×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

یک شکاف ۱۳درصدی ناقابل در تعیین میزان حقوق‌ها!

اینطور که شورای عالی کار در نهایت تصمیم گرفت و بعضی از نماینده‌های کارگری را هم عصبانی کرد، غیر از حداقلی بگیرها بقیه گروه‌های کارگری باید حداقل ۲۲ درصد افزایش حقوق داشته باشند. این شکاف ۱۳ درصدی بین حقوق حداقلی بگیرها و سایر رده‌های شغلی اگرچه صدای فعالان کارگری را در آورده اما چندان غیر عادی نیست.

دو سال پیش که حداقل حقوق کارگران بیشتر از ۵۷ درصد رشد کرد، سایر رده‌های درآمدی ۳۸ درصد رشد دستمزد داشتند یا در سال ۹۸ وقتی حداقلی بگیرها با رشد ۳۶ درصدی حقوق روبه‌رو شدند، بقیه رده‌های دستمزدی فقط ۱۳ درصد افزایش دستمزد گرفتند.

یکی از نکته‌های قابل توجه در مورد حقوق کارگران پایه سنوات آنها است. در واقع به رقم حقوق کارگرانی که بیشتر از یک سال در یک مجموعه کار کرده‌اند پایه سنواتی هم اضافه می‌شود که برای سال ۱۴۰۳ بدون تغییر مانده و روزانه ۷ هزارتومان یعنی ماهانه نزدیک به ۲۱۰ هزارتومان در نظر گرفته شده است

همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان کمک هزینه خرید خواروبار یا همان بن کارگری هم باید به حقوق کارگران اضافه شود که نسبت به سال گذشته رشد ۲۷ درصدی داشته است.

بد نیست یک نگاهی هم به کف و سقف عیدی سال ۱۴۰۳ بیندازیم که در انتهای سال و اواخر بهمن و اوایل اسفند به دست کارگران می‌رسد. مبنای عیدی کارگران پایه حقوق آنها است اما شورای عالی کار برای آن سقفی هم تعیین می‌کند تا شکاف زیادی بین عیدی حداقلی بگیرها و بقیه ایجاد نشود. به این ترتیب حداقل عیدی سال ۱۴۰۳ دو برابر کف پایه حقوق یعنی ۱۴ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان و حداکثر آن، سه برابر حقوق پایه یعنی بالغ بر ۲۱/۵ میلیون خواهد بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false