×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

شیب تند سرطان‌های گوارشی در استان گیلان

سرطان دستگاه گوارش یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان است؛ سرطان‌هایی که در آن سلول‌های مضر بدن بدون هیچ عامل کنترل کننده‌ای تکثیر و به تمام بافت ها نفوذ می‌کنند و فرد را از پا در می‌آورد در این میان سرطان معده از مهمترین انواع آن است، سرطان روده بزرگ و مری هم از دیگر سرطان‌های دستگاه گوارش است که بر اساس آمارهای به اندازه ۲ سرطان دیگر (معده و روده بزرگ) قابل توجه نیست.
بر اساس آمارها؛ سرطان روده بزرگ و معده از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش در گیلان به شمار می‌رود و سالانه بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ مورد مبتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش در استان شناسایی می‌شود که از این میزان ۶۵۰ مورد مربوط به سرطان روده بزرگ، ۵۹۰ مورد معده و نزدیک ۱۰۰ مورد سرطان مری است.
سرطان نوعی بیماری است که در آن، برخی از سلول‌های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می‌کنند و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند، سرطان می‌تواند از هر جای بدن انسان که از تریلیون‌ها سلول ساخته شده، آغاز شود.
عواملی مختلفی در بروز انواع سرطان نقش دارد و در هر منطقه ای به علل مختلف برخی شایع تراست، اما رئیس انجمن اندوسکوپی‌های گوارشی ایران پیش از این در گفت و گو سرطان معده را صدرنشین مرگ‌های سرطانی در ایران برشمرده و گفته بود: سالانه ۱۵ هزار مورد ابتلا به سرطان معده در کشور اضافه می‌شود.
دکتر کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه تغذیه سالم، خودداری از مصرف سیگار و ورزش در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده موثر است، عنوان کرد: افراد بالای ۴۰ سال به خصوص کسانی که در خانواده خود سابقه سرطان یا بیماری‌های التهابی روده دارند، سالانه برای تشخیص زودهنگام سرطان معده آندوسکوپی انجام دهند، این بیماری‌ها نیاز به مراقبت جدی دارد، درمان آنها به خوبی در دسترس است و یک تا ۲ درصد ممکن است مبتلایان دچار بدخیمی شوند.
رئیس انجمن اندوسکوپی‌های گوارشی ایران بیان داشت: در نیمه شمالی کشور به دلیل ژنتیک، تغذیه، وجود عوامل باکتری زا شیوع سرطان بیشتر است و در برخی مناطق به علت وجود نیترات در آب سرطان معده شایعتر بوده و انجام اندوسکوپی در تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری‌ها نقش مهمی دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false