×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

رئیس‌جمهور سابق مصر در حین جلسه محاکمه‌اش در خصوص پرونده «جاسوسی برای قطر» فوت کرد.

به گزارش فارس به نقل از تلویزیون دولتی مصر، «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر روز دوشنبه هنگام جلسه محاکمه‌اش فوت کرد.
تلویزیون دولتی مصر ضمن اعلام خبر فوت مُرسی ۶۸ ساله گفت که رئیس جمهور سابق مصر بعد از آنکه از قاضی جلسه درخواست بیان دفاعیاتش درباره اتهام «جاسوسی برای قطر» را گرفته بود، بیهوش شد و فوت کرد.
این در حالی است که دولت کودتا به رهبری عبدالفتاح السیسی گفته است که این اتفاق در حین برگزاری دادگاه افتاده است اما هنوز جزئیاتی از حقیقت مرگ وی منتشر نشده است.
شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که رئیس‌جمهور سابق مصر در جلسه قبلی دادگاه گفته بود خطری جانش را تهدید می کند.
او پنجمین رئیس‌جمهور مصر و اولین رئیس جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ و اولین رئیس جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفت.
وی پیش از ریاست جمهوری، عضو دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین بود و ریاست حزب آزادی و عدالت را پس از تاسیس آن برعهده گرفت. در کارنامه فعالیت‌های سیاسی وی، حضور در پارلمان مصر موسوم به مجلس الشعب طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی به چشم می‌خورد.
محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ و در اقدامی که طرفدارانش آن را کودتا می‌خوانند، توسط عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور کنونی مصر برکنار و به زندان افکنده شد.
اوایل سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی بود که دادستانی کل، پرونده مُرسی را به دادگاه جنایی ارجاع داد و اتهاماتی همچون تحریک به قتل و اقدامات خشونت آمیز در جریان تظاهراتی که اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی در مقابل کاخ ریاست جمهوری برگزار شده بود، به وی نسبت داده شد.
سپس، محمد مرسی و متهمان دیگر به همکاری با سازمان‌های خارجی و افشای اطلاعات مربوط به امنیت ملی مصر و هماهنگی با سازمان‌های جهادی در مصر و خارج از آن با هدف اجرای آن چه عملیات تروریستی ادعا شده، متهم شدند. وی همچنین در جلسات دادگاه محاکمه خود به ارائه اسناد فوق محرمانه به قطر هم متهم شده بود.
حکم وی در حالی صادر می‌شود که حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر از همه اتهامات تبرئه شده و در مقابل اولین رئیس جمهوری منتخب پس از سرنگونی وی به همراه دیگر رهبران اخوان المسلمین به زندان افکنده و محاکمه شده است.
محمد مرسی پیش از این در زمان تصدی ریاست جمهوری مصر در سفری به تهران و شرکت در کنفرانسی صحبت از اختلافات کرد اما اعتماد او به آمریکا و غش کردن به سمت کشورهای مرتجع منطقه موجب کودتا در مصر و برکناری‌اش از قدرت شد.
همچنین رهبر انقلاب نیز در مورد تحولات سیاسی مصر اشاراتی داشتند و فرمودند: «مراقب بازی آنها باشید و به امریکا و ناتو اعتماد نکنید. حاکمیت آنان بر جهان صرفا محصول ترس و جهل ما از ۱۵۰ سال گذشته است. به آنان امید نبندید و از آنان حساب نبرید. تنها به خدا اعتماد کنید. فقط و فقط مردم خود را باور کنید. وارد بازی دلارهای نفتی وابستگان و متحدان غرب نشوید که در آ‌ینده از این بازی سالم بیرون نخواهید آمد»‌. این در حالی بود که مرسی در ابتدا به کشورهای عربستان و قطر سفر کرد و از آنان پول گرفته بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false