×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

خاشقچی اخیرا قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
شاید کمتر کسی تا ماه پیش «خدیجه چنگیز» را می شناخت. اما با باز شدن پرونده ناپدید شدن و سپس قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌ نگار و منتقد سعودی، دیگر کمتر کسی را می توان دید که این فرد را نشناسد.
نامزد جمال خاشقجی اولین فردی بود که سرویس های اطلاعاتی ترکیه را در جریان بلایی که در کنسولگری عربستان بر سر جمال آمده بود، قرار داد.
چنگیز نامزد روزنامه‌ نگار منتقد مشهور سعودی است که از ۲ اکتبر (۱۰ مهر) که به کنسولگری سعودی در استانبول رفته، ناپدید شده و خبرهای ضد و نقیضی درباره وی منتشر می‌ شود.آخرین خبرها حاکی از کشته شدن وی به دست مسئولان سعودی است و ریاض نیز به قتل وی اعتراف کرد.

خدیجه چنگیز را بیشتر بشناسیم:

زندگی نامه
خدیجه چنگیز در تاریخ ۶ آوریل سال ۱۹۸۰ در شهر استانبول ترکیه متولد شد. بنابراین او ۳۶ سال دارد. او مسلمان است.
او اکنون در حال گرفتن مدرک دکترای خود است.
چنگیز به عنوان محقق پژوهشی مشغول به کار است. او همچنین نویسنده آزاد است.
خدیجه چنگیز در مورد آشنایی اش با جمال خاشقجی می نویسد: من با نامزدم در کنفرانس ماه مه ۲۰۱۸ در استانبول آشنا شدم و پس از مباحثاتی درباره خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، دیدارهای ما ادامه یافت تا جایی که روابط عاطفی و دوستانه ای بین ما برقرار شد.
او در بیانیه ای در واشنگتن پست نوشت من قبل از دیدار با خاشقجی هم با او و کارهایش آشنا بودم.
یکی از دوستان خاشقجی می گوید پدر چنگیز ابتدا به دلیل فاصله زیاد سنی (۳۶ سال در برابر ۵۹ سال جمال خاشقجی) میان آنها مخالف این ازدواج بود اما او در نهایت رضایت داد.
مراسم نامزدی آنها در هتلی در استانبول برگزار شد و قرار بود آنها در همین ماه ازدواج کنند که جمال برای دریافت مدارک لازم به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و بازنگشت.

چند روز قبل از روز حادثه
خاشقجی روز ۲۸ سپتامبر وارد فرودگاه بین‌ المللی آتاتورک ترکیه شد. سپس در ساعت ۹:۲۰ صبح با خدیجه به شهرداری «فاتح» رفت تا کارهای مربوط به ازدواج‌ شان را انجام دهد.
در ساعت ۹:۲۳ این زوج به بخش مربوط به امور ازدواج شهرداری رفتند و بعد از گرفتن اطلاعات ضروری، آن دو در ساعت ۹:۲۸ محل را به سمت کنسولگری عربستان آن هم بدون گرفتن وقت قبلی از این نهاد ترک کردند تا مدارک مربوط به ازدواجشان را از این کنسولگری بگیرند.
در ساعت ۹:۳۲ خاشقجی و نامزدش با تاکسی به سمت کنسولگری حرکت کردند و به هنگام ورودشان خاشقجی تلفن همراهش را به خدیجه داد و وارد کنسولگری شد. پس از حدود یک و نیم ساعت خاشقجی خندان از این ساختمان خارج شد و به خدیجه خبر داد که کارمندی در کنسولگری به او گفته که همه چیز آماده است و آنها در حال آماده کردن مدارکش هستند و او باید دوم اکتبر برای گرفتن این مدارک به کنسولگری بازگردد.
خاشقجی از فرصت استفاده کرده و در این فاصله چند روزه تا ۲ اکتبر برای مشارکت در همایش مطبوعات به لندن سفر کرد.

روز حادثه
خاشقجی دوم اکتبر به استانبول بازگشت. یکی از تصاویر ثبت شده لحظه ورود او را در این تاریخ در ساعت ۴:۰۷ بامداد به فرودگاه آتاتورک نشان می‌ دهد. این در حالی است که «ماهر عبدالعزیز مطرب» رئیس سرویس اطلاعات عربستان و دیگر اعضای گروه امنیت ویژه عربستان در ساعت ۴:۲۹ همان روز وارد ترکیه شدند.
در حالی که خاشقجی و نامزدش صبحانه می‌ خوردند مطرب و گروهش وارد کنسولگری شدند و در ساعت ۱۳ جمال با کنسولگری تماس گرفت و آنها به او گفتند که مدارکش آماده است. او هم به همراه خدیجه تاکسی گرفته و به سمت کنسولگری آمد تا پس از آن و تا همیشه پس از ورودش به کنسولگری ناپدید شده و سپس به قتل برسد.

یادداشت چنگیز در نیویورک تایمز
به دنبال ناپدید شدن جمال خاشقجی، چنگیز در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت: «عشق ما و رویاهای ما برای آغاز یک زندگی جدید با هم، او را از واشنگتن به استانبول آورد تا اسناد مورد نیاز برای ازدواج مان را بدست آورد. امید به آغاز یک زندگی شاد، به جمال انگیزه داد او در آن بعداز ظهر سرنوشت ساز در روز ۲ اکتبر وارد ساختمان کنسولگری عربستان شود. جمال و من رویاهای زیادی داشتیم، اما مهمترین آن ساخت یک خانه با کمک هم بود. به رغم مشکلاتش، او همیشه سعی کرد مانند یک کوه قوی باقی بماند. صبح روز بعد صبح به کنسولگری سعودی رفتیم تا مدارکی را که طلاقش را تایید می کرد دریافت کنیم. من تصمیم گرفتم که به دانشگاه نروم و در نتیجه با هم سفر کردیم. نمی دانستیم چه قرار است بشود. مقام رسمی کنسولگری از وی خواسته بود ساعت ۱۳ آنجا باشد. در راه ما برای بقیه روز برنامه ریزی کردیم. هنگامی که به کنسولگری رسیدیم، او وارد شد. او به من گفت که اکر خبری از او نشد، مقامات ترکیه را مطلع سازد. اگر می دانستم این آخرین بار است که جمال را می بینم، من باید خودم هم به کنسولگری می رفتم. بقیه ماجرا را همه می دانید: او هرگز از آن ساختمان بیرون نیامد.»

هجمه رسانه ای علیه چنگیز
عربستان که به دنبال راهی برای منحرف کردن پرونده خاشقجی است، از طریق رسانه‌ های خود، خدیجه چنگیز را در معرض هجمه شدید قرار داده که آبرو و اعتبار وی را هدف قرار داده است. بر همین اساس، برخی از رسانه‌ های سعودی از جمله العربیه مدعی شده بودند که اساسا خاشقجی نامزدی به نام خدیجه چنگیز ندارد!
در واکنش به این هجمه ها وی در توییتی نوشت: «در پاسخ به پرسش کسانی که درباره حال و روزم می‌ پرسند، باید بگویم گویا من میان زندگی و مرگ، میان آسمان و زمین و میان بهشت و جهنم به سر می‌ برم.»
‎ وی در ادامه نوشت: «از خواب با آرزو بیدار می شوم و همه آرزوهایم پس از غروب آفتاب محو می‌ شود و هر روز هزار بار آرزوی مرگ می‌ کنم …. یا حی و یاقیوم .. صبر عطا بفرما.»

دعوت برای حضور در کاخ سفید
خدیجه چنگیز گفته است تنها در صورتی دعوت دونالد ترامپ به کاخ سفید را خواهد پذیرفت که رئیس جمهور آمریکا آماده همکاری در مورد پرونده خاشقجی باشد.
ترامپ گفته بود چنگیز را در تاریخ ۱۴ اکتبر به کاخ سفید دعوت کرده بود و همزمان مدعی شده بود اگر مشارکت سعودی ها در این پرونده اثبات شود، مجازات سختی در انتظار آنها خواهد بود. اما در مورد این تهدید شبهاتی وجود دارد زیرا دولت ترامپ روابط عمیقی با ریاض دارد.

علایق خدیجه چنگیز
او عاشق خرید و مسافرت کردن است و دوست دارد تعطیلاتش را در لندن بگذراند.
بازیگر مورد علاقه وی، «جنیفر آنیستون»، رنگ مورد علاقه وی، صورتی و غذای مورد علاقه اش غذاهای دریایی است.

آخرین پیام چنگیز
آخرین بیانیه چنگیز به روز چهارشنبه و واکنش او به سخنرانی اردوغان در پارلمان این کشور باز می گردد.

خدیجه چنگیز پس از سخنرانی رئیس‌ جمهور ترکیه و افشای برخی جزئیات در این زمینه با ارسال پیامی به او سپاسگزاری کرد. وی در این پیام نوشت: «من امیدم اول به خداست و سپس به جنابعالی،‌ شما حتما در محاکمه قاتلان نامزدم،‌ جمال خاشقجی عدالت را اجرا خواهید کرد،‌ برای من افتخاری است که فرزند این سرزمین، ‌ترکیه هستم».

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false