×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

حرف تازه – فرهاد نیک نهاد عضو شورای اسلامی شهر ماکلوان و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها میهمان امروز حرف تازه بود. 

فرهاد نیک نهاد که به همراه آقایان موسوی از شفت و امینی از لاهیجان منتخبین یکی از نمایندگان شورای عالی گیلان در شورای عالی استان ها است با ۴۷ رای به عنوان منشی به هیئت رئیسه شورای عالی استان ها راه یافته است.

در این گفتگو سعی داشتیم ضمن بررسی شرایط روز گیلان و نقش شورای عالی استان در پیشبرد اهداف و رفع نواقص موجود، به سه مقوله گردشگری، محیط زیست و اشتغال زایی نیز بپردازیم که در ادامه گزیده ای از سخنان فرهاد نیک نهاد را مشاهده می کنید:

نیاز به تقویت معاونت پژوهشی و تحقیقاتی شورای عالی استان ها احساس می شود

فرهاد نیک نهاد در ابتدای سخنان خود در گفتگو با حرف تاه با بیان اینکه حدود ۱۰۷ هزار عضو شورا در کشور مشغول فعالیت هستند گفت: در دو بخش مدیریت و ساختار داخلی به دنبال هویت بخشی بیشتر به فعالیت شوراها و اصلاح برخی از آیین نامه ها هستیم تا اعضای شورای عالی استان ها که عضو کمیسیون ها هستند به صورت مستقیم نقش داشته باشند. ضمن آن که نیاز به تقویت معاونت پژوهشی و تحقیقاتی شورای عالی احساس می شود تا در تهیه طرح ها و لوایح دقیق تر و بهتر عمل کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانهای کشور افزود: نیاز به بودجه جداگانه ای از دبیرخانه در استان ها وجود دارد تا از طریق شوراهای شهرستان ها و بخش ها، در حوزه های عمرانی، زیرساختی، آب، برق، گاز و نظایر آن در مناطق محروم و شهرهای کوچک اقدامات موثرتری را از سوی مدیریت شهری شاهد باشیم. 

اگر به شهرهای کوچک توجه بیشتری شود شاهد مهاجرت کمتری به شهرهای بزرگ و مشکلات محیط زیستی خواهیم بود

وی با تاکید بر ضرورت توجه دولت به شهرهای کوچک توضیح دارد : در استان گیلان ۵۲ شهر داریم که حدود ۴۰ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت دارند و متاسفانه کمک های دولتی بر اساس شاخصه ها و معیارهای جمعیتی است. ما اعتقاد داریم اگر دولت بخواهد به موفقیت بیشتری دست یابد باید در ارتباط با شهرهای کوچک و کمتر توسعه یافته نگاه ویژه ای داشته باشد. یکی از عوامل مهم افزایش مهاجرت به شهر های بزرگتر این است که  شهرهای کوچک را کمتر دیده ایم و همین موضوع مشکلاتی را در حوزه محیط زیست و پسماند در شهر های بزرگتر به همراه داشته است. در استان ما هم در نتیجه مهاجرت و افراد به شهر های بزرگتر، در رشت شاهد مشکلات محیط زیستی، پسماند و ترافیک هستیم.

کسب و کارهای کوچک و خانگی نیاز به تقویت و حمایت دارند

فرهاد نیک نهاد با تاکید بر ضرورت تقویت خانوارها و حمایت از کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی در شهرهای کوچک خاطر نشان کرد: با تغییر شرایط در شهرهای کوچک می توان شرایط مهاجرت را به صورت معکوس انتظار داشت. خوشبختانه دکتر سالاری استاندار گیلان، در بحث بوم گردی و تقویت مناطق روستایی برنامه های خوبی در دستور کار دارند که اگر مستمر و الزامی باشد و دستگاه ها و بانک ها هم حمایت کنند و برای سرپرستان خانوار در شهرهای کوچک امکانات و تسهیلاتی در نظر بگیرند که درامدشان بیشتر شود به اندازه امروز نیاز به ایجاد کسب و کارهای بزرگ احساس نمی شود. مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک نیاز به تقویت دارند و این امر مستلزم این است که مسئولین ما نگاه مردمی داشته باشند. بدنه دولت باید کمک کند. ما هم همگی وظیفه داریم به دولت کنیم. هر کمکی در راستای بهبود معیشت مردم باشد در راستای اهداف دولت و نظام و فرامین مقام معظم رهبری است.

شوراها بال های پرواز دولت و مجلسند ؛ نه نهادی موازی 

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها، شوراها را بال های پرواز دولت و مجلس خواند و تصریح کرد: نباید به شورا ها به عنوان نهادی موازی نگاه کرد. ما وظیفه داریم به دولت و مجلس کمک کنیم؛ آن هم از طریق کمک به مردم. 

برخی به صندلی های مدیریتی چسبیده اند / جوانان خوبی داریم که می توانند مسئولیت را بر عهده بگیرند

نیک نهاد با اشاره به ظرفیت های کم نظیر گیلان در حوزه گردشگری خاطر نشان کرد: اگر در حوزه گردشگری به درستی برنامه ریزی و سیاست گذاری شود بخش عمده ای از مشکل اشتغال جوانان رفع خواهد شد. اما برای تحقق این هدف مهم این است که مسئولین ما همگی نگاهشان خدمت به مردم و عدالت باشد. متاسفانه برخی به صندلی های مدیریتی چسبیده اند. این صندلی متعلق به شهداست و ما وظیفه داریم به مردم خدمت کنیم. نظام هم به دنبال خدمت رسانی به مردم است. اگر نمی توانیم در این مسیر موفق باشیم جوان های خوبی داریم که مسئولیت را بر عهده بگیرند. چرا باید جوانی که زحمت کشیده و سال ها درس خوانده و امروز علمش را هم دارد وارد کار نشود؟

گیلان در شرق برندی مثل لاهیجان و در غرب پکیجی فراملی مثل ماسوله دارد

وی با اشاره به ظرفیت های کم نظیر گردشگری در گیلان نظیر مواهب طبیعی و دریا و جنگل و کوه، افزود: استان گیلان در شرق شهرهایی را دارد که ظرفیت های کم نظیری برای گردشگری دارد و لاهیجان یک برند در این زمینه است. در غرب استان هم یک پکیج فراملی در این زمینه دارد. ماسوله در سطح جهان کم نظیر است. در سال میلیون ها گردشگر وارد استان می شود که در مقایسه با سایر استان ها عدد قابل توجهی است. چرا نباید شرایط بیتوته را برای مسافران فراهم کنیم؟

طرح بام سبز فومن کمک زیادی به رونق گردشگری و اشتغالزایی می کند/ طرحی موجود است که چیزی شبیه به نمک آبرود در فومن ایجاد می کند/ چرا نباید برخی مسئولین استان کمک کنند؟

فرهاد نیک نهاد با اشاره به پیگیری طرح بام سبز فومن اظهار داشت: دو سال است که طرح راه اندازی بام سبز فومن را پیگیری می کنیم. چرا برخی مسئولین استان به طرح بام سبز فومن کمک نمی کنند؟ برای اجرای این طرح اصلا تسهیلات دولتی زیادی هم نیاز نیست. سرمایه گذار خارجی زیادی آمده است اما ما اعتقاد داریم باید سرمایه گذار داخلی را تقویت کنیم. طرحی موجود است که با رقمی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان چیزی شبیه به نمک آبرود در فومن ایجاد می کند و حداقل برای ۵۰۰ نفر اشتغال زایی دارد.

از ظرفیت خانوارها در راه اندازی اقامتگاه ها و سالن های پذیرایی استفاده شود

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها با اعلام این مطلب که نگاه ما این است مسئولین در بخش تفریحی حوزه گردشگری ورود کنند تصریح کرد: بخش رفاهی و خدماتی می تواند توسط مردم صورت بگیرد. به عنوان مثال با سیاست گذاری استاندار در شهرهای کوچک می توان از ظرفیت خانوارها و ساکنین برای راه اندازی اقامتگاه و اماکن پذیرایی بهره برد. 

وی با بیان اینکه به عنوان مثال هم اکنون حدود ۵ میلیون گردشگر به صورت سالانه وارد شهرستان فومن می شود گفت: قطعا با چنین نگاهی رشد چشمگیری در آمار گردشگران شاهد خواهیم بود.

فرهاد نیک نهاد افزود: امروز مسافرین زیادی وارد گیلان می شوند اما از آنجا که امکانات مناسبی برای مسافرین مهیا نکردیم و شرایط اقامتی مناسبی نداریم در صنعت گردشگری و درامدزایی حاصل از آن چندان موفق نبوده ایم.

پیگیری ماشین آلات مورد نیاز دهیاری ها

نیک نهاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص امور شهرداری ها گفت: در سطح کشور تعداد کلانشهرها محدود است اما شهرهای متوسط و کوچک بسیار زیادند. آقای مهندس افشانی در معاونت عمرانی وزارت کشور و آقای رستمی قائم مقام این معاونت، نگاه بازی برای کمک به شوراها و شهرداری ها دارند. نشست هایی هم در این خصوص داشتیم و در حال پیگیری امور هستیم تا بتوانیم از سازمان شهرداری ها هم برای شهرداری ها هم برای دهیاری ها کمک بگیریم.

وی در خصوص نیازمندی های دهیاری ها در حوزه ماشین آلات افزود: به زودی آمار تعاونی دهیاران گیلان را جمع آوری می کنیم و پس از دریافت درخواست ها،  در سازمان شهرداری ها پیگیر بحث ماشین آلات ماشین آلاتی مثل بیل بکهو، گریدر، لودر و … خواهیم شد.

شهرهای بزرگ باید به شهرهای کوچک کمک کنند

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها با تاکید بر ضرورت ایجاد درامد پایدار در شهرداری ها بیان داشت: کلانشهر ها باید به شهرهای کوچک کمک کنند و سرمایه هایی را به شهرهای کوچک هدایت کنند. به جای حجیم کردن کلانشهر ها و تجمع افراد در این شهرها باید به شهرهای کوچک توجه ویژه داشت تا بخشی از مشکلات شهرهای بزرگ نیز کاسته شود. تخصیص ۲ درصد از ارزش افزوده کمک خوبی به شهرهای کوچک می کند اما کلانشهر ها با این موضوع مخالفت کرده اند. 

گیلان به ۳ کارخانه کمپوست در غرب، شرق و مرکز استان نیازمند است

فرهاد نیک نهاد در مورد مشکلات حوزه پسماند گیلان به دیداری که با مهندس افشانی، معاون عمرانی وزارت کشور برگزار شد اشاره کرد و گفت: امسال ۸ هزار میلیارد تومان برای بحث پسماند در نظر گرفته شده است و در خصوص استان گیلان نیز معتقدیم که گیلان حداقل به ۳ کارخانه کمپوست نیاز دارد. این آمادگی وجود دارد که مجری و کارفرما خود شهرداری ها باشند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها تصریح کرد: حجم زباله ورودی به لندفیل سراوان بیش از ظرفیت زباله سوزی است که قرار است راه اندازی شود. گیلان باید در سه بخش دیده شود. پیشنهاد ما این بود به احداث سه کارخانه در سه منطقه استان کمک شود. یک کارخانه برای غرب و شمال غربی استان راه اندازی شود تا آستارا، رضوانشهر، هشتپر، ماسال، پره سر و حتی فومن و شفت را هم پوشش بدهد؛ یک کارخانه برای شرق گیلان و یک کارخانه هم در رشت که می تواند تا لوشان را پوشش دهد.

از دکتر نوبخت انتظار می رود نگاه ویژه ای به گیلان داشته باشند

وی در ادامه صحبت های خود ضمن آنکه دکتر نوبخت را یکی از ستون های دولت خواند اظهار داشت: از ایشان انتظار میرود ضمن نگاه ملی، نگاه ویژه ای به گیلان، که استان خودشان است، داشته باشند.

جلسه ای مشترک بین استاندار، فرمانداران، شهرداران و اعضای شوراها برگزار شود

فرهاد نیک نهاد در ادامه گفت: استاندار گیلان، فرمانداران، شهرداران و اعضای شورا باید جلسه ای مشترک داشته باشند و این موارد در آن جلسه مطرح شود و اگر بحث زباله سوز تبدیل به ۳ پروژه شود ما در شورای عالی استان های این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

کارها نباید به شخص تکیه داشته باشند و سلیقه ای باشند؛ بلکه باید سیستمی باشند

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها با اشاره به شخص محور بودن برخی امور و تصمیمات سلیقه ای، اظهار داشت: از یک بزرگی سوال کردند چرا در یک اتاق در بسته که کسی شما را نمی بیند اینقدر کار می کنید؟ گفت دیگران من را نمی بینند اما خدا که می بیند. امروز فرصتی در اختیار مسئولین است تا خدمتگزار مردم باشند.نگاه مسئولین باید مردم محور باشد نه نگاه شخصی و یا سلیقه ای. ژاپن بعد از جنگ جهانی را با امروز مقایسه کنید. کره جنوبی را مقایسه کنید. چه شد که به این درجه رسیدند و ما نتوانستیم؟ کارهای ما در برخی موارد سلیقه ای است. کارها نباید به شخص تکیه داشته باشند بلکه باید سیستمی باشند. بر اساس آمایش سرزمین، طرح توسعه پایدار تدوین شود و سیستم برنامه را پیش یبرد تا اگر مسئولی برکنار شد سیستم همان اهداف تعیین شده را دنبال کند. باید به سمت مدیریت سیستمی پیش برویم تا مردم هم اعتماد بیشتری کنند و نقش آفرینی بیشتر داشته باشند.

نقش تعیین کننده مردم، جوانان و رسانه ها در توسعه 

فرهاد نیک نهاد با تاکید بر نقش تعیین کننده مردم، جوانان و رسانه ها در توسعه کشور خاطر نشان کرد : امروز جوانان ما به بلوغ سیاسی و فکری رسیده اند. مردم و مسئولین باید با هم باشند. بازیگردان اصلی تحول در هر کشوری مردمند. نادیده گرفتن مردم هم آسیب بزرگی به دنبال دارد. رسانه ها هم کی توانند به بهترین شکل در روشنگری نقش داشته باشند و در بیداری مردم و در مسیر درست قرار گرفتن مسئولین نقش آفرینی کنند.

انتقاد، چراغ راه آینده ما خواهد شد

وی افزود : مسئولین باید تحمل شنیدن نقد را داشته باشد تا جامعه به رشد و تعالی برسد. نقد و نقادی را باید بپذیریم؛ چراغ راه آینده ما خواهد شد. اگر مسئولی نقد نپذیرد نمی تواند مسیر را به درستی طی کند.

دنیا به این نتیجه رسیده است که مدیریت یکپارچه شهری ضروری است

نیک نهاد با اشاره به محدودیت منابع و ضرورت مدیریت منابع موجود خاطر نشان کرد: دنیا به این نتیجه رسیده است که باید با مدیریت یکپارچه شهرها مدیریت شوند. آب، برق، گاز و … باید به صورت یکپارچه و هماهنگ با شهرداری ها فعالیت کنند. اگر قرار است جایی آسفالت شود زیرساخت های آن اجرا شده باشد. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما هم باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کنیم.

این جایگاه ها نیستند که به انسان شخصیت می دهند بلکه این اشخاص هستند که باید به جایگاه شخصیت بدهند

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها گفت: اگر مردم را باور داشته باشیم می توانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم که تاریخ ما را زیر سوال نبرد. این جایگاه ها نیستند که به انسان شخصیت می دهند بلکه این اشخاص هستند که باید به جایگاه شخصیت بدهند. اگر افرادی صادق، توانمند، با شهامت و شجاعت فعالیت کنند نگاه مثبتی وجود خواهد داشت. از همه شوراهای شهر، شهرستان، بخش ها و استان ها تشکر می کنم.

نیک نهاد در پایان گفت: دشمنان منتظر کوچکترین فرصت نشسته اند و باید هوشیارانه عمل کنیم و نارسایی ها و مشکلات را با زبان نقد منصفانه بیان کنیم. مسئولین نیز باید در راستای کاهش مشکلات مردم گام بردارند. به امید آن که زندگی مردم توام با آسایش و آرامش باشد و جوانان با شخصیت و غرور فرصت های شغلی مناسبی در اختیار داشته باشند و کشوری آباد و سرسبز داشته باشیم و تبر به دست دشمنان ندهیم. رسانه ها در این مسیر نقش موثری ایفا می کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false