×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

مدیرکل میراث‌ فرهنگی گیلان : ‌از ‌هموطنان ‌تقاضا داریم ‌به گیلان سفر نکنند / نگران ‌شیوع موج دوم کرونا ‌هستیم

لغو محدودیت ترددهای بین استانی افزایش مسافرت‌ها را در پی داشت و در حالی‌که خطر شیوع کرونا در گیلان هنوز تمام نشده شاهد تناقض در سیاست‌های مبارزه با این بیماری هستیم.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت چند روز گذشته از افزایش مسافرت‌ها به گیلان و آمار بالای ابتلاء خانوادگی به ویروس کرونا در استان خبر داد؛ از طرفی با لغو محدودیت ترددها شاهد تناقض در سیاست‌های مبارزه با این بیماری و سردرگمی تمام نشدنی صنعت گردشگری هستیم.

گیلان و مازندران در شمال کشور همیشه مقصد گردشگری مسافران داخلی و خارجی بوده و هست که این وضعیت به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و سایر مناسب‌ها که با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات همراه است به اوج خود می‌رسد اما امسال با توجه به عدم تجمعات و خطر شیوع ویروس کرونا تمام این معادلات بهم ریخت.

کانون بحران کرونای کشور عنوانی است که در دو ماه گذشته تاکنون بارها و بارها توسط مسئولان مختلف در وزارت بهداشت و درمان و ستاد استانی آن به گیلان اتلاق شده و می‌شود، بنابراین بی‌توجهی مردم به هشدارهای صادر شده و عادی تلقی کردن اوضاع به بهانه کم شدن آمار مبتلایان به این بیماری بدون شک تبعات بسیار سختی را به همراه دارد.

نهاد گردشگری در مراکز استان‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که در چند ماهه اخیر و همزمان با شدت گرفتن و سپس روند نزولی ابتلا به کرونا در کانون توجه بوده‌اند به همین دلیل و با توجه به خطر افزایش مسافرت‌ها به گیلان گفت‌وگویی تفصیلی و به شرح زیر با شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان انجام دادیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: نخست باید بگویم که برای ما در اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از همان ابتدای بحران کرونا هیچ دستوری مبنی بر بسته شدن تأسیسات گردشگری نیامده بود که بعد ما به عنوان متولی بخواهیم مراتب را به اطلاع فعالان حوزه گردشگری برسانیم و آنان هتل‌های خود را ببندند و رستوران‌ها را تعطیل کنند.

هیچ دستوری از وزارتخانه برای ادارات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از جمله در گیلان صادر نشده است اما بالاخره همه نگران سلامتی و جان خود هستند تا جایی‌که این حرکت عدم پذیرش مسافر و گردشگر به صورت داوطلبانه توسط فعالان حوزه گردشگری، هتل‌داران و صاحبان تأسیسات تفریحی و اقامتی استان گیلان انجام شد.

دومین مورد مهم در این‌جا این است که وقتی ورودی‌ها به استانی نظیر گیلان به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مسدود می‌شود و گردشگر و مسافر نمی‌تواند وارد شود خود به خود فعالیت‌های گردشگری تعطیل می‌شود؛ البته ناگفته نماند بنده دیروز گشت نامحسوسی در استان داشتم و شاهد ورود خیل عظیمی از مسافران به گیلان بودم.

واقعیت امر این است که در حال حاضر و طبق مشاهدات میدانی بنده بسیاری از واحدهای گردشگری اقامتی و پذیرایی گیلان به صورت چراغ خاموش در حال سرویس‌دهی به مسافران و گردشگران ورودی به استان هستند و اینکه ما به عنوان دستگاه متولی بخواهیم با تمام این‌ها برخورد کنیم هم به نیروی بسیار زیادی نیاز دار هم تمام وقت و انرژی ما را می‌گیرد.

مورد دیگری که این روزها به عنوان دغدغه مطرح می‌شود و به چالش تبدیل شده اعتراض فعالان حوزه گردشگری گیلان به شرایط فعلی است؛ به طوری‌که صدایشان درآمده و معترضند که بالاخره تکلیف آنان چه خواهد شد و باید چه کار انجام دهند زیرا زندگی و کسب و کارشان وابسته به درآمدهایی است که از راه سرویس‌دهی به مسافر به دست می‌آید.

آنچه که در این‌جا مشهود است این است که ما برای این طرف قضیه هیچ فکر و تدبیری نکردیم؛ به بیان دیگر ما به عنوان متولی حوزه گردشگری در اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تا کی و تا چه زمان می‌توانیم به فعالان حوزه گردشگری، صاحبان مراکز اقامتی و به طور مثال رستوران‌ها بگوییم که فعلاً صبر کنند و پذیرش مسافر ممنوع است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: ضریب اشغال تأسیسات گردشگری گیلان تا هفته گذشته و تا پیش از لغو محدودیت تردد بین استانی صفر بوده است و این موضوع را اعلام هم کردیم اما اینکه ضریب پذیرش مسافر در دوره کنونی که با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و آزاد بودن رفت و آمدها مواجه و با شرایط جدیدتری روبه‌رو شده‌ایم دقیقاً چقدر است هنوز برآورد نشده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false