×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته می‌شود

مجلس نمایندگان آمریکا فردا (چهارشنبه) طرح استیضاح ترامپ برای برکناری وی از قدرت به دلیل تحریک به شورش در ایالات متحده را به رأی خواهند گذاشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «استنی هویر» رهبر اکثریت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (دوشنبه) طی درخواستی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرد که عصر امروز (سه‌شنبه) برای بررسی قطعنامه‌ای به واشنگتن (کنگره) بازگردند که از «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست می‌کند تا با استفاده از قدرتی که قانون اساسی در اختیار وی قرار داده است، برای برکناری ترامپ از قدرت اقدام کند.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گرچه قطعنامه فوق احتمالاً در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب خواهد رسید اما بعید است که پنس در این زمینه اقدام کند.

هویر تصریح کرد که پس از جلسه سه‌شنبه بعدازظهر، فردا (چهارشنبه) طرح استیضاح ترامپ را مورد بررسی قرار خواهند داد و در خصوص آن رأی‌گیری خواهند کرد.

طبق این گزارش، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به سرعت پیش‌نویس بندی از طرح استیضاح را آماده کرده‌اند که ترامپ را به تحریک به شورش متهم می‌کند زیرا با اظهارات تحریک‌آمیز درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه)، هزاران تن از هواداران خود را ترغیب به برگزاری تظاهرات خشونت‌بار کرده که در نتیجه به فاجعه خشونت‌بار هفته گذشته در کنگره آمریکا منجر شد که در پی آن دست‌کم چهارنفر کشته شدند.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند.

«دیوید سیسیلین» نماینده ایالت «رودآیلند» آمریکا که یکی از طرفداران دموکرات بند استیضاح ترامپ است، می‌گوید که تعداد آراء کافی برای تصویب طرح استیضاح ترامپ را در اختیار دارند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه هفته جاری به پنس اولتیماتوم داد که در صورتیکه با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی، ترامپ را از قدرت برکنار نکند، دموکرات‌های کنگره استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را پیش خواهند برد.

طبق بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، پنس این اختیار را دارد که در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور برای انجام وظایفش، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند و خود بلافاصله وظایف او را به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری آمریکا برعهده بگیرد.

در صورتیکه طرح استیضاح ترامپ پیش برود، این دومین استیضاح یک رئیس‌جمهور آمریکا در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری اش محسوب می‌شود که پیش از این در ایالات متحده بی‌سابقه بوده است.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (اول بهمن ماه) به پایان می‌رسد اما در صورتیکه پیش از پایان این دوره استیضاح شود، ممکن است با با تصمیم سنا از حق برعهده گرفتن هرگونه جایگاه فدرال در ایالات متحده آمریکا چه به صورت انتخابی و چه به صورت انتصابی محروم شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false