×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

رشتوند-در راستای ارتقای سلامت شهروندان رشت با هدف آموزش عمومی، شناخت کالاهای سلامت محور، سنجش بیماری های غیر واگیر، ارتقای سطح آگاهی های عمومی برای کاهش مصرف کالاهای غیرمجاز و مضر سلامت محور و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان و شهرداری رشت در صحن شورای اسلامی رشت، به امضاء رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که در همه جای دنیا شهرداری ها نقش بسیار اساسی در سلامت مردم ایفا می کنند، گفت: مولفه های اجتماعی بسیاری در ارتقای سلامت و سالم ماندن شهروندان اثر گذار است که در این میان شهرداری ها می توانند نقش موثرتری در سلامت همه جانبه جامعه داشته باشند، که باید به این مهم توجه شود.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و ارتباط سازمان های دیگری چون محیط زیست، شهرداری، راه و شهرسازی در بهبود کیفیت سلامت و بهداشت مردم جامعه پرداخت و یادآور شد: تنها ۲۵ درصد کارهای مربوط به حوزه سلامت مردم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دنبال می شود و ۷۵ درصد عوامل تاثیرگذار بر سلامت جامعه در خارج از حوزه وزارت بهداشت قرار دارد که باید با مشارکت و همکاری سایر سازمان ها به این مقوله ها پرداخته شود.

وی ادامه داد: کنترل مسایلی چون تروما، آلودگی محیط زیست، مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی و… که در ایجاد و گسترش بیماری های غیر واگیر که ۷۴ درصد علت مرگ و میر در جامعه را به خود اختصاص داده اند، نقش اساسی دارند، که فائق آمدن بر همه این عوامل به تنهایی از عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور خارج است و در این راستا نیازمند همکاری و تعامل با سازمان های دیگر می باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به طراحی نقشه راهبردی این دانشگاه برای ۱۰ سال آینده، اظهار کرد: پیشرو بودن در دانشگاه های نسل سوم، پیشگام در شاخص های سلامت و کارآمدی در ارایه خدمات از محورهای اساسی این نقشه استراتژیک است که با تکیه بر آن می توان به هدف اصلی دانشگاه یعنی؛ تامین، حفظ و ارتقای سلامت همه جانبه جامعه دست پیدا کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت و نقش آلاینده های زیست محیطی بر سلامتی مردم، خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست تنها متولی حفظ محیط زیست جامعه نیست، بلکه همه سازمان ها باید در کنار برنامه های ذاتی خود، برای بهبود کیفیت محیط زیست و مبارزه جدی با آلاینده های زیست محیطی که نقش مهمی در بهبود سلامت عمومی دارند، اقدام نمایند.

احداث تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی در دستور کار تمام بیمارستان های گیلان
دکتر یوسف زاده با تاکید بر این که در استان گیلان هیچ بیمارستانی افتتاح نخواهد شد مگر این که مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب و زباله سوز باشد، تصریح کرد: در سال های گذشته اکثر بیمارستان های استان گیلان فاقد دستگاه تصفیه فاضلاب بودند که با تلاش های انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، راه اندازی و احداث سیستم تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی در همه این بیمارستان ها در حال انجام است که بزودی در مدار بهره برداری قرار خواهند گرفت.

وی با بیان این که اعتقاد ما بر این است که هر دستگاه و سازمانی باید وظیفه خویش را در راستای حفظ محیط زیست انجام دهد، افزود: متاسفانه طی سال های گذشته در نزدیکی پلیس راه رشت قزوین منطقه ای به عنوان محل دپوی زباله های بیمارستانی، از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نظر گرفته شده بود و زباله های بیمارستانی و عفونی نزدیک به ۱۰ سال بود که در آن مکان انباشت می شد، خوشبختانه با همت همه جانبه در سال گذشته این محل کاملا پاکسازی شد و بالغ بر ۱۰۰۰ تن زباله انباشت شده در این مکان پس از بی خطر سازی امحا گردید و در هفدهم اسفندماه ۹۵ جشن درختکاری در این محل برگزار شد و در آینده نیز از آن مکان برای مجموعه های کارگاهی شرکت های دانش بنیان استفاده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: امروز تمام بیمارستان های استان گیلان دارای سیستم بی خطر سازی زباله های عفونی هستند و دیگر هیچ زباله عفونی از بیمارستان ها خارج نمی شود مگر این که فرایند بی خطر سازی را طی کرده باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از احداث یک بیمارستان «مگاهاسپیتال» در سایت لاکان خبر داد و گفت: کارهای مربوط به اخذ مجوز این بیمارستان در مراحل نهایی قرار دارد و امیدواریم با ایجاد این بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی، در آینده ای نزدیک تمام فعالیت های دانشگاهی علوم پزشکی گیلان به آن بیمارستان منتقل گردد.

وی لزوم اصلاح سبک زندگی مردم از راه آموزش را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کنار کارهای مربوط به درمان بیماری ها، وارد فضایی جدید شده است که سعی دارد با استفاده از پتانسیل دستگاه های دیگر و سازمان های مردم نهاد از طریق آموزش به اصلاح سبک زندگی مردم بپردازد تا از گسترش بیماری های غیر واگیر که تهدید کننده جدی سلامتی جامعه هستند، جلوگیری کند.

وی در ادامه از شورای اسلامی شهر، کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت و شهرداری بابت توجه به مقوله سلامت تشکر کرد و ابراز امیدواری نمود که این تفاهم نامه بتواند در ارتقای سلامت همه جانبه مردم موثر باشد.

دکتر مسعود نصرتی – شهردار کلانشهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به این که این تفاهم نامه در چارچوب حوزه عمومی پیشگیری و درمان با دانشگاه علوم پزشکی گیلان به امضاء رسیده است گفت: شهرداری ها در عرصه جهانی نیز وظیفه رسیدگی به حوزه سلامت را بر عهده دارند که در اصلاح قوانین، این وظیفه از شهرداری های ایران جدا شد که این مهم از نقطه ضعف شهرداری های ما به حساب می آید.وی تاکید کرد: اگر چه شهرداری‌ها مسوول تخصصی حوزه درمان و سلامت جامعه نیستند و این یک نقطه ضعف در قوانین موجود است، ولی در حوزه عمومی درمان و سلامت شهرداری ها وظیفه مدار می باشند.

مسعود نصرتی خاطر نشان کرد: از ۱۵ سال پیش با تاسیس سازمان های فرهنگی ورزشی و اجتماعی در شهرداری های کشور، موضوع سلامت وارد حوزه فعالیت شهرداری ها شده است. وی امضای تفاهم نامه را آغازی برای ارتقای سلامت شهروندان دانست و اظهار امیدواری کرد که با این اقدام گام های موثری در این باره برداشته شود.

شهردار رشت فاضلاب های بیمارستانی را یکی از پنج منبع آلوده کننده رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت برشمرد و گفت: ان شاء الله با راه اندازی تصفیه خانه های بیمارستان های رشت این مشکل نیز برطرف شود.

نصرتی با بیان این که قرار است حل مشکل رودخانه‌ها به صورت متمرکز برطرف شود تاکید کرد: با صحبت ‌های انجام شده با استاندار گیلان و آقای دکتر نوبخت در یک ماه گذشته مقرر شد، حوزه مدیریت شهری شهرداری و شورای شهر متولی رودخانه های رشت باشد.

راه اندازی درمانگاه بیماران هموفیلی در آینده نزدیک

فاطمه شیرزاد رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه ضمن تقدیر از برنامه های راهبردی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات پرسنل زحمتکش حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت: ان شاءالله در بودجه سال ۹۷ شهرداری و شورا ی اسلامی شهر رشت در راستای تقویت حوزه سلامت شهروندان گام خوبی برداشته شود.

شیرزاد با اشاره به این که سهم اختصاص یافته از ۵۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رییس جمهور به دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسیار ناچیز بود تصریح کرد: دو دستگاه سهم خود را از این مصوبه دریافت کردند و آن را صرف بدهی های خود نمودند که موجب ناراحتی مردم شد که انشالله این گونه کارها دیگر در استان تکرار نشود.

رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت از راه‌اندازی درمانگاه بیماران هموفیلی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مراحل ساخت این درمانگاه پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و انشاالله، راه اندازی این گونه درمانگاه ها با مشارکت شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و خیرین سلامت در استان افزایش یابد.

شیرزاد گفت: موضوع سلامت یکی از مباحثی است که مردم در مورد مشکلات آن به ما نمایندگان خود در شورا مراجعه می کنند و استان گیلان در زمینه درمان بیماری های مردم، پزشک متخصص و حاذق کم ندارد و پزشکان گیلانی در کشور سرآمد هستند.

گفتنی است: کلانشهر رشت هم اکنون با پنج منطقه شهرداری، حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

پی نوشت: بر اساس این تفاهم نامه، مقدمات حضور کارشناسان حوزه سلامت در سرای محلات و ایستگاه های سلامت به منظور اطلاع رسانی و آموزش به عامه مردم فراهم می شود. انجام رایگان تست قند و اندازه گیری فشار خون برای مراجعان و تمهیدات لازم از نظر نیرو و امکانات در خانه سلامت از تعهدات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان است. همچنین، در اختیار گذاشتن مکان سرای محلات برای حضور کارشناسان و کارگاه آموزشی، ایجاد و استقرار ایستگاه سلامت برای انجام تست قند، اندازه گیری فشار خون و حضور مردم برای مشاوره رایگان و در اختیار گذاشتن یکی از سرای محلات با عنوان خانه سلامت برای خدمات رسانی بهداشت عمومی از تعهدات شهرداری در این تفاهم نامه است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false