×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

کرونا در گیلان شتابان رو به جلو؛ به ممنوعیت‌ها پایبند باشیم

ویروس وحشی کرونا در گیلان بیش از یک و ماه نیمی است که استوار و شتابان رو به جلو حرکت می کند و با رفتارهای موذیانه و افسار گسیخته خود روز به روز بر آمار مبتلایان به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های استان می افزاید.
ویروس کرونا با سویه دلتا در موج پنجم در گیلان بر خلاف خیزهای گذشته پیر و جوان نمی شناسد، برای ابتلای همه گروه های سنی تلاش کرده و موفق هم شده است، موضوع مهمی که ار مردم خواسته شده برای رهایی از آن به پروتکل ها اهتمام جدی داشته باشند.
از ابتدای خیز پنجم تاکنون چندین بار بر ظرفیت تخت های بیمارستانی ویژه بیماران مبتلا به کووید ١٩ در استان گیلان اضافه شد اما پس از چند روز یکی پس از دیگری با سهل انگاری مردم و سرایت پذیری بیشتر ویروس دلتا پر می شود.
با این حال تلاش ها برای خدمات رسانی بیماران در گیلان روز به روز افزایش می یابد، اکنون دیگر مشکل افزایش تخت های بیمارستانی نیست، در کنار این کار مهم به تجهیزات نیز نیاز است، موضوع مهمی که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان می گوید: درمان کرونا به اکسیژن وابسته بوده ضمن اینکه ظرفیت تولید اکسیژن نیز محدود است و اینگونه نیست که هر میزان می خواهیم تولید شود لذا از مردم تقاضا می کنیم که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توصیه ها را دقیق رعایت کرده و از گرد هم آمدن و ترددهای غیرضروری خودداری کنند.
از آغار شیوع ویروس کرونا در سال ٩٨ تاکنون اخبار کرونا بیشترین خبرهای رسانه ها در استان گیلان و کشور را به خود اختصاص داده و در این مدت فراوان در مورد بیماری کووید ١٩ اطلاع رسانی شده است.
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان گیلان، پرستاران، کارشناسان بهداشت و درمان بسیار در مورد خطرات بیماری کووید ١٩ و وضعیت این بیماری گفتند و نوشته شد اما با گذشت بیش از یک سال و نیم ، همچنان عده ای با پروتکل ها و توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا غریبه یا بی اعتنا هستند و توجهی ندارند.
عده ای هنوز نمی خواهند بیماری کشنده کووید ١٩ را باور کنند به همین دلیل به رعایت پروتکل ها و عمل به محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی توجه نداشته و ندارند که این مهم در پی ممنوعیت های کرونایی طی دو روز گذشته به وضوح مشاهده شد.
عده ای که بدون توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا به محض شنیدن تعطیلات ۶ روزه بار سفر بستند، بدون توجه به شیوع گسترده بیماری به جاده زدند، افرادی که با این ندانم کاری ها، علاوه بر به خطر انداختن جان خود، دیگران را گرفتار می کنند و حقوق آنان را نادیده می گیرند.
در چنین شرایطی که همه متخصصان پزشکی و کارشناسان بهداشت و درمان تعداد بیماران مبتلا و فوتی های ناشی از بیماری کووید ١٩ در بیمارستان ها را افزایشی عنوان می کنند، بازگرداندن قریب به ۲۰ هزار دستگاه خودرو مسافران تنها از ورودی های گیلان جای تاسف دارد.
بیایید به مصوبات ستاد ملی کرونا توجه داشته باشیم، ممنوعیت ها و محدودیت ها را رعایت کنیم و برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تا واکسیناسیون عمومی پروتکل ها را با جان و دل رعایت نماییم تا این بیماری از کشور ما رخت بربندد.
بر اساس آمار تا روز گذشته حدود ٢ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بوده و ۲۶۰ بیمار بدحال نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند، ضمن اینکه میانگین بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ بیمار نیز روزانه به مراکز سرپایی مراحعه می کنند.

۳۲ درصد گیلانی ها واکسینه شدند
جولان ویروس کرونا در گیلان در شرایطی ادامه دارد که طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکنون حدود ۸۰۰ هزار هزار دوز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است که شامل ۳۲ درصد از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این استان می شود.
این مسئله نشان می دهد تا رسیده به شرایط ایده آل در امر واکسیناسیون ، باید رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان در اولویت رفتاری شهروندان گیلانی قرار گیرد.
البته به گفته مسئولان بهداشتی گیلان واکسیناسیون در این استان بهصورت مداوم در حال انجام است و توقفی در این مسئله دیده نمی شود.
بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، رنگ قرمز «خیلی پرخطر کرونایی» تمام شهرستان‌های گیلان ثابت ماند.
۱۷ شهرستان استان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ، لنگرود، ماسال، فومن و املش به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز هستند.
تغییر رنگ شهرستان های گیلان تقریبا از یک ماه و نیم گذشته تاکنون با افزایش بیماران مبتلا به کووید ١٩ به سمت قرمز پیش رفت و از هفته گذشته همه شهرستان های این استان قرمز شدند، کارشناسان بهداشتی گیلان رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را مهمترین راهکار برای کاهش آمار بیماران مبتلا به بیماری کووید ١٩ و تغییر رنگ شهرستان های استان از قرمز به سمت نارنجی و زرد عنوان می کنند.
تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی تنفس معمولی انتشار می یابد بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.
کرونا در دنیا تاکنون ۶ جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا ، گاما ، دلتا و لامبدا واتا داشته و دلتا یکی از نسخه های جهش یافته این ویروس است، به گفته متخصصان سویه دلتا حداقل ۲ تا سه برابر نسبت به سویه‌ ووهان مسری‌ تر است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false