×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

در روزهای گذشته نبود آب و عدم رهاسازی مناسب منابع آب کشاورزی در شهرستان صومعه سرا تنش و بحرانی‌هایی در برخی از روستاهای این شهرستان ایجاد کرده و مسئولان ارشد شهرستان اعم از فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و حتی نماینده صومعه سرا تلاش کردند با حضور در میان مردم روستاها به ویژه شالیکاراناز چند و چون ماجرا آگاه و میزان خسارت‌های احتمالی و همچنین بررسی وضعیت و ارائه راهکار این موضوع را مدیریت کنند.

وضعیت شالیزاری های صومعه سرا در بخشی از روستاها به حدی وخیم و بحرانی است که اگر تا روزهای آینده آب لازم رهاسازی نشده و به این مزارع نرسد شالیکاران این روستاها شاهد نابودی دسترنج خود خواهند بود. اما سوالی که در این میان از سوی همه مردم و به ویژه کشاورزان مطرح می‌شود این بوده که امسال با توجه بارش‌های مناسب و ذخیره مطلوب آب در پشت سد سپیدرود نباید شرایط به این گونه باشد. کلاف سردرگمی که رشته اصلی آن به نبود مدیریت مناسب برای توزیع آب و حتی زیاده‌خواهی برخی از شالکیاران بازمی گردد.

شهرستان صومعه سرا با توجه به رودخانه‌ها و کانال‌های آبی در چند سال اخیر در بیشتر مواقع شاهد بروز خشکسالی و کمبود منابع آبی در حوزه کشاورزی بوده اما امسال کشاورزان انتظار داشتند که با توجه به میزان بالای بارش‌ها دیگر دغدغه‌ای در زمینه آب نداشته باشند اما رودخانه‌ها و کانال‌های صومعه سرا از کویر دشت لوت نیز بی آب تر بوده وشالیکاران برای رسیدن حتی یک قطره آب به شالیزارهای خود لحظه شماری می‌کنند.

مسئولان برای حل مشکل کم آبی جهادی پای کار باشند

نماینده صومعه سرا در مجلس در جلسه شورای اداری ضمن تبریک حرکت نیروهای مسلح و سپاه در سرنگون کردن پهباد آمریکایی، اظهار کرد: این اقدام یکی دیگر از برگ‌های زرین انقلاب و نظام بود که سبب شد دشمنان به قدرت واقعی جمهوری اسلامی ایران پی ببرند.

سید کاظم اباتری در ادامه همچنین به تلاش مسئولان شهرستان صومعه سرا نیز اشاره کرد و افزود: مسئولان با حضور میدانی در میان مردم در شرایطی که مردم نیازمند حضور آنها هستند تلاش خوبی برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم شهرستان انجام داده‌اند.

وی به موضوع بی آبی و خشکی برخی از شالیزارهای شهرستان صومعه سرا نیز اشاره و تصریح کرد: صومعه سرا در این زمینه نسبت به شهرستان‌های دیگر استان گیلان شرایط ویژه ای دارد. کانال‌های تعبیه شده برای آبرسانی به شالیزارها تنها آب ۱۱ هزار هکتار را تأمین می‌کند در شرایطی که این شهرستان حدود ۳۰ هزار هکتار شالیزاری دارد.

دلخوش با اشاره به وضعیت اسفناک رودخانه‌های صومعه سرا که روزگاری تأمین کنند آب تالاب بودند، گفت: این رودخانه‌ها که علاوه بر تأمین منابع آبی شهرستان، به زنده بودن تالاب نیز کمک می‌کرد امروز به دلیل ورود رسوب و فاضلاب به وضعیت اسفناکی دچار شده‌اند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آبرسانی به مزارع کشاورزی نیازمند مدیریت بحران است، تصریح کرد: در این شرایط همه مسئولان اعم از انتظامی و نظامی و اجرایی باید پای کار باشند و با هر فردی که اخلالی در امر آبرسانی انجام می‌دهد برخورد کنند.

نماینده صومعه سرا در مجلس خواستار راه اندازی گشت‌های نظارتی در این حوزه شد و گفت: باید با همکاری و همدلی مسئولان و خود کشاورزان این معضل را حل کنیم همچنین باید با ایجاد شیب منفی در رودخانه‌ها شهرستان با استفاده از بیل‌های دلکل بلند روند آبرسانی به مزارع را تسریع و از دغدغه شالیکاران بکاهیم.

وی با بیان اینکه وضعیت در برخی از روستاها بحرانی است و در صورت عدم مدیریت صحیح این بحران به استان نیز کشیده می‌شود، افزود: مسئولان با همه توان پای کار باشند.

کشاورزان برای مدیریت بهتر آبرسانی صبر و حوصله داشته باشند

سرپرست فرمانداری صومعه سرا در ادامه این جلسه با تأکید بر هم افزایی و همدلی بیشتر مسئولان به ویژه در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: باید در راستای رفع مشکلات و کاهش دغدغه مردم به ویژه کشاورزان و شالیکاران تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولان باید حضور میدانی داشته باشند، افزود: دهیاران، شوراها، بخشداران و سایر مسئولان باید با حضور میدانی خود در سطح روستاها حتی اگر با محدودیت برای حل مشکلات مواجه هستند زمینه امیدواری و دلگرمی مردم را فراهم کنند.

سید جلال سید محمدی با اشاره به اینکه شهرستان صومعه سرا دارای حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزارای که بیشتر آنها کانال آبخور هستند، گفت: ۱۰ کانال داریم که متأسفانه آبی در آنها در جریان نیست لذا باید برای کاهش میزان خسارت و همچنین دغدغه شالیکاران با مدیریت مشکلات موجود را کم کنیم.

وی ادامه داد: در صورت برقراری آب تنها به ۱۶ هزار هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان آبرسانی خواهد شد و برای مابقی نیازمند مدیریت درست و صبر و حوصله مردم و کشاورزان هستیم تا بتوانیم در مدت یک ماهه آینده این مشکل را مدیریت کنیم.

سرپرست فرمانداری صومعه سرا تأکید کرد: شرایط امسال در حوزه آبی سخت‌تر از سال گذشته نخواهد بود اما نیازمند مدیریت و صبر و حوصله بیشتر از سوی همه و تلاش مضاعف از سوی مدیران هستیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false