×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

فروردین امسال با شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای صادراتی کشور شاهد افت شدید صادرات در سه ماهه اول سال بودیم. ایران به عنوان بزرگترین صادرکننده زعفران جهان، در سال ۹۷، ۲۷۹ تن و در سال ۹۸، ۲۸۳ تن زعفران صادر کرده است. در سه ماهه اول سال ۹۹ به خصوص فروردین ماه، شیوع کرونا، مانع اصلی صادرات زعفران بود.

با نگاهی به آمار رسمی منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات هشت ماهه اول امسال به ۱۹۱ تن رسیده است. نکته بسیار مهم آمار جدید گمرک این است که صادرات ماه آبان به عدد بی سابقه ۶۴ تن رسیده است.

بر اساس آمار سال های گذشته، میزان صادرات ۸ ماهه ابتدای سال تنها نیمی از کل صادرات سالانه زعفران را تشکیل می دهد و در این صورت محافظه کارانه ترین پیش بینی برای صادرات امسال ۳۵۰ تن می باشد که رکورد جدیدی برای صادرات سالانه زعفران محسوب می شود.

حال باتوجه به این که میزان تولید زعفران ایران حدود ۴۰۰ تن برآورد می شود و مصرف داخلی هم حدود ۷۰ تن می باشد، صادرات بالای ۳۵۰ تنی به معنی کمبود عرضه حداقل ۲۰ تنی است.
عمده زعفران ایران به کشورهای هنگ کنگ، اسپانیا و امارات صادر می شود. ٪۵۰ مصرف جهانی زعفران در صنعت غذا و مابقی در صنایع آرایشی بهداشتی و داروسازی است.

با توجه به خوش بینی ها راجع به بازگشایی های اقتصادی پس از شروع توزیع واکسن کرونا در جهان و افزایش تقاضای جهانی در ماههای آینده، انتظار می رود نه تنها مازاد عرضه سال گذشته جبران شود بلکه احتمالا با کمبود عرضه داخلی زعفران روبرو شویم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false