×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

سامانه اتوبوس تندرو که بانام بی‌آرتی (مخفف عبارت انگلیسی Bus Rapid Transit هم شناخته می‌شود).

 اتوبوس های شهر رشت نسبت به پوشش ناوگان عمومی در سطح شهر از درصد پایین خدمات رسانی برخوردار است و همینطور نسبت به سرانه استاندارد جابجایی حمل نقل عمومی در جایگاه پایینی  قرار دارد.اتوبوس های موجود شهر رشت از خانواده بی کیفیت ترینهای خودروی عمومی می باشند از لحاظ کمیت عددی نسبت به پوشش جغرافیایی خدمات و جمعیتی  شرایط نامطلوبی را داراستخ.

خیلی از این اتوبوس ها مقروض از شهرداری قزوین هستند و  به اصطلاح رشت کهنه پوش شهر همجوار شده است.

از پیش پاافتاده ترین پیامدهای طرح شکست خورده بی آر تی رشت ، ترافیک سنگین در ساعات پیک ، نارضایتی صدها تن از کسبه محدوده بی آرتی ، به خطر افتادن جان شهروندان می باشد.

مطابق آمار پلیس راهور در مدت راه اندازی BRT   شش تن فوت کرده اند  ضمن اینکه این آمار جدا از آمار مجروحین و مصدومین است.

هر چند برای برخی از تاکسی ها ، موتور سیکلت ها و حتی برخی خودروها حرکت در خط بی آر تی امری دلچسب بوده و در این میان چنانچه عابری دچار صدماتی شود چه باک که بیمه خسارت وی را پرداخت خواهد نمود .

جداره های آهنین مسیر بی آرتی ( بخوانید آهن پاره ها ) هم به  نحوی قطع کننده  زندگی اجتماعی و اقتصادی  جاری یک سمت خیابان از سمت دیگریست. فراموش نکرده ایم که کسبه این محدوده حتی در روز افتتاح طرح به اصطلاح بی آر تی بارها اعتراض خود را به گوش مسئولین رساندند اما با تودهنی مواجه شدند.

 این روز ها شاهد آن هستیم که پای وزارت کشور به میان آمده است و با ارسال اخطاریه این آهن پاره هایی که زندگی ، ارتباطات اجتماعی و اقتصادی ساکنین و کسبه محدوده را دچار اختلال کرده است توسط شهرداری برچیده شود و طی اخطاریه ای به شهرداری رشت جبران هرگونه خسارت مالی و جانی شهروندان را بر دوش شهرداری رشت قرار داده است.

براستی این همه هزینه  های مطالعه و نصب آهن پاره های  مشکل آفرین  شهری با عنوان پروژه بی‌آرتی و همینطور برچیدن قریب به اتفاق آن از جیب چه کسی خواهد بود. چه کسی پاسخ گوی اتلاف بیت المال است آنهم در این وضعیت نابسامان مالی شهرداری رشت ؟!!

جالب اینکه در زمان اجرا از سوی حامیان این طرح بارها اعلام شده اجرای بی آر تی ماحصل کار کارشناسی و با استفاده از مشاورین کار کشته صورت گرفته و این طرح حاصل تعهد، تخصص و تجربه حامی اصلی طرح که خود  دانش آموخته و اساتید رشته دانشگاهی مرتبط با ترافیک می باشد بوده است !!

همه میدانند در دنیا پیش از اجرای هر پروژه مباحث علمی نگهداری طرح مطرح و برای آن بودجه نگهداری تخصیص می دهند، کافی است تا به ایستگاههای بی آرتی در رشت نگاهی بیاندازید تا نتیجه رهاسازی!!  سازه ای که حاصل هزینه بیت المال است را به عینه ببینید.

بی آر تی رشت به اندازه ای مورد انتقاد قرار گرفت که اعضاء شورای پنجم از جمله احمد رمضانپور نرگسی ، جلال الدین محمد شکریه و امیرحسین علوی و حتی شهردار رشت بارها اعلام کرده اند که باید در طرح بی آر تی بازنگری صورت پذیرد و حتی در برخی مواقع به صراحت از جمع آوری آن سخن رانده اند.

حال باید دید حاصل تعهد ، تخصص و تجربه عضو رشتی شورای چهارم و پنجم که همواره مدافع این طرح بوده آیا چیزی جز وارد شدن ضرر حدود ۱۱ میلیارد تومانی برای نصب آهن پاره های قوس دار بوده یا خیر ؟؟!! ( قضاوت چرایی اینکه باید یک حائل دارای طرح قوسی شکل باشد و نباید مانند حائل های بی ار تی تبریز  ساده و با حقوق کارمزدی نزدیک به صفر باشد با خواننده ) .

رشتوندان هنوز قطع ۷۰ اصله درخت خیابان امام خیمنی ( ره ) حد فاصل چهارراه قدس و میدان فرهنگ که دارای قدمت چند ده ساله بودند را فراموش نکرده اند. به فرض تحمیل ضرر ۱۱ میلیاردی به بیت المال جبران خسارت زیست محیطی به شهر خسته رشت نه محال اما سخت به نظر می رسد.

در پایان از اعضاء محترم شورای پنجم درخواست میشود تا برای اجرای طرحهای شهری از مشاورین متعهد و متخصص استفاده نمایند تا دیگر شاید شاهد چنین مواردی نباشیم.

همچنین نگارنده به دست اندرکاران توصیه میکند پس از برچینی آهن پاره های بی آر تی نسبت به نصب آن در دور دریاچه عینک اقدام فرمایند تا شاید این آهن پاره های مزاحم ، مفید واقع شوند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false