی این تیم بوده است. شبِ همان روز، رسانه‌های نزدیک به باشگاه الاهلی عربستان، خبر از توافق با برانکو ایوانکوویچ می‌دهند.
چند روز پس از عیدفطر است، ناتوانی باشگاه در تأمین منابع مالی لازم برای پرداخت مطالبات برانکو، هواداران پرسپولیس را به این واداشته تا خود آستین‌ها را بالا بزنند و برای مربی تیم محبوبشان، کمک نقدی جمع کنند. طرحِ دریافت کمک مالی از هواداران، طرحی شکست خورده که در دوران مدیریت طاهری هم به اجرا درآمده بود و در نهایت مشخص هم نشد چه میزان کمک به باشگاه شد و در چه راهی هزینه شد.
در همین حال که خبرهای توافق برانکو با الاهلی به گوش می‌رسد، شایعاتی از مذاکره مخفیانه یکی از اعضای باشگاه پرسپولیس با افشین قطبی به گوش می‌رسد، ایرج عرب بازهم تکذیب می‌کند و می‌گوید برانکو ایوانکوویچ به او گفته که به زودی لیست نقل و انتقالات را برایش ارسال خواهد کرد. یکشنبه ۱۹ خرداد را می‌توان نقطه تاریکِ ماجرای برانکو-پرسپولیس در نظر گرفت، ایرج عرب، می‌گوید پرسپولیس هر فصل برای برانکو باید نزدیک به ۲۴ میلیارد هزینه کند و با توجه به بالارفتن قیمت ارز و ثابت ماندن درآمدهای ریالی، پرداخت این رقم برای آن‌ها مشکل شده است. شاید از همین‌جا می‌توانستیم نتیجه بگیریم که مقدمات جدایی برانکو، در حال فراهم شدن است. ورق عوض می‌شود، هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس با اعلام شماره حساب به هواداران برای کمک مالی، مخالفت می‌کند.
دوشنبه ۲۰ خرداد، ایرج عرب می‌گوید تا اوایل هفته آینده قطعاً مطالبات برانکو پرداخت خواهد شد، در حالی که پیش از این وکیل برانکو به باشگاه پرسپولیس اعلام کرده بود تا ۲۷ خرداد برای این مبلغ فرصت دارند، حالا در فاصله یک هفته مانده به اولتیماتوم، مدیران همچنان برای تأمین این مبلغ عاجز هستند. در همین حین، بسیاری می‌گویند طبق مصوبات هیئت مدیره، هر یک از اعضا، از پاداش‌های آسیایی ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند، حمیدرضا گرشاسبی مدیر عامل سابق پرسپولیس قویاً این موضوع را رد می‌کند. همچنان کسی نمی‌داند پاداش آسیایی پرسپولیس کجا هزینه شده است.
سه شنبه ۲۱ خرداد، باشگاه پرسپولیس رسماً می‌گوید مطالبات قبلی برانکو را داده و مقداری از پیش قرارداد فصل آینده را نیز به او پرداخت کرده و رسماً او فصل آینده فعالیتش را در این تیم ادامه خواهد داد. اما عرب در صحبت‌هایی عجیب می‌گوید به برانکو اعلام کرده ایم که برای پرداخت طلبش شماره حساب اعلام کند، در حالی که همزمان سایت رسمی باشگاه می‌گوید این مطالبات پرداخت شده است. در همین حین، مصاحبه برانکو با یک سایت کروات منتشر می‌شود و او اعلام می‌کند که این آخرین فصل حضورش در ایران بوده و به زودی از این تیم جدا خواهد شد. ایرج عرب باز هم تأکید می‌کند که مصاحبه برانکو بعد از نامه رسمی باشگاه به او بوده است و حقیقت ندارد!
جمعه ۲۴ خرداد، مهدی محمدنبی نایب رئیس هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس می‌گوید مطالبات قبلی برانکو و ۲۰ درصد از مبلغ قرارداد فصل آینده او نیز آماده است و باشگاه برای برانکو به تاریخ ۵ تیر، بلیت بازگشت به تهران هم تهیه کرده است. شنبه ۲۵ خرداد، شوک به پرسپولیس، نامه فسخ برانکو ایوانکوویچ به باشگاه می‌رسد، هواداران حالا می‌توانند با قطعیت متوجه بازی رسانه ای مدیریت پرسپولیس و تعلل در پرداخت مطالبات سرمربی این تیم، شوند. ایرج عرب در واکنش به نامه فسخ می‌گوید تا صبح دوشنبه ۲۷ خرداد، مطالبات برانکو را پرداخت می‌کنیم، در حالی که ۶ روز قبل سایت رسمی باشگاه اعلام کرده بود که کلیه مطالبات برانکو ایوانکوویچ پرداخت شده است.
این‌بار دیگر سیاه نمایی‌های مدیران پرسپولیس دیگر اهمیتی برای هواداران ندارد، بازیکنان پرسپولیس در صفحات شخصی خود با معمار موفقیت‌های اخیر، خداحافظی می‌کنند. ولید سعید یکی از مسئولان باشگاه الاهلی عربستان، می‌گوید آن‌ها با برانکو ایوانکوویچ یک روز پس از عید فطر به توافق رسیده اند (همان روزهایی که نخستین شایعات توافق برانکو با الاهلی منتشر شد)، تصویر سرمربی پرسپولیس در اردوی کمپ تمرینی این باشگاه عربستانی در اتریش دیده می‌شود و جدایی او دیگر قطعی است.
مهلتِ قانونی باشگاه پرسپولیس برای پرداخت مطالبات برانکو تمام شده بود، آن‌ها صرفاً با این تصور که نامه وکیل برانکو و اولتیماتومی که تا ۲۷ خرداد به آن‌ها داده، عجله ای برای پرداخت مطالبات برانکو نداشتند، البته به نظر می‌رسید قصدی هم برای پرداخت آن‌ ندارند، مطالباتی که قول داده شده بود حداکثر تا ۲۰ فروردین پرداخت شود، تا لحظه نگارش این یادداشت، یعنی بامداد ۲۷ خرداد، پرداخت نشد، مطالباتی که به گفته مسئولان باشگاه سه روز است آماده پرداخت است، اما همچنان امروز و فردا‌ها ادامه دارد. زمانی که مسئول باشگاه الاهلی در توییتر از هشتگ #برانکو_خط_قرمز_ماست استفاده کرد، لکه ننگی در تاریخِ مدیریتی باشگاه پرسپولیس به ثبت رسید، چگونه مربی ای که تحتِ قرارداد یک باشگاه بود، به خط قرمز یک باشگاه دیگر تبدیل شد؟
برانکو ایوانکوویچ
کاخ مستحکمی که برانکو با موفقیت‌هایش در چند سال اخیر ساخته بود و حتی محرومیت از فصل نقل و انتقالات هم آن را تکان نداد، در کمتر از سه ماه به یک کاخ پوشالی تبدیل شد و افرادی در داخلِ باشگاه، در تأمین خواسته‌های سرمربی کروات، کوتاهی کردند و در نهایت این کاخ از هم فروپاشید. ارسال ایمیل‌های کودکانه به باشگاه الاهی، مصاحبه‌های توأم با شوآف که رنگ و بوی پوپولیستی دارد، دیگر ارزشی برای هواداران پرسپولیس ندارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false