×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

سایه انقراض در حالی بر سر بی‌نظیرترین گونه ایرانی افتاده و روز به روز تاریک‌تر می‌شود که مسئولان به جای مراقبت از این گنجینه، آن را به حاشیه‌های دیگر گره زده‌اند؛ حاشیه‌هایی که حالا از رانت خواری و بی کفایتی گذشته و به مسائلی رسیده که هیچ ارتباطی با حیات وحش، محیط زیست و مسائلی از این دست ندارد!
به گزارش «تابناک»، طی روز‌های گذشته، تصاویری زیبا از راه رفتن یک یوزپلنگ آسیایی در برف با پس زمینه برج میلاد در فضای مجازی منتشر شد و مورد استقبال کاربران قرار گرفت. این تصاویر توسط دامپزشک پارک پردیسان از طریق کانالی به نام «مرکز تحقیقات و نگهداری از یوزپلنگ ایرانی» منتشر شد و پس از مدتی با نام «یوزپلنگ ایرانی و برج میلاد یهویی»، به رسانه‌های رسمی کشور راه یافت.
اما این یوزپلنگ پایتخت‌نشین از کدام زیستگاه کشور به نزدیکی برج میلاد آمده تا به مدل عکاسی روز‌های برفی تبدیل شود و این «مرکز تحقیقات و نگهداری از یوزپلنگ ایرانی» چه زمانی راه‌اندازی شده که تا کنون نه خبری از تأسیس آن منتشر شده و نه مطلبی درباره اهداف و اقدامات مسئولان آن؟

شکست طرح تکثیر در اسارت کوشکی و دلبر
آذرماه ۹۳ بود که «کوشکی» و «دلبر» دو یوزپلنگ آسیایی نر و ماده که مدت‌ها در میاندشت خراسان شمالی و خارتوران سمنان در اسارت زندگی کرده بودند، با وجود مخالفت‌های مستدل بسیاری از کارشناسان حیات وحش به دستور معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست به فضایی فنس‌کشی‌شده در پارک پردیسان تهران منتقل شدند تا آن گونه که مسئولان پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی امید داشتند، تولد توله‌های حاصل از جفتگیری آن‌ها گامی در جهت نجات نسل این گربه‌سان ارزشمند از ورطه انقراض به شمار رود.

چند ماهی گذشت و زمزمه‌هایی از جفتگیری کوشکی و دلبر تنها یوزپلنگ‌های آسیایی در اسارت منتشر شد تا سرانجام در دوم اردیبهشت ۹۴، علی ﺍﺻﻐﺮ ﻣﻄﻬﺮﯼ، ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺷﻤﺎﻟﯽ، زادگاه دلبر، در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از بارداری دلبر داد و موجی از شادمانی در میان دوستداران حیات وحش پدید آورد.

اما چند روزی از انتشار این خبر نگذشته بود که ایمان معماریان، دامپزشک پارک پردیسان و مسئول مستقیم معاینات و مراقبت‌های دامپزشکی از این دو یوزپلنگ ضمن تکذیب خبر بارداری دلبر با بیان اینکه خودش نیز اخبار باردار بودن دلبر را از رسانه‌ها شنیده است، اعلام کرد: منبع این خبر نادرست بعضا افرادی هستند که پس از انتقال دلبر و کوشکی به تهران، حتی یک ‌بار هم به دیدن آن‌ها نیامده‌اند.

اما هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوز سرانجام به واقعیتی تلخ اقرار کرد: سقط جنین دلبر بر اثر عفوت رحم. حقیقتی که ابتدا سعی شده بود با تکذیب خبر بارداری دلبر پنهان بماند.

اکنون بیش از دو سال از انتقال این دو یوز مشهور به پایتخت می‌گذرد، اما خبری از تکثیر یوز در اسارت که هدف اصلی از انتقال این دو یوز به تهران بود نیست. به علاوه چندی پیش، هومن جوکار در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تأکید بر اینکه طبق آخرین معاینات انجام شده روی دلبر، هیچ گونه مشکل رحمی دیده نشده و یوزپلنگ در سلامت کامل به سر می‌برد، یادآور شد: حدود دو سال و نیم پیش که دلبر وارد پردیسان شد، سقط جنین داشت که معاینه‌ها نشان داد، عفونت رحم دارد و ممکن است سقط به این علت بوده باشد؛ البته گویا با توجه به طبیعت یوزپلنگ‌های جوان معمولا در اولین زایمان ممکن است مشکلاتی مانند عفونت رحم ایجاد شود که بعد از معاینه مشخص شد دلبر نیز دچار عفونت رحمی شده است. بعد از آن دلبر در چندین نوبت دارو دریافت کرد و بعد از پایان دوره درمان و انجام معاینه‌های کامل مشخص شد که درمان کامل شده است و دیگر مشکلی ندارد و تا امروز نیز هیچ مشکلی مبنی بر عفونت رحمی مشاهده نشده است.

جوکار، همچنین از تلاش یک گروه آلمانی برای بارور کردن دلبر به روش لقاح مصنوعی سخن گفت که تا به امروز محقق نشده.

«ایران» نمادی از ناتوانی در برقراری امنیت در زیستگاه‌های یوز

انتقال بی‌حاصل کوشکی و دلبر به تهران، که به دلیل آلودگی هوا، آلودگی صوتی و عدم تطابق با زیستگاه یوزپلنگ، همواره مورد انتقاد واقع شده بود، اما پایان ماجرای نگهداری از بازماندگان اندک نسل یوزپلنگ آسیایی در کشور نیست. ماه گذشته بود که توله یوزپلنگی که توسط متخلفان به یکی از شهروندان تهرانی فروخته شده بود، به پارک پردیسان تهران تحویل داده شد تا ناتوانی‌ها در ایجاد امنیت در زیستگاه‌های یوز را به نمایش گذارد. یوزپلنگی که از زیستگاهش ربوده شده و پس از دست‌به‌دست شدن توسط سودجویان به یک شهروند تهرانی فروخته شده بود. شهروندی که سرانجام با پیگیری یکی از دوستداران حیات وحش، توله یوزپلنگ را به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داد. توله یوزپلنگ نری که ایران نام گرفت و همسایه کوشکی و دلبر شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false