×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

فائزه عباسی: “به هر دو آقایان غلامی و اردکانیان تبریک می گوییم” این جمله پایانی علی لاریجانی در  جلسه بررسی رای اعتماد به دو وزیر نیرو و علوم بود؛ جمله ای که پایان بلاتکلیفی دو وزارتخانه را اعلام کرد.

حاصل ۶ ساعت بحث و تبادل نظر زیر سقف هرمی شکل بهارستان ثبت ۲۲۵ رای به نام رضا اردکانیان و ۱۸۰ رای به نام منصور غلامی شد. هرچند گمانه زنی های روزهای گذشته و نظر سنجی هایی که از اهالی خانه ملت شده بود نتیجه ای دور از این نبود اما با آن حجم از اظهار نظرها و مخالفت های قاطعانه حداقل درمورد وزیر علوم این تعداد رای  در پیش بینی ها نمی گنجید.

هرچه بود همه حرف و حدیث ها با رای امروز نمایندگان تمام شد البته شاید جلسه رای اعتماد امروز مجلس چندان چالشی نبود و نطق های بی جان موافق و مخالف فضای آرامی را بر صحن حاکم کرد اما این هم نبود که این جلسه خالی از حاشیه باشد.

لابی های دقیقه ۹۰

از اول صبح تا ساعت چهار نمایندگان هر سه فراکسیون درمیان صندلی ها دور می زدند و برای رای دادن یا رای ندادن به وزرا با دیگر نمایندگان وارد بحث می شدند البته انچه جای بحث و چانه زنی داشت فقط گزینه وزرات علوم بود و درمورد اردکانیان تقریبا یک اتفاق نظر در صحن جریان داشت.

درست دقایق آخر صحبت های اردکانیان بود که ناگهان تحرکاتی در میان نمایندگان به راه افتاد به بهروز نعمتی که ستاره لابی فراکسیون مستقلین را به سینه داشت از این سو به آن سو می رفت و تلاش می کرد تا مخالفان علوم را به موافق تبدیل کند از سوی دیگر نیز عبدالکریم حسین زاده، پروانه سلحشوری و بهرام پارسایی یک دم آرام و قرار نداشتند و هرکدام برای همسو کردن نمایندگان  طول و عرض صحن را طی می کردند.

در میان فراکسیون ولایی هرچند مجتبی ذوالنور فعالیت زیادی داشت اما دیگر اصولگرایان هم وارد عمل شدند و محمدمهدی زاهدی وزیر علوم احمدی نژاد از یک سو و محمدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم در عرصه لابی میدان دار بودند.

موافقت صادقی در عین مخالفت امید

محمود صادقی که یکی از شاخصین اصلاح طلب در فراکسیون امید محسوب می شود امروز رایی مخالف فراکسیون داشت یعنی در عین آنکه فراکسیون امید مخالف وزیر علوم بود صادقی که ریاست انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها را به عهده داشت پرچم موافقت با غلامی را به دست گرفته بود و از آنجایی که در جلسه صبح امیدی ها فرمان آتش به اختیار صادر کرده بودند او نیز بر نظرش پا فشاری کرد و حتی صحبت های مصطفی کواکبیان، حسین زاده و دیگر اعضای اصلاح طلب تاثیری در رایش نگذاشت. البته شاید عضو انجمن اسلامی بودن غلامی نیز در این تصمیم بی تاثیر نبود.

وقتی از دلیلش برای حمایت از وزیر علوم آن هم برخلاف نظر فراکسیون پرسیدیم به خبرآنلاین گفت: به نظرم غلامی وزیری اصلاح طلب است که قرار است وزارت علوم را با این گفتمان اداره کند.

او گفت شاهد اصلاح طلب بودن غلامی در نطقی بود که امروز ایراد کرد.

محمود صادقی همینطور گفت: امیدوارم در عملیاتی کردن نظریاتش عزمی راسخ داشته باشد و دولت نیز به او کمک کند.

فریاد سلحشوری بر سر احمدی لاشکی

کارت ها در میان نمایندگان داشت توزیع می شد؛ قاسم احمدی لاشکی که روزهای پیش در مخالفت با وزیر نظری قاطع داشت امروز ردای حمایت به تن کرده بود و در دقایق آخر با سرعت به سراغ نمایندگان می رفت تا رای انها را به نام غلامی ثبت کند اما تا گزارش به ردیف صندلی زنان رسید و داشت با چند نماینده صحبت می کرد به یکباره پروانه سلحشوری بر سر او فریاد کشید و با گفتن اصلا اصلا و اشاره دست از این نماینده خواست تا به سمت دیگری برود. لاشکی هم دیگر چاره ای نداشت بخ جز انکه صحنه را ترک کند البته زیر لب غرولندی هم می کرد.

اعتراض زنان به هیات رئیسه

زمان به شمارش آرا رسید و نام محمدرضا تابش، مهرداد لاهوتی و محمد دهقان به عنوان ناظر بر شمارش آرا از تریبون اعلام شد که این موضوع با اعتراض زنان مواجه شد؛ گلایه به  اینکه چرا در میان ناظرین نباید یک زن حضور داشته باشد. وقتی صدای اعتراض بلند شد هیات رئیسه اعلام کرد با توافق میان خود یک نفر را بفرستید. در این حین پروانه مافی بدون انکه با دیگران مشورتی داشته باشد از روی صندلی اش بلند شد تا به سمت هیات رئیسه برود اما از تریبون مجلس اعلام شد فاطمه ذوالقدر به عنوان ناظر به سکوی هیات رئیسه برود اما از آنجایی که مافی نیمی از راه را طی کرده بود مخالفتی با حضور او نشد و هر دو به عنوان ناظر از پله ها بالا رفتند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false