×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

از رودخانه های خسته شهر، زباله سوز و لندفیل تا شهر خلاق!!

ابهام در اولویت بندی هزینه ها/به بهانه شهر خلاق غذا آلوده ترین رودخانه جهان را نشان مهمانها بدهیم؟

رشتوند با بررسی تیتر یک رسانه های مطرح دنیا در دهه اخیر میتوان به اهمیت و توجه ویژه کشورهای توسعه یافته به مسئله محیط زیست پی برد.چه بسا بسیاری از سیاستهای کلان و راهبردی در این کشورها که به فراخور و شرایط حوزه های زیست محیطی دستخوش تغییر گردیده و در این راستا هزینه های قابل توجه البته با نگاهی سرمایه گذاری بکارگرفته شده است.

این در حالیست که با توجه به عدم وجود زیرساخت های کافی این نگاه حمایتی و توجهات در کشورهای در حال توسعه ای همچون ایران که محیط زیست به عنوان سرمایه ای ملی و بکر محسوب میگردد باید بسیار بیشتر از کشورهای توسعه یافته باشد.

در سالهای اخیر به دلیل اعمال برخی سیاستهای نادرست و غیرکارشناسی شاهد ایراد لطمات گسترده ای به این سرمایه ملی در کشور بودیم از خشک شدن رودخانه و دریاچه ها به علت احداث سدهایی که صرفا توجیهی سیاسی داشته تا آلودگی هایی که به دست بشر ذخایر زیست محیطی ما را به سوی نابودی کشانده… از عدم توجه به حفظ و احیای اقلیم و محیط زیست تا انقباض مالی در هزینه کرد جهت حفظ این سرمایه گرانبها…

بر هیچکس پوشیده نیست استان گیلان به مرکزیت شهر رشت یکی از معدود قطب های زیست محیطی ارزشمند میباشد که پس از شروع بحران آب و گرد و غبار در سطح کشور مورد توجه مهاجرین قرار گرفته است و پیش بینی میشود در سالهای آینده به صورت تساعدی بر جمعیت این استان علی الخصوص رشت به عنوان کلانشهر و مرکز گیلان افزوده گردد لیکن عدم توجه به محیط زیست شهری که در حال حاضر نیز به علل غفلت های گذشته حال و روز خوبی ندارد باعث نگرانی سمن ها و انجیو های فعال زیست محیطی در استان و کشور گردیده است.

از رودخانه های گوهر رود و زرجوب که با یک برنامه ریزی درست میتوانست امروز بدل به منابع تامین درآمد مدیریت شهر گردد تا فاجعه قریب الوقوع سراوان و حجم زباله هایی که حیات را در رشت تحت شعاع خود قرار داده است را میتوان بخشی از دغدغه های فعالین محیط زیستی رشت و شهروندان معرفی کرد اما همواره صدای اعتراضات و بیان دغدغه ها با پاسخ عدم وجود منابع مالی بایکوت و به فرارسیدن یک روز خوب و البته نامشخص موکول میشود…

این در حالیست که با بررسی های صورت گرفته مدیریت شهری همواره در اولویت بندی های خود درفکر هزینه برای موضوعاتی بوده که تنها جنبه تبلیغاتی داشته و در تراز با بحران های در کمین زیست محیطی دارای حداقل اولویت نیز نمیباشد.!!

فستیوال شهر خلاق خوراک که قرار است با هزینه ۱۰۰ میلیارد ریالی در آذر ماه برگزار گردد یکی از این جشنواره های خیابانی است که حداقل دستاوردها را در تاریخ فعالیت این برند برای شهر رشت داشته است و تاکنون به علت عدم شفافیت لازم هیچ گزارش مشخصی از آن به شهروندان و حتی اعضای شورای شهر ارائه نگردیده است و همین امر، اصرار برخی حضرات را جهت اجرای این فستیوال بی ارزش و البته پرهزینه عامل اعتراض شهروندان گردانده است.!

فعالین زیست محیطی در این حوزه مشخصا ابهاماتی دارند و خواستار پاسخگویی مدیریت شهری میباشند:

۱٫پیگیری های صورت گرفته در مورد تنظیف و لایروبی رودخانه ها بعد از چند دهه همواره با پاسخ عدم وجود منابع مالی لازم مسکوت مانده است آیا با هزینه ۱۰۰ میلیارد ریالی نمیتوان بخش عمده ای از این نیاز واجب شهروندان که دهه هاست بهداشت عمومی را تهدید میکند پاسخ داد؟؟

۲٫جنگلهای سراوان و حیات موجودات آن و ساکنین محل به علت دپو بی برنامه زباله و عدم نصب زباله سوز در شرایط بحران قرار گرفته است آیا وظیفه و رسالت مدیریت شهری پیش و بیش از برگزاری این قبیل فستیوال های نمایشی و فرمایشی احیای محیط زیست و توجه به سلامت شهروندان نمیباشد؟؟

۳٫با کدام دلیل و استدلال منطقی اولویت توجه به محیط زیست را در پس برگزاری ضیافت شهر خلاق پنهان کرده و با کدام توجیه تصمیم دارید حداقل منابع مالی موجود را برای این موضوع کم اهمیت هزینه کنید؟؟

۴٫با دعوت از ده ها کشور دنیا به رشت آیا پاسخی در برابر فجایع محیط زیستی شهر از جمله رایحه رودخانه های شهری و وضعیت اسفناک آنها دارید که به میهمانان خود دهید؟؟؟

به عنوان یک شهروند خواستار توجه ویژه مسئولین به اولویت های موجود و هزینه منابع مالی در مسیر درست آن هستیم چرا که وظیفه ذاتی مدیریت شهر پیش از برگزاری فستیوان حفظ رشت و رنگ سبز این پیشانی بند شمال کشور میباشد.

امید میرود که همه ما در حفظ میراث سبز گذشتگان خود کوشا باشیم و آنرا به بهترین شکل ممکن به دست فرزندان خود برسانیم…

خبرراست

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false