×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

هویت شهر‌ها منوط به شناخت روزی است که پایه‌های مدنیت بر آن استوار است و شهر رشت به مفهوم دقیق شهرنشینی آن در دوازدهم دی شکل گرفت.

به گزارش رشتوند به نقل از ایسنا – منطقه گیلان، چند سالی است بسیاری از شهرهای کشور به خصوص کلانشهر‌ها سعی دارند با انتخاب روزی به نام شهرشان، شهروندان را با هویت‌های فرهنگی شهر بیشتر آشنا کنند.

هویت شهر‌ها منوط به شناخت روزی است که پایه‌های مدنیت بر آن استوار است و شهر رشت به مفهوم دقیق شهرنشینی آن در دوازدهم دی شکل گرفت.

دکتر سید هاشم موسوی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شیوه خاص زندگی در شمال، اظهار کرد: گیلان به طبیعت، جنگل، سرسبزی، دریا، آب و هوا، فرهنگ و آزادگی مردمانش شهره است.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، انسان امروز را انسان شهرنشین دانست و افزود: سکونت شهرنشینی بر روستانشینی غلبه دارد، اما این غلبه در گیلان با تاخیر نسبت به ایران صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در سال ۶۵ برای نخستین بار میانگین جمعیت شهرنشین ایران بر جمعیت روستانشین آن پیشی گرفت، یادآور شد: براساس سرشماری سال ۸۵، بعد از ۲۰ سال تاخیر جمعیت شهرنشین گیلان در رشت از روستانشینان بیشتر شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، زندگی در شهر را بی روح دانست و اضافه کرد: زندگی شهری و روستایی در گیلان دارای تفاوت معنادار از حیث شیوه زندگی نیست، اما به عنوان ساکن رشت باور عمیق دارم که این شهر نقطه آسایش مردم است و مردم زندگی در رشت را خیلی دوست دارند.

موسوی، با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای آینده رشت باید حول محور فرهنگ باشد، گفت: اگر بخواهیم یک شهر پیشرو و وفادار به فرهنگ در جامعه ایرانی داشته باشیم، باید به دنبال گسترش موسسات فرهنگی و هنری و کتابفروشی ها باشیم.

وی آینده و پیشرفت شهر رشت را در گرو جاری بودن روح زندگی دانست و عنوان کرد: پیوستن شهر رشت به شبکه شهرهای خلاق یونسکو یکی از اتفاقات خوب است و ما را وادار می کند که روزی به نام «رشت» داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، ضمن قدردانی از ابتکار خوب دست اندرکاران نامگذاری ۱۲ دی به عنوان روز رشت، خاطرنشان کرد: این نامگذاری پیرو کار بسیار ارزشمند مهندس روبرت واهانیان، یکی از رشت شناسان برجسته استان صورت گرفته است. امیدواریم کتاب دو جلدی ایشان درباره رشت به زودی چاپ شود.

موسوی با بیان اینکه شهر رشت از نظر تقویمی توسط شاه طهماسب صفوی در ۱۲ دی به عنوان مرکز گیلان انتخاب شد، تصریح کرد: روز رشت فرصتی برای تقدیر و تجلیل از مفاخر و اهالی فکر و فرهنگ و هنر این استان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به تعامل خوب شهرداری و شورای شهر رشت با پژوهشکده گیلان شناسی، یادآور شد: آماده راه اندازی رشته رشت شناسی در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان هستیم.

وی شهر رشت را شهر اولین ها دانست و عنوان کرد: پژوهشکده گیلان شناسی رشت اولین و تنهاترین پژوهشکده استان شناسی کشور زیر نظر وزارت علوم است. با همکاری شهرداری و شورای شهر باید به سمت راه اندازی مجله تخصصی رشت پژوهی برویم.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false