×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

پیمانکار تصفیه‌خانه شیرابه سراوان خلع شد

اسدالله عباسی، استاندار گیلان اظهار داشت: فرمانداران و معاونان عمرانی باید کمبودها و حلقه‌های مفقوده در مقوله پسماند را برای دهیاران تامین کنند چون رفع موانع از وظایف نماینده عالی دولت در شهرستان است.

عباسی اضافه کرد: براساس تکلیفی که از سوی رئیس جمهوری به عنوان فرزند گیلان و مسئول در استان برعهده دارم با بهره گیری از همه اندوخته ها و تجارب خود سعی کردم گره‌ای از گره‌های استان را با حل ابرچالش پسماند باز کنم زیرا گیلان به عنوان استان هدف گردشگری و برخوردار از مواهب طبیعی جنگل، کوه و دریا نباید با مشکلاتی از این دست مواجه باشد.

وی تصریح کرد: باید به این مقوله توجه ویژه داشت که مساله زباله و پسماند، سفره‌های آب زیر زمینی را آلوده می‌کند و بازخورد آن در چرخه زندگی به خودمان باز می گردد؛ لذا باید دست در دست هم با نوآوری، استفاده از دانش روز و بهره‌گیری از گروه‌های مردم نهاد معضل پسماند در استان را ساماندهی کرد.

وی یکی از امکانات در اختیار را تفکیک زباله از مبدا اعلام کرد و افزود: نزدیک هزار و ۱۰۰ روستا در این استان موفق شدند تفکیک زباله از مبدا را آغاز و یا اجرایی کنند؛ آمارها باید از سوی معاون عمرانی و سایر مسئولان مربوطه راستی آزمایی شوند، چراکه این گزارشات باید بر پایه مستندات واقعی باشد؛ لذا این آمار مورد راستی آزمایی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مردم گیلان بسیار فرهیخته و دارای غنای فرهنگی بالا هستند که اگر بدانند تفکیک از مبدا در زندگی و رفاه آنها تاثیرگذار است قطعا در این خصوص همکاری می کنند؛ ما نباید همه مسائل را دولتی و نیازمند بودجه بدانیم این اقدامات با آموزش و فرهنگ سازی امکان‌پذیر است.

استاندار گیلان در ادامه درخصوص مشکل پیمانکاران تصفیه خانه شیرابه سراوان و نیروگاه زباله سوز رشت گفت: در سال ۹۲ قراردادی با پیمانکار TTS برای احداث و راه اندازی دستگاه زباله سوز در شهر رشت با ۴۰ میلیون یورو و ظرفیت ۶۰۰ تن منعقد شد و مقرر شد این نیروگاه ظرف ۲ سال راه اندازی شود اما پیمانکار با دریافت ۹٫۶ میلیون یورو سهم دولت بخشی از کار را انجام داد.

وی یاد آوری کرد: در مورد تاسیسات تصفیه‌خانه شیرابه سراوان نیز ۷۵ میلیارد ریال با پیمانکار قرارداد منعقد شد اما این پیمانکار نتوانست حداقل انتظارات را برآورده کند و آیت الله رئیسی دستور خلع پیمانکار را داد؛ در مرکز کود آلی لاکان نیز در گذشته یک خط با ظرفیت ۵۰ تن راه اندازی شده بود که شرکت شهاب خودرو ۲ خط را راه اندازی کرد که روزانه ۶۰۰ تن از زباله شهر رشت را پردازش می کند؛ در صورت راه اندازی ۲ خط دیگر این مرکز می تواند روزانه هزار تن زباله را پردازش و به کود آلی تبدیل کند و ۴۰ درصد ریجکتی داشته باشد.

عباسی در ادامه از شناسایی ۱۰۰ نقطه آلوده رودخانه‌های زرجوب و گوهررود در شهر رشت خبر داد و افزود: در بالادست این رودخانه‌ها سایت زباله سراوان، زندان لاکان، شهر صنعتی رشت، سپید رود، مسکن مهر، بیمارستان‌ها و فاضلاب رشت بلای جان این شهر شده اند لذا در این دولت ضمن شناسایی این نقاط عملیات اجرایی برای رفع مشکلات شناسایی شده را آغاز کرده ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پروژه تصفیه خانه زندان لاکان به پایان رسیده و کار خود را آغاز کرده است؛ قرارداد تصفیه‌خانه شهر صنعتی نیز با بخش خصوصی بسته شده و این پروژه با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب از محل صندوق توسعه محیط زیست دارد؛ تصفیه خانه مسکن مهر نیز با ۸۰ درصد پیشرفت در خوشبینانه ترین حالت تا پایان سال به اتمام می رسد؛ برای تصفیه خانه بیمارستان‌ها نیز از محل سفر رئیس جمهور۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش گذاشته شد و برای اتمام آن اعتبار دیگری نیز در نظر خواهیم گرفت.

استاندار گیلان سرانه تولید زباله در شهر را ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم دانست و افزود: در روستا این مقدار باید کمتر از این میزان باشد و دهیاران نباید زباله‌های تفکیک نشده را تحویل بگیرند تا روستاوندان تفکیک زباله از مبدا را انجام دهند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false