×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

سخن در این‌باره که این کشور تازه تاسیس بهشتی برای مهاجران و آوارگان است، باعث ایجاد سوءظن‌هایی شده است. برخی بر این گمان هستند که «پادشاهی کوه زرد» سرزمینی جایگزین برای دولت آیندۀ فلسطین است.

انتشار خبر تولد کشوری جدید به نام «پادشاهی کوه زرد» (مملكة الجبل الأصفر) در سرزمینی میان مصر و سودان، همه را شگفت‌زده کرده است.

این پادشاهی در سرزمینی ایجاد شده که تا کنون هیچ کشوری ادعای حاکمیت بر آن را نداشته است؛ موجودیت این کشور روز پنج‌شنبه ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) توسط نخست‌وزیر این کشور که زنی لبنانی‌-آمریکایی به نام دکتر نادره ناصيف بود، اعلام شد.

او در یک پیام ویدئویی ۶ دقیقه‌ای گفت که از سوی پادشاهی این کشور سخن می‌گوید و اعلام کرد که اعلامیۀ رسمی آغاز این پادشاهی در کنفرانسی در شهر ادسای اوکراین تهیه شده است. او نام شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین هویت پادشاه این کشور نوظهور را اعلام نکرد.

خانم ناصيف افزود که دولت جدید، بهشت عدالت و مأمنی برای مهاجران و آوارگان و مظلومان سراسر جهان خواهد بود.

او که به زبان عربی سخن می‌گفت این پادشاهی را مملکت صلح خواند که بر پایه‌های حقوق بشر ساخته شده تا انسان‌ها با عزت و زیر سایۀ حقوق مشروع و مدنی زندگی کنند.

درحالی که جهت‌گیری کلی سیاست‌های این پادشاهی نامشخص است، خانم ناصیف در سخنانش از حمایت از محیط زیست، توسعۀ پایدار و ثبات پادشاهی به عنوان اصول کلی حکومت‌داری آن سخن گفت. او همچنین در پیامی توییتری به زبان انگلیسی از تغییرات آب و هوایی به عنوان «مسالۀ اصلی زمان» یاد کرد که «نیاز به تلاش بی‌سابقۀ همۀ بخش‌های جامعه دارد.»

خانم ناصيف جزئیات بیشتری دربارۀ این کشور نوظهور ارائه نداد. از جمله اینکه جمعیت آن چند نفر است، معیارهای شهروندی این کشور و منابع تامین درآمد آن چیست و اینکه آیا «پادشاهی کوه زرد» درصدد به‌رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی است یا خیر.

او همچنین نگفت که چرا تصمیم گرفته خبر تولد چنین کشوری را از شهر اودسا در جنوب اوکراین به همگان اعلام کند و نه از درون خاک این پادشاهی.

خبر تولد این کشور نوظهور در فیسبوک و توییتر نیز منتشر شد و همزمان مجموعه‌ای مختصر از اسناد منتشر گردید که اهداف و سیاستهای آن را بیان می‌کند.

‏بسم اللّٰه وعلى بركة اللّٰه نبدأ (أعلنت رئيس مجلس وزراء مملكة الجبل الأصفر د. نادرة ناصيف نيابةً عن ملك مملكة الجبل…Publiée par ‎خارجية مملكة الجبل الأصفر – mofa_ym‎ sur Jeudi 5 septembre 2019

در شبکۀ اجتماعی توییتر، یک حساب کاربری به نام وزارت کشور این دولت نوظهور نیز ایجاد شد و در آن پیام‌هایی دربارۀ برنامۀ آینده دولت برای پلیس و نیروهای امنیتی منتشر گردید.

این پادشاهی پرچم نیز دارد؛ پرچمی سبز رنگ با نقشی از درخت خرما در وسط و عبارت «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» در بالا.

انتشار این اعلامیۀ ظهور این کشور، شگفتی دولت‌های منطقه به‌ویژه مصر را برانگیخت. آنها هنوز نمی‌دانند که تا چه اندازه باید چنین اعلامیه‌ای را جدی بگیرند و ایجاد چنین کشوری چه عواقبی در پی خواهد داشت.

سخنان خانم ناصیف در این‌باره که این کشور بهشتی برای مهاجران و آوارگان است، باعث ایجاد سوءظن‌هایی شده است. برخی بر این گمان هستند که «پادشاهی کوه زرد» سرزمینی جایگزین برای دولت آیندۀ فلسطین است.

هانی رسلان، کارشناس برجستۀ مصری در امور سودان یکی از این افراد است. او انتشار بیانیۀ ظهور «پادشاهی کوه زرد» را اقدامی خطرناک می‌داند که باید با آن برخوردی محکم و سریع داشت.

أيمن سلامه، کارشناس حقوق بین‌الملل در دانشگاه قاهره نیز می‌گوید: «پدیدار شدن این دولت جدید نه جوک است و نه هجو. اما مصر به هیچ وجه با این مساله ارتباطی ندارد.»

سرزمین «پادشاهی کوه زرد» که ۲۰۶۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، پیش از این «بئر الطويل» نامیده می‌شد و از نظر مصری‌ها این سرزمین در داخل خاک سودان قرار داشت.

تا کنون هیچکدام از دولت‌های مصر یا سودان به اعلامیۀ تشکیل آن واکنشی نشان نداده‌اند؛ شاید به این دلیل که برخورد با این موضوع را بی‌نتیجه می‌دانند. با این وجود برنامه‌های تلویزیونی مصر پدیدار شدن چنین کشوری را به بحث گذاشته‌اند.

این اولین بار نیست که کسی از تولد یک کشور در سرزمین «بئر الطويل» سخن می‌گوید. پیش از این در ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی یک آمریکایی به نام جرمیا هیتون از مصر به این منطقه سفر و خبر تاسیس «پادشاهی سودان شمالی» را در این منطقه اعلام کرد. او خود را رئیس این دولت نامید و دخترش امیلی را که در آن زمان تنها ۶ سال داشت «شاهزاده» این کشور خواند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false