×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

رشتوند- چندی پیش در پی تجمع جمعی از کسبه و بازاریان شهر رشت در مقابل استانداری که در اعتراض به مسدودی راه ها به دلیل احداث پیاده راه و کسادی بازار شکل گرفته بود؛ جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای خواستار برخورد دستگاه های نظارتی با حامیان شهردار متخلف رشت در اجرای طرح پیاده راه‌سازی رشت شده بود. (اینجا بخوانید)

اما اندکی پس از این اظهارات، رسانه ای منتسب به یکی از اطرافیان این نماینده رشت که به ثبت رویدادهای گیلان مشغول است مصاحبه ای را ترتیب می دهد که بیشتر شبیه به تخریب چهره یکی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت بوده است! مصاحبه ای که به اصطلاح بی پرده و صریح بود اما برای مخاطب در عمل بیشتر جنبه تطهیر تمامی اشتباهات گذشته از سوی شهرداری رشت را داشت!

اوضاع مشوش اردوگاه اطرافیان نماینده رشت باعث شد تا عملیات رسانه ای کوچکی نژاد با شکست سهمگینی همراه شود و نه تنها اثرگذاری موضع او برای برخورد با حامیان شهردار سابق را در نزد افکار عمومی به شدت کاهش داد بلکه جمعی از یاران سابق و فعلی او را نیز در تیررس انتقادات شخص نماینده قرار داد که شاید چندان از لحاظ سیاسی منطقی به نظر نمی رسید.

در حالیکه نماینده رشت به دنبال برخورد دستگاه های نظارتی با حامیان شهردار متخلف رشت بود و از نگاه نگارنده به نظر می رسید قصد دارد میز محاکمه و دادگاه نیز برایشان تشکیل شود رسانه منتسب به نزدیکان او، از زبان شهردار سابق افرادی را به لفظ دوستان معرفی کرد که برخی از حلقه نزدیکان آقای نماینده به شمار می روند! آیا این مشاوره های ناب رسانه ای به جبار کوچکی نژاد داده شده است که از یک سو مواضع تندی نسبت به شهردار سابق  می گیرد و از سوی دیگر رسانه منتسب به یکی از اطرافیانش خلاف جهت او حرکت می کند و او را در تقابل خواسته یا ناخواسته با برخی اعضای شورا که اتفاقا از دوستان آقای نماینده به شمار می روند قرار دهد؟! 

کسانی که شهردار سابق را “شهردار جهادی” نام می نهادند و یا کسانی که نماینده رشت در بزنگاه های خطیر و گرفتاری ها از آنها دستگیری کرده و به آنها کمک رسانده بود در این مصاحبه با عنوان دوستان از سوی شهردار سابق معرفی می شوند! در بین این “دوستان” نام افرادی برده شد که از یک سو در حلقه نزدیکان کوچکی نژاد بودند و از سوی دیگر هرگز حاضر به برکناری شهردار سابق حتی در روزی که برکناری قطعی بود نشدند و به صورت محافظه کارانه غیبت کردند و البته حمایت هایشان از شهردار سابق پیش از این مصاحبه نیز بر کسی پوشیده نبود. حتی چند روز پیش از جمع کردن نرده های بی آر تی و مصاحبه نماینده رشت نیز معتقد بودند که این نرده ها نباید جمع شود. 

مشخص نیست با استدلال نماینده رشت آیا چهره های شورانشین نزدیک به او باید مواخذه شوند و دستگاه های نظارتی برای برخورد با آنها ورود کنند یا آن که نماینده رشت در چیدمان تیم رسانه ای خود دقت بیشتری به عمل آورد تا در آینده شهروندان شاهد چنین اشتباهات فاحشی در اردوگاه رسانه ای کوچکی نژاد نشوند. فارغ از آن مصاحبه، تشخیص حامیان شهردار سابق در شورا کار پیچیده ای به نظر نمی رسد و با توجه به گرایش های سیاسی افراد این سوال به وجود می آید که کوچکی نژاد چه استراتژی در پیش گرفته که ترجیح داده است در مقابل برخی چهره های نزدیک به خود . جریان سیاسی اش چنین مواضع تندی اتخاذ نماید؟

درخواست نماینده رشت به منزله درخواست محاکمه برخی دوستان سابق است؛ موضوعی که در دنیای سیاست چندان مرسوم نبوده است و شاید کوچکی نژاد یکی از اولین های دیگر را به نام رشت ثبت کند! هرچند از یک نگاه، برخورد مساوی و برابر قانون با همه افراد، ایده آل گرایانه و آرمانی است اما شاید در عالم سیاست بیشتر به عنوان گل به خودی تعبیر شود!

این تنها مورد از این دست اشتباهات رسانه ای نبوده است. کوچکی نژاد که اخیرا در دیدار با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات از استقلال رسانه ها سخن گفته است احتمالا هنوز خبر ندارد که یکی از رسانه های منتسب به یکی از نزدیکان او در بین رسانه های مورد علاقه شهردار سابق رشت بوده و در اندک زمانی درآمد خوبی از این طریق کسب کرده است.

این رسانه در ایام نزدیک به انتخابات شورا، به دلیل آنچه انتشار اخبار پیرامون گفتمان عقلانیت و توسعه عنوان شد حمایت خوبی را از شهرداری با توجه به مکاتبه شهردار سابق رشت دریافت کرد و البته اندکی بعد دیگر خبری از آن رسانه نبود و دقیقا همانطور که نماینده رشت اشاره داشت رسانه ای ماندگار می شود که استقلال قلم داشته باشد! ناگفته نماند رد پای آن رسانه در رسانه ای که همچنان زمان زیادی را صرف مصاحبه با شهردار سابق می کند نیز دیده می شود.

آیا نماینده رشت معتقد است انتشار مطالب گفتمان عقلانیت و توسعه با رقم های قابل توجه هیچ ارتباطی با لیست انتخاباتی گفتمان عقلانیت و توسعه که برخی حامیان شهردار سابق در آن لیست بوده اند ندارد؟ اگر آقای کوچکی نژاد به استقلال رسانه و قلم معتقد است بهتر است ابتدا افراد وابسته را از اطراف خود دور کند.

بهتر است هرچه سریع تر نماینده رشت فکری به حال اوضاع آشفته و سردرگم رسانه ای خود کند که ادامه این روند جز علامت سوال های بیشتر و ریزش بیشتر اطرافیان او حاصلی در پی ندارد. جالب آن که شنیده ها حاکی از آن است حتی در حلقه اول آقای نماینده نیز برخی افراد معتقدند نماینده رشت باید از آن شخص در تصمیمات رسانه ای خود عبور کند اما ظاهرا آقای نماینده علاقمند به ادامه همکاری با او است!

جبار کوچکی نژاد حالا در شرایطی قرار گرفته است که پس از سالها حضور در مجلس، گفتار ضد و نقیضی از او در رسانه ها منتشر می شود و در اظهارات او عبور از برخی دوستان و نزدیکان دیروز و امروزش و اصرار به همراهی با یک شخص پرحاشیه به چشم می خورد. ادامه این شرایط کوچکی نژاد را در دوراهی سختی قرار خواهد داد. او یا محکوم به عبور از طیفی از دوستان سابق خود و خلوت کردن حلقه یارانش است یا آنکه باید تغییری در اردوگاه مشوش رسانه ای خود ایجاد کند و به جای حضور در کنار فردی پر حاشیه، از افراد موجه دیگری در میان اطرافیانش کمک بگیرد تا سر و سامانی به این اوضاع داده شود. قطعا ادامه همکاری با چنین افرادی این شائبه را به وجود می آورد که اتفاقات رخ داده بخشی از پازل سیاسی چیده شده توسط شخص کوچکی نژاد بوده است که تبعات خوبی برای نماینده رشت نخواهد داشت.

آیا فعالیت انتخاباتی رسانه نزدیک به نماینده، در صورت صحت، مورد تایید او بوده است؟ کوچکی نژاد که ریاست فراکسیون رسانه و مطبوعات مجلس دارد و همچنین ماموریت تحقیق و تفحص صندوق ذحیره فرهنگیان را داشته است بد نیست زمانی را هم برای تحقیق و تفحص در خصوص برخی افراد حاضر در حلقه یاران خود صرف کند تا دیگر شاهد اتفاقاتی از این دست و ابهامات پیش آمده نباشیم. 

 همانطور که اشاره شد برخی تحلیل ها بر اساس شنیده ها بوده است و چنانچه آن شنیده صحت نداشته باشد طبیعتا تحلیل مرتبط نیز نمی تواند چندان مورد استناد قرار گیرد. 

رشتوند یادداشت منتشر شده را به منظور تایید یا رد ان نمی داند و صحت ان برعهده نگارنده می باشد. 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false