×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

تماشاخانه استاد اکبر رادی با حضور اساتید و پیشکسوتان برجسته فرهنگ و هنر گیلان، همسر اکبر رادی‌ حمیده بانو عنقا، هادی مرزبان کارگردان و بازیگر، دکتر فریندخت زاهدی، بهزاد ، فرامرز طالبی، مریم معترف کارگردان تئاتر، ابراهیم حسینی عکاس، بهزاد عشقی، کارگردان، شهردار رشت، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار منطقه دو شهرداری رشت و دو نفر از اعضای شورا در خیابان سعدی رشت افتتاح شد.

فرهام زاهد: مسوولین با شجاعت بیشتر از حوزه  فرهنگ حمایت کنند

رشت رویایی نوشت: رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی رشت گفت: ما با اعتماد مردم به عنوان مسوول در بخش‌های مختلف در شورا در حال خدمت هستیم و اگر در چنین فعالیت‌هایی می‌خواهیم با بخش خصوصی همکاری‌ داشته باشیم و باید نگاه ما حمایتی باشد نه شراکتی. چرا که که این نگاه نباید وابسته به منفعت و سودجویی باشد.

فرهام زاهد ادامه داد: تنها عشق است که موجب می‌شود فردی در این بخش سرمایه‌گذاری کند و بدون چشم‌داشت مالی در این بخش ورود کند.

او گفت: امیدوارم مسوولین با شجاعت بیشتر از این حوزه حمایت کنند و امیدوارم ترس مسوولین در حمایت از کارهای فرهنگی بریزد، زیرا حمایت از این‌گونه کارها کم کردن از هنجارهای اجتماعی است.

او ادامه داد: رشت اگر شهر اولین ها شده است به واسطه فعالیت اشخاصی مثل اکبر رادی ها بوده است نه فعالیت آدم هایی مثل ما.

او گفت: باید به عقب برگردیم وببینیم که اگر رشت شهر اولین ها شده است به واسطه چه کسانی بوده است تا بدون ترس قدم اول را در این حوزه برداریم و دست به دست هم بدهیم که انرژی‌ها موج هم‌افزایی در این بخش می‌شود.

شهردار رشت: رشت با پپیشینه تاریخی در تئاتر باید در جایگاه بالاتری قرار بگیرد

شهردار رشت در مراسم افتتاح تماشاخانه رادی گفت:‌ تعداد کسانی که با نگاه بخش خصوصی به حوزه فرهنگی بپردازند کم است و باید عاشق باشند تا ورود کنند.

مسعود نصرتی گفت: با پیشینه ای که رشت در حوزه تئاتر دارد، باید در جایگاهی فراتر از آنچه که در آن هست قرار بگیرد.

او ادامه داد: وقتی رشت را به عنوان مقصد گردشگری در سند چشم انداز معرفی می‌کنیم مطمئنا یکی از جاذبه‌های گردشگری هنر است و این شهر در زمینه تئاتر نیاز به معرفی دارد.

نصرتی گفت: اگرجمعیتی که در ماه‌های سال وارد شهر می‌شوند برنامه‌های جذاب تئاتر داشته باشیم مطمئنا این شهر به عنوان پایتخت هنر در کشور معرفی خواهد شد.

او گفت: ما نوید حمایت و همکاری را برای انجام کارهای فرهنگی به همه هنردوستان می‌دهیم و شهرداری را در کنار خود بدانند.

نصرتی گفت: تعزیه نیز یکی از نمایش‌های مذهبی است که بسیار ارزشمند است و در چند نمایش تعزیه در گیلان دیدم که هنرمندان گیلانی در این زمینه هم بسیار موفق و قرتمند هستند.

شهردار رشت گفت: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد افتتاح فضاهایی با ویژگی‌های در خور مردم رشت باشیم.

رضا رسولی: امیدوارم فرهنگسرایی متناسب با گذشته و امروز رشت بسازیم

رضا رسولی، عضو شورای رشت در این مراسم گفت: امروز خوشحالم در خانه تئاتر استاد رادی است و گفتن این اسم برای ما باعث افتخار است.

او گفت: امیدوارم بتوانیم به زودی فضایی را که در خور شأن استاد رادی است با دستان هنرمندان ارزشمند این شهر افتتاح کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای رشت گفت: امیدواریم بتوانیم یک فرهنگسرای متناسب با گذشته و امروز شهر را بسازیم.

او گفت: با همه سختی‌هایی که در پیش پای پیشکسوتان و جوانان در این راه وجود دارد ولی کارهای ارزشمندی دیده می‌شود که برای من هیجانی ایجاد می‌کند که بروم و آنها را ببینم.

رسولی ادامه داد: از شهردار منطقه دو تشکر می‌کنم که در کنار همه سختی‌ها و مشکلات، بارقه فرهنگی شهر را روشن نگه می‌دارند.

مرتضی عاطفی: بین امکانات شهری و ظرفیت‌های فرهنگی رشت رابطه معکوس وجود دارد

مرتضی عاطفی در افتتاح بنیاد رادی ضمن خیر مقدم به هنرمندان وفرهنگیان گفت: شاهد افتتاح تماشاخانه بنیاد رادی هستیم، این تماشاخانه نه در خور شأن استاد رادی بلکه در حد وسع ما در منطقه است.

مدیر منطقه دو شهرداری رشت گفت: سعی کرده ایم از حداقل امکانات در شهرداری منطقه دو استفاده کنیم و خوشحالیم توانستیمیک مجموعه فرهنگی کوچکی به دیگر مجموعه های فرهنگی شهر اضافه کنیم.

او با بیان اینکه ورود در کار فرهنگی خیلی سخت است گفت: آقایان آرش انتظامی و دهستانی با توجه با اینکه سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی ریسک بزرگی است، با این حال این ریسک را پذیرفتند و در راه‌اندازی این مجموعه کوچک همراه ما بودند.

عاطفی ادامه داد: شهر رشت ظرفیت‌های بسیاری برای انجام کارهای فرهنگی دارد، ولی متأسفانه رابطه امکانات شهری و ظرفیت‌های فرهنگی رابطه معکوسی است.

او گفت: این مجموعه با ظرفیت ۵۰ صندلی افتتاح شد و امیدواریم آغازی برای افتتاح مجموعه های بزرگتر باشد.

عاطفی گفت: به زودی تالار مرکزی شهر افتتاح می‌شود و امیدواریم این آرزوی چندساله مردم شهر به تحقق بپیوندد.

شهردار منطقه دو گفت: امیدوارم هنرمندان شهرمان هدیه کوچک ما را بپذیرند و قدمی باشد برای انجام کارهای بزرگتر.

او گفت: ما در شهرداری منطقه دو خواستیم ثابت کنیم که شهرداری در کنار کارهای خدماتی و عمرانی می‌تواند کارهای فرهنگی انجام دهد و درآمد‌زایی ایحاد کند.

عاطفی در پایان گفت: هنر‌دوستان خواست تا در مراسم زنده یاد نادر گلچین نیز حضور یابند.

همسر اکبر رادی: کاش رادی بود

حمیده بانو عنقا همسر اکبر رادی در این مراسم گفت: در ابتدای هر برنامه‌ای می گویم ای کاش رادی بود و چه خوب بود که در زمان حیاتش مراسم به پاس بزرگداشت او برگزار می شد و او می‌فهمید که درکش می‌کنند.

او ادامه داد: در این مراسم نیزبه جای اینکه خوشحال باشم از نبود رادی متاثر شدم اما حسن نیت ها را نمی‌توانم نادیده بگیرم‌.

عنقا گفت: شهردار منطقه دو به دفعات من را خوشحال کردند و انتظار من را بالا بردند به امید اینکه شاید روز دیگر اینجا حضور پیدا کنم و قدم بزرگتری را برای رادی شاهد باشم.

همسر رادی گفت: در طول حیات ۶۰ ساله رادی که اگر ۱۵ سال را حذف کنیم بقیه عمرش را صرف نوشتن کرد و تصور می‌کنم دین خود را به زادگاه خودش رشت ادا کرده است و توقع دارم امروز مدیران و مسوولان دین خود را نسبت به او ادا کنند.

او ادامه داد: درطول ده سالی که رادی از میان ما رفته است شاهد بزرگداشت‌های زیادی از سازمان‌ها و شهرداری بوده‌ام، اماهمیشه برایم جای سوال بود که متولی اصلی در این مورد کسی غیر از ارشاد نیست. چون این نهاد متولی هنرمندان است و قدم برای شناساندن هنرمندان و ارتقای هنر دارد پس کجا هستند؟ چرا نمی‌بینند و توجه نمی‌کنند؟

او گفت: توجه به کسی که امروز فخر ایران است و می‌تواند در سطح جهان شناخته شود تا به حال توجهی نشده است؟ آیا زمان آشتی با رادی فرا نرسیده است؟ من این توقع را از ارشاد دارم. هرچند مراکز دیگر قدم‌های مؤثری بردارند ولی من توقع من خیلی بالاتر از ارشاد رشت است و باز هم صبر می‌کنیم‌ و انتظار این توجه را از ارشاد رشت می‌کشیم. اگر من مردم زنده‌ها منتظر این توجه باشند.

همسر رادی‌ با تشکر از آرش انتظامی گفت: امروز کمتر پیدا می‌شود که کسی با هزینه شخصی خود در کار فرهنگی سرمایه‌گذاری کند.

هادی مرزبان: رادی نویسنده‌ای بدون جانشین بود

هادی مرزبان کارگردان نمایشهای تئاتر و از دوستان اکبر رادی  در این مراسم با اشاره به اینکه تنها «رشتی هستم که با حکم رشتی شدم» گفت: وقتی ملودی شهر بارانی را در رشت اجرا کردم فکر نمی‌کردم با استقبال شدید دوستان همراه شوم.

او گفت: پرچم‌داران تئاتر نوین ما سه نفر بیشتر نبودند رادی، ساعی و بیضایی و هیچ کدام از این‌ها قلم رادی را نداشتند.

او گفت: شهردار آن زمان لطف کردند در مراسمی من را دعوت کردند و من در آنجا گله کردم که خیلی عجیب است در شهری که رادی متعلق به آنجاست کسی که در دنیا یک قطب است و به او افتخار می‌کنند کاری برای او نشده است؟! چرا خیابان یا مکانی به نام او نشده است؟ چرا مرکزی به نام رادی نباید باشد، در صورتی که در شهرهای ایران رادی را روی چشمش می گذارند کاری نشده است؟ جوابی جز اینکه چشم انجام می‌دهیم نشنیدم.

او گفت: در همان مراسم به دلیل اینکه نمایشنامه‌های زیادی از رادی به صحنه تئاتر برده بودم با اهدای لوحی از من تقدیر شد که در آنجا من را به عنوان شهروند افتخاری رشتی معرفی کردند و برایم حکمی زدند که آن را برای یادگاری نگه داشته‌ام.

او با بیان اینکه من دست کسانی که را در راه‌اندازی اینجا قدمی برداشتند می‌بوسم گفت: شأن رادی بزرگتر از این حرف‌هاست.

مرزبان گفت: نوشته‌های رادی برای من مثل کاشی‌کاری میدان امام اصفهان می‌ماند. رادی نویسنده‌ای بدون جانشین بود و هیچ نویسنده‌ای به پای رادی نخواهد رسید.

او گفت: رادی در کار و زندگی معلم من بود و در سال ۹۳ تئاتر «تانگوی تخم مرغ» که سی‌‌‌امین سال همکاری من و او بود را جشن گرفتم.

مرزبان تأکید کرد: این کار برای رادی کم است ولی می‌تواند شروع کارهای بزرگتری باشد. حالا خوش به حال مردم اینجا که شهردارشان وقتی کار‌ی را می‌گوید انجام می‌دهد. شهردار تهران نه می‌گوید و نه انجام می‌دهد.

این کارگردان تئاتر گفت: یکی از وظایف اصلی شهردارها کمک به فرهنگ و تئاتر است و دولت باید تکلیف خود را بعد از این همه مدت روشن کند و اگر می‌خواهد تئاتر ادامه داشته باشد باید حمایت مالی کند تا رادی‌ها ادامه داشته باشند.

دکتر فریندخت زاهدی: آثار رادی انعکاس‌دهنده فرهنگ ۵۰ ساله کشور است

دکتر فریندخت زاهدی استاد دانشگاه و پژوهشگر گفت: سالهاست داریم در‌باره بحران هویت در کشورمان صحبت می‌کنیم و باید ببینیم چگونه این بحران را تعریف می‌کنیم.

او گفت: خیلی‌ها بحران را ناشی از تهاجم فرهنگی می‌بینند در حالی که باید آن را به مهاجرت فرهنگی نسبت بدهیم.

زاهدی گفت: این مهاجرت فرهنگی را باید ناشی از سرقت فرهنگی که توسط کشورهای دیگر از ایران انجام می‌شود دانست. مثلا شاعرانی مثل مولوی یا حافظ را دیگر کشورها از آن خود می‌بینند و چه بسا همین روزها مجسمه‌ای از رادی در کشورهای دیگر ساخته شود و آثار او را به نام خود ثبت کنند.

او با بیان اینکه ما در ایران قدر داشته‌هایمان را نمی‌دانیم گفت:‌ ما نمی‌دانیم افرادی مثل رادی ها که از مقام و منزلت برخوردار هستند آثار‌شان انعکاس‌دهنده فرهنگ ۵۰ ساله کشور ماست.

این پژوهشگر گفت: کم توجهی به فرهنگ بومی خودمان موضوع مهمی است. ما ادعا می‌کنیم تئاتر ملی داریم در حالی که تا امروز نتوانستیم افردای که تنها فیلم‌نامه بنویسند را در یک مجموعه جمع و تحلیل درستی از آثارشان داشته باشیم. ما می‌توانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم.

زاهدی با تایید حرف‌های همسر رادی و مرزبان گفت: شاید در شأن رادی چنین محیط کوچکی نباشد ولی از لحظه ورود در اینجا لذت بردم چون یک پلاتوی کوچکی به نام رادی برای جوانان ساخته شده است و چه خوب است ازاین پلاتو شروع و به یک سالن بزرگ برای اجرای کارهای بزرگتری در آینده تبدیل شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چه خوب است آثار جوانان از این پلاتو شروع شود و با کیفیت بهتر در سالن رادی برگزار شود.

دکتر زاهدی گفت: امیدواریم چنین حرکت‌هایی مسری باشد و چنان شایع شود که نتوان جلویش را گرفت.

او گفت:‌ افراد بزرگی در تئاتر را می‌شناسیم که کارشان را از گیلان و رشت شروع کردند که یکی از آنها رادی بود و ما کم داریم کسی مثل رادی را که ۵۰ سال فقط نمایشنامه بنویسد.

زاهدی گفت: رشت دارد تولد های دوباره را برای نویسندگان، شعرا ایجاد می‌کند تا میلادشان همیشه و همیشه مبارک باشد.

‌در پایان مراسم نیز نمایشی توسط هنرمندان تئاتر گیلان برگزارشد.

گفتنی است در این مراسم از اعضای کمیسیون فرهنگی شورا برای افتتاح تماشاخانه رادی دعوت شده که تنها رسولی و زاهد در این مراسم حضور یافتند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false