×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

افزایش استفاده از آب سبز برای تولید برنج سفید گیلان

مجتبی شاه نظری مدیر فنی مهندسی آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر ساله مقداری از آب سبز (آب حاصل از نزولات جوی) وارد دریای خزر می‌شود، اظهار کرد: در صورت بهره‌برداری می‌توان از این امکان برای تولید بیشتر برنج و کلزا استفاده کرد.
وی با بیان اینکه آب سبز آب سازگار با زیست بوم است و آب‌بندان‌ها یکی از مصادیق بارز تأمین آب سبز هستند، افزود: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و در ۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان با آب سبز، نیاز برنج اراضی تأمین می‌شود.
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برنامه داریم استفاده از آب سبز را برای تولید برنج استان افزایش دهیم، گفت: خوشبختانه در سفر هیأت دولت به گیلان برای اجرایی شدن این امر برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.
شاه نظری با اشاره به بازسازی آب‌بندان‌های گیلان بیان کرد: برنامه داریم ۸۵۰۰ هکتار از آب‌بندان‌های گیلان بازسازی شود و با انجام این کار، به ظرفیت حجم آب سبز گیلان اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه زهکشی اراضی شالیزارها نیز در حال انجام است تا زمینه توسعه کشت دوم در شالیزارها بیش از پیش فراهم شود، تصریح کرد: با افزایش استفاده از آب سبز علاوه بر برنج برای کشت دوم سایر محصولات کشاورزی در گیلان نظیر کلزا نیز اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
به گفته مدیر فنی مهندسی آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان، با توجه به اینکه ۸۵ درصد دانه‌های روغنی و مواد اولیه تهیه روغن مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود، تولید کلزا با آب سبز می‌تواند قسمتی از نیاز داخلی روغن کشور را تامین کند و این امکان در گیلان وجود دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false