×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

فقر و درآمد پایین باعث پیری زودرس می‌شود

تیمی از پژوهشگران دانشگاه لوزان و ژنو در سوئیس، اطلاعات مربوط به ۷۵۱ فرد ۵۰ تا ۹۱ ساله را تجزیه‌و‌تحلیل کردند و عواملی مانند سن، جنس و برخی فاکتورهای کلیدی سلامت را در مطالعه‌شان در نظر گرفتند.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، در اسکن MRI مغز آن‌هایی که در خانواده‌های فقیرتر بودند، نشانه‌های بیشتری از پیری ماده سفید مغز دیده می‌شد و در آزمون‌های شناختی امتیاز کمتری نسبت‌به خانواده‌های ثروتمند به دست آوردند. پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند: «هدف از این مطالعه ارائه بینشی درمورد مسیرهای پیونددهنده مواجهه‌ی اجتماعی‌اقتصادی (درآمد خانواده، وضعیت شغلی و مسیرهای اجتماعی‌اقتصادی زندگی) با ریزساختار مغز و عملکرد شناختی در میانسالی و دوران پیری بود.» ارتباط بین زندگی در فقر و سلامتی ضعیف و زوال شناختی سریع‌تر از مدت‌ها پیش شناسایی شده است. پژوهشگران می‌خواستند نگاه دقیق‌تری به علت این موضوع داشته باشد و دریافتند که ظاهرا تعداد انشعابات نورون‌ها و وسعت پوشش محافظ روی این الیاف (غلاف میلین) در تجزیه‌ی سریع‌تر ماده سفید نقش دارد.

مطالعات قبلی که به بررسی سطوح اقتصادی‌اجتماعی و مغز پرداخته بودند، عمدتا حجم کلی مغز را درنظر گرفته بودند. اکنون که پیوندهای ساختاری دقیق‌تر شناسایی شده‌اند، مکانیسم‌های احتمالی زیربنایی آن را می‌توان بیشتر از قبل مورد بررسی داد. در مطالعه جدید بررسی شد که مولکول‌هایی مانند آب چقدر آزادانه در مغز حرکت می‌کنند (میانگین انتشار). به‌نظر می‌رسد حرکت آزادانه مولکول‌ها به مقدار میلین و تراکم شاخه‌های نورون‌ها بستگی داشته باشد. البته، در افرادی که درآمد خانوادگی بیشتری داشتند، نشانگرهای پیری ماده سفید مغز تاثیر چندانی روی عملکرد شناختی نداشتند. پژوهشگران می‌نویسند: «افراد با درآمد خانوادگی بیشتر حتی با میانگین انتشار بیشتر، میلین‌سازی پایین‌تر یا تراکم نورونی پایین‌تر عملکرد شناختی سالمی داشتند.» به‌نظر می‌رسد داشتن پول بیشتر به‌عنوان نوعی محافظ دربرابر زوال شناختی عمل می‌کند (با وجود تغییرات فیزیکی مشاهده‌شده) و این امر نشان می‌دهد مکانیسم دیگری فراتر از تغییرات مشاهده‌شده وجود دارد.

پژوهشگران قبلا رابطه بین زیرساختار مغز و سطوح درآمد را از نزدیک بررسی نکرده بودند و اکنون که این ارتباط شناسایی شده است، می‌توان آن را در گروه‌های بزرگ‌تر و متنوع‌تر و درمیان نابرابری‌های اقتصادی بزرگ‌تر بررسی کرد.

در مطالعه جدید، تمام عوامل مختلف اجتماعی و محیطی را که ممکن است بر ماده سفید تاثیر بگذارد، مانند افسردگی به خوبی بررسی نشد. با‌این‌حال، مطالعه شواهد بیشتری در حمایت از این موضوع ارائه می‌دهد که وضعیت مالی بهتر به معنای زندگی سالم‌تر است. پژوهشگران می‌نویسند: «این یافته‌ها درک دقیق عصبی‌زیستی از تفاوت‌های اجتماعی اقتصادی در آناتومی مغز و عملکرد شناختی مرتبط را ارائه می‌دهد.»

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false