×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

 لوله های قدیمی و حفاری های اضطراری/ آسفالت هایی که مرتب حفاری و روکش می شود

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر رشت، پیش از ظهر امروز، ۲۵ابان ماه، چهاردهمین جلسه کمیسیون عمران شورا در دفتر شهردار برگزار شد.

هدف این نشست، بررسی راهکارهای عملی در کیفی سازی آسفالت و تدوین برنامه بهبود کیفیت روکش معابر شهری بود.

رییس کمیسیون عمران شورا گفت:  در دو نشست پی در پی، وضعیت آسفالت شهر رشت آسیب شناسی شد و امروز تلاش داریم با حضور شهردار رشت، یک برنامه عملیاتی برای بهبود کیفیت روکش معابر شهری تدوین نموده و در قالب یک طرح به صحن شورا ببریم.

رضا رسولی تاکید کرد: وضعیت کنونی آسفالت شهر به نحوی است که اموال بیت المال حیف و میل می شود و شهروندان نیز ناراضی هستند.

وی در حضور شهردار گفت: ابتدا باید مشکل را در یک ساختار سیستمی بررسی نموده و مکان هایی که روکش آسفالت شده و  پی در پی تخریب و مجدد مرمت می شود،  بررسی کرد.

رسولی تاکید کرد: یکبار باید از مردم عذرخواهی کرده و از ایشان همراهی بخواهیم تا با توقف اجرای روکش های نامناسب، یکبار برای همیشه وضعیت آسفالت شهر را فنی حل کنیم.

وی بر نظارت و تضمین ان نیز تاکید کرد و اظهار نمود: یک نفر ناظر در سازمان عمران عملا نمی تواند بر آسفالت همه مناطق نظارت نماید. بنابراین باید سیستم نظارت بر اسفالت را نیز تهییه کنیم.

اکنون پل های ساخته شده نیز مورد پایش قرار نگرفته است تا ببینیم آسفالت اجرا شده بر این پل ها طی این سالها تا چه انداره  دچار خستگی اسفالت  شده است و آیا نیاز به ترمیم کیفی دارد.

مهندس مشاور آرمان شهر شمال، در این جلسه گفت: آنچه مسلم است، وضعیت روکش آسفالت معتبر، مورد رضایت شهروندان نیست. و ما شناسایی و پایش و طراحی را در دستور کار قرار داده و با شناسایی خرابی ها در معابر اصلی و فرعی، پایش را آغاز کردیم.

نادم، ضمن توضیح راهکارهای بهبود وضعیت آسفالت در هر معبر و متناسب با خاک و نوع معبر افزد: سپس بابد بر اساس بودجه اولویت بندی برای هر معبر و نوع خرابی را انجام دهیم.

وی همچنین بر نظارت در محل کارخانه آسفالت و در فرایند کار تاکید کرد و گفت: پیش بینی ما در این سیستم این است که برای ترمیم چاله، ترمیم نوار حفاری ها، روکش آسفالت، یک پیمانکار مخصوص دیده شود و اگر قرار است سازمان عمران نیز  در این فرایند قرار گیرد، می باید طبق ضوابط دیگر پیمانکاران دیده شود.

نادم سامانه نگهداری را هم توضیح داد و گفت: دستگاه های حفار با هر کیفیتی نوارهای حفاری شده را مرمت می کنند و بعد از مدت کوتاهی خراب شده و شهرداری مجبور می شود دوباره اسفالت را مرمت نماید. بنابراین بر روند صدور مجوز شرکت های حفار هم باید نظارت نمود.

این مشاور، بر مشارکت شهروندان در سامانه تعمیر و نگهداری تاکید کرد و افزود: شهروندان می توانند با ارسال عکس و اطلاعات از محلی که به تازگی اسفالت شده و مجدد دچار تخریب شده است، به فرایند درست این سیستم در بهبود اسفالت کمک کنند.

رسولی گفت: پیشنهاد ما این است که تامین کننده اسفالت و مجری یک نفر باشد تا همان یک دستگاه پاسخگوی خرابی ها باشد.

رییس کمیسیون عمران افزود: بنده سازمان عمران را به عنوان مجری می بینم  و مدیر عامل سازمان عمران، برنامه مشخص خود را برای توسعه کارخانه آسفالت ارایه دهد.

مدیر عامل سازمان عمران شهرداری گفت: اکنون هر دو کارخانه آسفالت مشغول بکار است و روزانه ۱۳۰ تن آسفالت تولید می کند.

هومن روایی افزود: نیازمندی مناطق ۵۷۰ تن آسفالت در روز است و اگر شرایط کارخانه بهبود یابد، آمادگی تولید ۵۷۰ تن آسفالت را داریم.

رسولی در این زمینه گفت: ایا این ۵۷۰تن اسفالت تولید شده بر اساس نیاز واقعی و اولویت بندی شده در مناطق توزیع می شود؟ باید بر اساس نیاز هر منطقه نیز نظارت نمود تا مکان هایی که نیاز دارند، اسفالت شود.

 

روایی همچنین در مورد تجهیزات لازم برای کارخانه اسفالت  توضیحلتی ارایه داد و گفت: با تاکید شهردار، نیازمندی های هر دو کارخانه در حال خرید و بهسازی است.

اسماعیل حاجی پور نیز در این نشست گفت: مردم وضعیت آسفالت شهر را مشاهده و قضاوت می کنند و این برای مشاوران متخصص در کمیسیون عمران خوب نیست.

عضو کمیسیون عمران شورا تصربح کرد: اشکال کار این است که کسی که مسول نظارت و کیفیت اسفالت است، به درستی به وظیفه خود عمل نمی کتد  بابد ناظر به موقع گزازش داده و روند تولید و یا اجرای اسفالت بی کیفیت را متوقف کند.

وی تاکید کرد: یا ما ناظر نداریم و یا ناظر به درستی کار خود را انجام نمی دهد و یک بار برای همیشه بابد جلوی این روند را گرفت. اگر پیمانکار کار خود را درست انجام می دهد، چرا این وضع آسفالت شهر است.

رییس کمیسیون عمران با ابراز تاسف از نابسامانی و عدم نظارت در حوزه اسفالت گفت: متولی نظارت مشخص نیست و ۵۰ حوزه با پیمانکار قرارداد بسته اند!  آن هم در شرایطی که سازمان عمران بر قراردادها هیچ نظارتی ندارد. باید متولی نظارت مشخص باشد، چرا  سازمان عمران ۳نفر پرسنل دارد؟ در مناطق ۱۰میلیارد برای مرمت اسفالت قرارداد بسته می شود!

حامد عبدالهی نیز گفت: مجوز حفاری مجدد بابد به مناطق داده شود و منطقه می تواند جلوی تخلفات را هم بگیرد.

عضو کمیسیون عمران شورا افزود: مشکل اساسی ما ناظرین هستند. از هر منطقه باید ۱۵نفر برای نظارت صحیح آموزش داده شود تا برای هر منطقه ۳نفر ناظر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تجهیز و نوسازی کارخانه اسفالت نیز باید جدی گرفته شود.

عبدالهی ابراز کرد: در یک سال اخیر مشکلات زیادی در حوزه نظارت بر آسفالت شاهد بودیم. می توانیم یک محور را بصورت پایلوت با آسفالت کیفی قرار داده و مشکل را اساسی رفع نماییم.

عضو شورا از شهردار خواست،  لیست پیمانکاران و  مشاوران که در حوزه اسفالت مناطق فعالیت دارند، به شورا ارایه دهد تا به عنوان ناظر بر عملکرد انها نظارت نماید.

شهردار رشت گفت:۵۰ سال از علم اسفالت می گذرد و امروز ما هنوز داریم در مورد مشکل اسفالت حرف می زنیم!

مسعود نصرتی افزود: نمی خواهم وارد جزییات کیفیت و پخش اسفالت شوم. ولی اسیب شناسی بنده نشان می دهد در شهرداری  مشکل تعداد قراردادهای عمرانی مازاد بر توان داریم و باعث شده به همه کارها لطمه بخورد.

وی ابراز کرد: ما قراردادهای پیمانکاران عمرانی را لغو نکرده ایم ، بلکه خودشان رفته اند زیرا  شهرداری پول پیمانکار را نمی دهد. علت پایین امدن کیفیت اسفالت هم همین است که پول پیمانکار اسفالت را نداده ایم و پیمانکار هم که می خواهد دو  سال بعد و با واسطه پول خود را دریافت کند، چندبرابر حساب می کند و از کیفیت کار می کاهد.

نصرتی تصریح کرد: این مشکلات موجب شده که امروز در مورد کیفیت اسفالت حرف بزنیم! پیمانکاری که سال ۸۶اسفالت کرده و امروز مطالبه پول از شهرداری دارد، برای من قابل توجیه نیست.

وی همچنین گفت: حرف از کیک جشن تولد می زنیم در حالی که شهرداری پول  نان شب را ندارد. ابتدا باید الفبای ابتدایی سازمان عمران حل شود. این سازمان باید توان مالی صفر تا صد کار اسفالت را راشته باشد و انجام دهد و در هر شهر کوچکی هم سازمان عمران همین کار را می کند.

شهردار رشت افزود: چه اسفالت تولید کنیم چه نه، بابد به ۴۰نفر کارگر کارخانه حقوق دهیم. در شرایطی که دو کارخانه و معدن داریم، باید متولی آسفالت سازمان عمران باشد.

به رغم اینکه واقعیم اکنون فصل اسفالت نیست و اسفالت با کیفیت هم تولید نمی شود، چاره ای نداریم که این چند ماه را سپری کنیم.

نصرتی گفت: سیستم اینجا بد رقم خورده است. در استانداری مجوز حفاری داده می شود. در شرایطی که حاضر نیستند خسارت اسفالت قبلی که کنده اند را بپردازند.

 

شهردار تاکید کرد: اینقدر موضوع گرفتار الفبا شده که امروز داریم در مورد یک لایه اسفالت ریخته شده بدون زیرسازی حرف می زنیم! درحالیکه همه معابر نیاز به زیرسازی مناسب و روکش دارد و برای این کار نیازمند طرح هستیم.

شهردار رشت در مورد خرابی لوله های فاضلاب هم گفت: قدمت لوله های اب در رشت بسیار بالاست و به همین دلیل استانداری خواستار صدور مجوز حفاری اضطراری است.  اگر منتظر باشیم روزانه ۳۰ متر حفاری اضطراری صورت گیرد، مشکل اسفالت ما حل نمی شود. باید کل لوله ها با اعتبار دولت عوض شود.  اکنون بیشتر حفاریها بخاطر لوله های قدیمی شبکه لوله هاست و هر روز شهر را بخاطر حفاری اضطراری می کنند.

رییس کمیسیون عمران شورا در پایان گفت: با وجود تمام مشکلات، در اولین جلسه کمیسیون عمران طرح بهبود اسفالت را برای تصویب به شورا تهیه می کنیم.

 

 

 

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false