×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

نوروز ۹۸ را می‌توان یکی از عجیب‌ترین روزهای شهر رشت نامید. جایی که با توجه به خالی بودن ۸ ماهه صندلی شهرداری رشت و آور شدن مشکلات مختلف بر روی دوش سرپرست شهرداری، شهر رشت رنگ و بویی از بهار را به خود ندیده است.

یکی از موارد مورد اعتراض شهروندان در نوروز ۹۸ حال و هوای غیر بهاری در و دیوارهای این شهر بود که دریکی از بارزترین آن‌ها می‌توان به عدم رنگ‌آمیزی مناسب محیط شهری اشاره نمود. همچنین در موردی دیگر که سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهری شهرداری رشت نسبت به اجرای نقاشی دیواری آن اقدام کرده است، در محدوده خیابان پرستار نقاشی‌هایی از حمله قوم مغول به اجرا در آمده است!

اتفاقی عجیب که با بررسی میدانی آن می‌توان متوجه شد که این نقاشی سریالی از سمت راست به چپ روایت کننده داستان قوم وحشی مغول به ایران است. نکته جالب و قابل‌تأمل آنکه این قوم وحشی بارها و بارها از شرق (سمت راست) به ایران حمله کرده است. (حمله مغول به ایران)

شرم‌آورتر آنکه در بخشی از این نقاشی‌های دیواری یک پیرزن روستایی دست به دامان سوارِ مغول شده و در بخشی دیگر چند سوار مغول در حالچوگان‌بازی (ورزش کاملاً ایرانی) هستند. اما آنچه دراین‌بین عجیب‌تر است سریالی بودن تمام این دیوارنگاری‌های به اجرا در آمده است که می‌توان یک‌به‌یک آن را به‌صورت کامل بررسی کرد و در پایان از رئیس سازمان سیما و منظر، کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت و اجراکنندگان این طرح عجیب پرسید که دقیقاً هدف آنان از اجرای چنین طرحی چه بوده است؟!

تا پیش از ظهور چنگیز خان ایرانی‌ها، چینی‌ها، و سایر اقوام همسایه به مغولان، تتر یا تاتار می‌گفتند و اصلاً سخنی از واژهٔ مغول در میان نبوده‌است. مغولان تا زمان چنگیز به صورت قبایلی وحشی و پراکنده زندگی می‌کردند که کارشان غارت و کشتار دیگران بوده‌است که باعث وحشت و زحمت همسایگان‌شان بودند.

چنگیز خان در اواخر سده ششم خورشیدی (اوایل سده هفتم قمری) قبایل مغول را یکپارچه کرد و با نیروی آنان و برخی از اقوام ترک، نیروی جنگی سهمگینی ایجاد نمود که بیشتر آسیا و شرق اروپا را به تصرف خود درآورد. یورش مغولان، بدترین فاجعهٔ تاریخ بشر محسوب می‌شودکه باعث کشتار میلیون‌ها تن و توقف تمدن اسلامی شد.

جانشینان چنگیز تا بیش از یک سده بر مناطق پهناوری از آسیا و باختر اروپا (ازجمله روسیه) حکمرانی می‌کردند، ولی کم‌کم از قدرت آنان کاسته شد و مقهور ملل زیر فرمان خود شدند. حکومت مغولان در ایران با عنوان ایلخانان بیش از یک قرن حکومت کردند و تأثیراتی عمیق بر این کشور برجای نهادند.[ شیرین بیانی، مغولان و حکومت ایلخانی در ایران، سازمان سمت، ۱۳۷۹، ص ۱۰ تا ۲۵.]

منبع :  رشت۲۰

در ادامه گزارش تصویری از دیوار نگاره ” مغول در رشت ” را ملاحظه می فرمایید.

از جناب آقای عاقلمنش رئیس محترم کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خواهشمندیم نظر خود را در خصوص گزارش تصویری ذیل و عملکرد سازمان سیما و منظر بصورت علنی و بدون ملاحظه ابراز فرمایند تا به نظر رشتوان برسانیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false