×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

ملاک های دولت برای یارانه بنزینی

معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته به تشریح برخی جزئیات و ملاک های شناسایی مشمولان یارانه بنزینی پرداخت. احمد میدری، در برنامه زنده شبکه خبر برخی ملاک های شناسایی مشمولان یارانه را به شرح زیر اعلام کرد:

*خودروی بالای ۲۵۰ میلیون تومان
*ارزش ملک در تهران بالای ۱٫۲ میلیارد تومان و در شهرستان ها بالای ۹۰۰ میلیون تومان
*احکام حقوقی (حقوق ماهانه) بالای پنج میلیون تومان
*مشاغلی نظیر پزشکان که احتمال پردرآمد بودن آن ها بالاست.
وی افزود: احکام حقوقی کارمندان دولت در وزارت اقتصاد و کارکنان بخش خصوصی در تامین اجتماعی است که اطلاعات آن ها را دریافت کرده ایم.میدری همچنین از دسترسی به اطلاعات اعضای هیئت مدیره شرکت ها از طریق سازمان ثبت، اطلاعات واحدهای صنفی از طریق اتاق اصناف و وزارت صمت و اطلاعات تسهیلات بانکی خبر داد و اعلام کرد که این اطلاعات برای شناسایی مشمولان مورد استفاده قرار گرفته است.
۱۸ میلیون خانوار فاقد خودرو یا دارای خودروی زیر ۵۰ میلیون
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که درک افراد از وضعیت خود با آن چه در جامعه وجود دارد متفاوت است، افزود: در خانواده‌های یارانه بگیر، ۲۳ میلیون خودرو وجود دارد و در حدود ۱۲ میلیون خانوار هیچ خودرویی وجود ندارد. به عبارت دیگر ۵۱ درصد جامعه هیچ خودرویی ندارند.میدری با بیان این که ملاک انتخاب خانوارهایی که مشمول گرفتن یارانه معیشتی شده اند تنها داشتن یا نداشتن خودرو و ملک نبوده است، ادامه داد: ارزش خودرو‌های حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار کمتر از ۵۰ میلیون تومان است. به این ترتیب ۱۸ میلیون خانوار یا خودرو ندارند یا خودروی آن ها ارزشی کمتر از ۵۰ میلیون تومان دارد.وی افزود: به این ترتیب اگر کسی خودروی بالاتر از پراید داشته باشد، جزو ۲۵ درصد بالای جامعه است ولی تنها ملاک ما برای شناسایی مشمولان، خودرو نیست.میدری شاخص ها را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته به دارایی ها بر می گردد که شامل ملک و خودرو است و ملک و خودرو در محاسبه وزن داده می شود.
شرط ادامه پرداخت یارانه بنزینی برای همه
وی با اشاره به این که این مجموعه شاخص ها را با هم ترکیب و افراد را رتبه بندی می کنیم، گفت: از این ماه به بعد هر کس می‌خواهد بسته حمایتی معیشتی دریافت کند، چه برای ۶۰ میلیون نفری که به تازگی دریافته کرده‌اند و چه کسان دیگری که متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند، تمام حساب‌های بانکی و تراکنش‌های مالی آن ها بررسی می‌شود و اگر کسی راضی نیست که به حساب بانکی‌اش مراجعه شود، از گرفتن بسته معیشتی در ماه بعدی انصراف بدهد. این در حالی است که پیش از این بررسی حساب های بانکی فقط به معترضان محدود بود و باید ببینیم اکنون روال مدنظر دولت برای بررسی حساب های بانکی برای پرداخت یارانه بنزینی تغییر می کند؟
توضیحات سخنگودرباره آزمون وسع خانوار
در این حال سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی نیز دیروز توضیحاتی داد که تا حدی وضعیت دریافت نشدن پرداخت حمایتی به آن هایی که انتظارش را داشتند، روشن می کرد. حسین میرزایی درباره ملاک‌های شناسایی مشمولان گفت:برمبنای ساختار خانواده، سرپرست و افراد ذیل او مشخص هستند و وسع مالی مجموع اعضای خانوار سنجیده می‌شود. به عنوان مثال گاهی اوقات پدر فوت کرده و مادر سرپرست است و فرزندان به دلایل مختلف مانند تجرد یا تفکیک نشدن یارانه پس از ازدواج از مسیر مادر یارانه می‌گیرند. حال اگر همه این فرزندان شاغل هستند، حقوق‌هایی دارند و صاحب مسکن و خانه هستند، مجموع این دارایی ها به حساب خانواده و مادر لحاظ می‌شود و وسع کل خانواده را در نظر می‌گیرند. ممکن است بپرسند «مادر پیر ما کار نمی‌کند چرا یارانه نمی‌گیرد؟» علت این است که وسع مالی اعضای خانوار بررسی شده است.وی درباره آن دسته از افرادی که طلاق گرفته‌اند و تنها زندگی می‌کنند نیز اظهار کرد: ساختار خانوار به‌روزرسانی می‌شود و ما تعداد قابل توجهی خانوار تک نفره داریم که یا دختر بالای ۱۸ سال هستند و خودشان را به عنوان سرپرست معرفی کرده‌اند یا بنا به احکام قضایی و دستورهای قضایی ساختار خانواده تغییر کرده یا طلاق اتفاق افتاده و فرد خانوار تک نفره شده است.
سن خانوار نیز در آزمون وسع مالی دخالت دارد
در همین حال حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی خانوارهای مشمول حمایت معیشتی، در گفت و گو با اخبار دیروز ساعت ۱۴ شبکه یک سیما، برخی جزئیات ملاک های شناسایی مشمولان یارنه بنزینی را اعلام کرد. هرچند براساس اعلام گوینده خبر قرار است، امروز اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر شود. به گفته میرزایی، بر مبنای اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، مجموع خانوارها از کم وسع به دارای وسع مالی بالا مرتب شده اند. وی شاخص هایی از جمله شغل، درآمد، تحصیلات، املاک و مستغلات و سفرهای خارجی را به عنوان شاخص های شناسایی مشمولان برشمرد و گفت: وسع مالی ترکیبی از شاخص هایی از قبیل میانگین سن خانوار و شهری یا روستایی بودن است. به این معنا که بین دو خانوار در شرایط مالی یکسان، خانواری که سن بالاتری داشته باشد، وسع کمتری دارد.
توضیحاتی درباره فرایند اعتراض
وی در خصوص فرایند اعتراض گفت: سرپرست خانوار باید با شماره تلفن همراهی که متعلق به خودش است وارد شود و کدملی اش را در سامانه#۶۳۶۹* ثبت کند. بعد از ثبت درخواست، ظرف ۲۴ ساعت از زمان ثبت، یک پیامک برای سرپرست ارسال می‌شود. اگر افراد مشمول باشند، پیامکی مبنی بر مشمول بودن دریافت می‌کنند. به عنوان مثال گاهی اوقات مبلغ واریز شده اما ممکن است پیامک از سوی بانک ارسال نشده باشد، اما اگر مشمول نباشند یک کدرهگیری برایشان ارسال می‌شود و فرد ۴۸ ساعت بعد از دریافت کد باید وارد سامانه‌ای بشود که اعلام خواهیم کرد. سامانه آماده است و اطلاع رسانی درباره سامانه صورت خواهد گرفت.
آمار نوبخت از تعداد خانوارهای مشمول یارانه بنزینی
توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد که این یارانه تقریباً به همان افرادی که وعده داده شده بود یعنی حدود ۱۸ میلیون خانوار پرداخت شده است. به گزارش ایسنا، نوبخت اعلام کرد که در این مرحله به ۱۷میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار، پرداخت انجام شده و این رقم در مجموع حدود ۲۴۲۰ میلیارد تومان بوده است. این گزارش می‌افزاید: دولت در هر ماه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت بنزین درآمد کسب می‌کند که به مردم برخواهد گشت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false