×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

صبح امروز، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

به گزارش آخرین خبر، سقف لایحه بودجه ۱۴۰۰ که امروز توسط حسین علی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور ارائه شد با رقم ۲۴۳۵ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان بسته شده است.

نگاهی به مهمترین بندهای بودجه ۱۴۰۰:

* در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه، منابع آن صرف معیشت و سلامت مردم می‌شود.

* تسهیلات ازدواج در سال آینده برای هر زوج مانند سال گذشته ۵۰ میلیون تومان است.

* سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران حذف می‌شوند.

* حقوق کارکنان و بازنشستگان به میزان ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

* حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

* حقوق تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد.

* درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۳.۵ برابر شد.

* شرایط واگذاری ETFهای دولتی برای سال آینده مشخص شد.

* دولت ۷۵٫۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی قرض می‌گیرد.

*پیش‌بینی‌های دولت از درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۴۷ هزار میلیارد تومان است.

جزئیات بیشتر درباره ارقام مهم بودجه به شرح زیر است:

منابع عمومی شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌هایی مالی است که بدین ترتیب ۳۱۷ هزار ۵۹۵ میلیارد تومان از محل درآمدها، ۲۲۵ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۲۹۸ هزار ۴۷۴ میلیارد تومان پیش بینی شد.
همچنین سهم درآمد اختصاصی دستگاه‌ها نیز ۸۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
طبق جدول در بخش مصارف ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و ۱۰۰ هزار میلیاردتومان برای بازپرداخت اوراق سررسیده شده و تعهدات مالی و نیز ۶۳۷ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌ها که عمده آن حقوق و دستمزد است، پیش بینی شد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد؟

به گزارش فارس، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه با اشاره به محاسبات مربوط به فروش نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: میزان فروش نفت در لایحه بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در نظر گرفته شده است.
سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: فروش این میزان نفت شامل صادرات و پیش فروش نفت می‌شود.
وی افزود: صادرات نفت با قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه و ارز محاسباتی ۱۱,۵۰۰ تومان پیش بینی شده است و ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی از بودجه حذف شد.

در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، منابع آن صرف معیشت و سلامت مردم می‌شود
به گزارش آخرین خبر به نقل از مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی و اموربین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، در پاسخ به خبری مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۰، اعلام می‌شود: درخصوص نرخ ارز ترجیحی به استناد جزء (۴) بند (ب) تبصره (۱) لایحه بودجه، این اجازه کسب شده است که در صورت تغییر نرخ ارز ترجیحی مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ETS)، به دولت اجازه داده می‌شود منابع وصولی را به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۳۶ مندرج در جدول شماره (۵) این قانون واریز کند. منابع واریزی از محل ردیف شماره ۷۱-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) قانون صرف معیشت و سلامت مردم می‌شود.

توضیحات سخنگوی دولت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی
به گزارش ایسنا، علی ربیعی هم در توییتر نوشت: به دنبال برخی سوالات در مورد ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، در دولت در مورد شیوه اختصاص یارانه به کالاهای اساسی بحث و سناریوهای مختلفی مطرح شد. به همین دلیل در صورت تغییر شیوه، در تبصره بودجه آمده است: منابع آن صرف معیشت و سلامت مردم خواهد شد.

وام ازدواج ثابت ماند

بر اساس بند الف تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰، تسهیلات ازدواجِ در نظر گرفته شده برای هر زوج همچون سال گذشته ۵۰ میلیون تومان است.
در تبصره لایحه مزبور آمده است که بانک مرکزی برای حمایت از ازدواج جوانان، موظف است از محل پس انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از یکم فروردین ۱۳۹۷ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت کند.
تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر زوج در سال ۱۴۰۰ نسبت به امسال افزایش نداشته و برابر تسهیلات سال ۱۴۰۰ (برای هر زوج ۵۰ میلیون تومان) با دوره بازپرداخت ۷ ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته در نظر گرفته شده است.

سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران حذف می‌شوند

مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۰ وزارت تعاون موظف است نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.
در بند ۱ تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌شود نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشسته ها؛ حقوق تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد

با پیش بینی های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده با افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها حداقل دریافتی آنها به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
آنطور که بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد، طبق بند ۴ تبصره ۱۲، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال آینده مبلغ ۴۸ میلیون سالانه پیش بینی شده است که یعنی افراد با حقوق ماهانه ۴ میلیون تومان از مالیات معاف هستند.
طبق این گزارش، نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایا و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد است.
همچنین، میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم، سالانه به مبلغ ۳۶ میلیون تومان تعیین می‌شود.

وام ودیعه ۷۰ میلیونی مسکن برای خانوارهایی که فرزند سوم بیاورند
در لایحه بودجه سال آینده به منظور حمایت از فرزندآوری، به خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم شده یا می‌شوند، وام ودیعه ۷۰ میلیونی مسکن داده می‌شود.
به منظور پشتیبانی از فرزند آوری، در لایحه بودجه سال آینده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است تا مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت این تسهیلات قرض الحسنه اقدام کند.
گفتنی است؛ بازپرداخت این تسهیلات حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰  شده یا می‌شوند، است.

درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۳.۵ برابر شد
سقف درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ معادل ۱۹۹ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان تعیین شده که ۳٫۵ برابر رقم مصوب در قانون بودجه امسال است. همچنین میزان وابستگی مستقیم بودجه به نفت حداقل ۲۳٫۷ درصد است در حالی که این شاخص در قانون بودجه امسال حدود ۱۰ درصد بود.

دولت ۷۵٫۵ هزار میلیارد تومان از صندوق قرض می‌گیرد
براساس بند «الف» تبصره ۱ این لایحه، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز، مشابه سال قبل و برخلاف قانون برنامه ششم توسعه، ۲۰ درصد تعیین شده است.
براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ باید ۳۸ درصد باشد ولی دولت مشابه امسال، پیشنهاد داده است سهم این صندوق صرفا ۲۰ درصد باشد و ۱۸ درصد مابقی سهم صندوق توسعه به دولت قرض داده شود. براساس جزئیات جدول شماره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۱۸ درصد مذکور که بدهی دولت به صندوق توسعه ملی محسوب می شود بالغ بر ۷۵٫۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

شرایط واگذاری ETFها در لایحه بودجه سال آینده

بر  اساس بند الف تبصره دو لایحه بودجه، علاوه بر روش های فوق، واگذاری سهام در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه تشکیل این صندوق ها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد یا عرضه سهام به روش ثبت سفارش نیز مجاز است.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شده است تمام یا بخشی از سهام و دارایی های دولتی دستگاه های اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقیمانده سهام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاه های مشمول واگذاری را مطابق روش های مندرج در قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب ۲۰ خرداد سال ۱۳۸۷  با اصلاحات و الحاقات بعدی واگذار و منابع حاصله را به ردیف ۳۱۰۵۰۲واریز کند.
بر این اساس این وزارت خانه مجاز است سهام شرکت های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه‌های اجرائی یا شرکت‌های تابعه آنها و یا بانکهای دولتی قرار دارند را واگذار کند.
در صورت واگذاری در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، پس از ایجاد صندوق های سرمایه گذاری، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق ها و عرضه واحدها و صندوق های یادشده به عموم امکان پذیر است. عرضه سهام شرکت ها به روش ثبت سفارش یا در قالب صندوق های سرمایه گذاری تا سقف ۳۰ درصد مشمول تخفیف است. میزان تخفیف توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود.
وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی مجازند با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به تأسیس صندوق ها با حداقل سرمایه ۱۰ میلیارد ریال به صورت نقد یا غیرنقد (در قالب انتقال سهام دولت از شرکت های فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران) اقدام کنند.
بانک های دولتی مکلفند همکاری های لازم در أخذ سفارش های خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق یا سهام موضوع این مصوبه را از طریق شعب خود انجام دهند.
شورای عالی بورس مکلف است ساز و کار نحوه اجرای این جزء و اساسنامه صندوق های مذکور را برای تصویب در هیأت وزیران به گونه ای پیشنهاد دهد که وزیر تخصصی مربوطه یا نماینده معرفی شده توسط وی، از طرف دولت به عنوان دارنده واحدهای سرمایه گذاری ممتاز صندوق، مسؤولیت اعمال مدیریت و حقوق مالکانه واحدهای سرمایه گذاری را برعهده داشته باشد. درصدی از مبلغ پذیره نویسی به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی به بازارگردانی واحدهای صندوق های مذکور اختصاص خواهد یافت.

دولت چقدر مالیات می‌گیرد؟
براساس پیش بینی‌های دولت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۴۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات، درآمد کسب خواهد کرد.
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که درآمد پیش بینی شده دولت به رقم ۳۱۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بیش از ۲۴۷ هزار میلیارد تومان آن را درآمد‌های مالیاتی تشکیل می‌دهد.

بر اساس جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۰ (جدول درآمدها) قرار است دولت از محل مالیات بر خانه‌های گران قیمت مجموعاً ۷۰۷ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.
همچنین پیش بینی دولت از درآمدهای سال آینده، ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه برآورد شده است.
پیش بینی درآمدی دولت از محل مالیات بر خودروهای گران قیمت و وانت‌های دو کابین نیز مجموعاً ۹۰۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false