×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

 

وزرای خارجه اتحادیه عرب امروز (یک شنبه) نشست فوق العاده خود را بنا به درخواست عربستان برای بررسی چگونگی برخورد با «نقش ایران در خاورمیانه» در قاهره برگزار کردند.

امارات، بحرین و کویت درخواست عربستان برای برگزاری این نشست را تایید کرده بودند.  ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی افتتاحیه به تیتر روزنامه ایرانی(کیهان) درباره حمله موشکی به امارات استناد کرد. دبیر کل اتحادیه عرب همچنین اضافه کرد که شلیک موشک بالستیک به طرف یک پایتخت عربی از سوی یک گروه شبه نظامی، تهدید خطرناکی است. به گزارش فارس، ابو الغیط در این بیانیه گفت: سخنان خصمانه و تنش‌آفرین ایران را محکوم می‌کنیم و دخالت‌های ایران موجب بی ثباتی در یمن شده است و ایران تمامی فرصت‌ها برای اعتماد‌سازی در جهان عرب را از دست داده است. این بیانیه مدعی شد که ائتلاف سعودی یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای حوثی‌های یمن را توقیف کرده است و موشکی که ریاض را هدف قرار داد ساخت ایران بود. ابوالغیط تأکید کرد: نشست وزرای خارجه عربی هر گونه دست اندازی به امنیت عربستان سعودی را رد می‌کند و ایران از شبه نظامیان مسلح در چند کشور عربی حمایت می‌کند.

دبیر کل اتحادیه عرب با بیان اینکه زمان خلاصی منطقه از خشونت و فرقه‌گرای فرا رسیده مدعی شد که تهدیدات ایران تمامی خطوط قرمز را رد کرده و ایران تلاش دارد تا خنجری بر پهلوی عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس باشد. در بخش‌های پایانی این بیانیه ایران به در پیش گرفتن سیاست فرقه‌گرایی متهم شده که با توافق هسته‌ای قدرت یافته است.

عادل الجبیر: سکوت در برابر ایران به نفع امنیت اعراب نیست
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست مدعی شد: قبول شرکت در این نشست فوری حاکی از این است که کشورهای شرکت‌کننده از خطری که اقدامات ایران برای امنیت و ثبات منطقه دارد، آگاه هستند. وی همچنین اضافه کرد که عربستان سعودی در برابر حملات ایران بیکار نخواهد نشست. به گزارش تابناک، الجبیر با تکرار اتهامات ضد ایرانی گفت؛ موشک بالستیکی که به پایتخت کشور من شلیک شد، نشان‌گر حملات مکرر ایرانی‌ها به پادشاهی سعودی است. تاکنون شاهد شلیک هشتاد موشک بالستیک ایرانی از سوی عاملان ایران یعنی حوثی‌ها به سمت خود بوده‌ایم. سکوت در برابر این حملات وحشیانه عاملان ایران در منطقه به نفع امنیت هیچ یک از پایتخت‌های عربی نیست. ما باید وظایف خود را بر عهده بگیریم و امنیت و ثبات کشورهایمان را در برابر سیاست تهاجمی ایران، حفظ کنیم.

آل خلیفه: خواهان کار عربی مشترک علیه ایران هستیم
وزیر خارجه بحرین نیز در سخنرانی خود در این نشست گفت که خواستار اقدام مشترک کشورهای عربی برای مقابله با ایران و عاملانش در منطقه هستیم. وزیر خارجه بحرین همچنین ایران را به دست داشتن در انفجار خط لوله گاز در کشورش متهم کرد. آل خلیفه گفت: ایران بازوانی در منطقه دارد و بزرگترین بازوی آن حزب‌الله است که در چندین کشور حضور دارد.

پس از سخنرانی شماری از وزرای امور خارجه کشورهای عربی در قاهره، خبرنگاران، به خارج از سالن اصلی نشست هدایت شدند و جلسه پشت درهای بسته ادامه دارد. لازم به ذکر است در این نشست وزرای خارجه اکثر کشورهای عربی حضور یافتند. تنها وزیر خارجه لبنان صراحتا اعلام کرد در این نشست ضد ایرانی شرکت نخواهد کرد. قطر نیز در سطحی پایین تر از وزیر خارجه در این نشست حضور یافت./آخرین خبر

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false