×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

این سبزی بهاره، درمان کبد چرب است

ریواس یک سبزی پرخاصیت بهاری است که با تحریک ترشح انسولین، قند خون را تنظیم می‌کند و با تنظیم ترشح صفرا جذب چربی را در بدن سروسامان می‌دهد.

این سبزی بهاره، درمان کبد چرب است
ریواس یک سبزی پرخاصیت بهاری است که با تحریک ترشح انسولین، قند خون را تنظیم می‌کند و با تنظیم ترشح صفرا جذب چربی را در بدن سروسامان می‌دهد. دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی با ذکر این نکات افزود: «مصرف ریواس در افرادی که افزایش حرارت بدن دارند و مبتلا به آکنه و دمل هستند، همچنین افرادی با کبد چرب عالی است.»
آنتی‌اکسیدان فراوان این گیاه خواص ضدالتهابی دارد و برای درمان آفت‌های دهانی هم خوب است. این سبزی بهاری به دو شکل خورش و شربت ساخته می‌شود و فیبر و پتاسیم فراوان آن به سیستم گوارش و فشار خون کمک می‌کند. تا آنجا که هزاران سال قبل در چین به عنوان دارویی گیاهی کاربرد داشته است.

گل، برگ و بذر این گیاه سمی است و نباید خورد، از ریشه آن در ساخت رنگ مو استفاده می‌شود، اما با خیال راحت، ساقه‌ آن را با گوشت خورش کنید یا با کرفس آب بگیرید و به عنوان شربتی بهاری بنوشید. وقتی این گیاه را خریدید کافی است ساقه‌ها را جدا کنید، بشویید، پوست بکنید و دست به کار شوید.

می‌توانید همانطور که یک ساقه را به صورت خام گاز می‌زنید و از ترشی و تازگی آن لذت می‌برید.

خورش ریواس برای بهبود سردردهای ناشی از گرما و تشنگی موثر است و آنتراکینون و فلاوونوئید موجود در آن به کبد در مقابله با مواد سرطان زای آزاد شده در بدن کمک می‌کند.

خواص ریواس برای کبد چرب

از خواص ریواس برای علائم کبد چرب می‌توان به تاثیر این گیاه در سندروم هپاتیت نوزادان اشاره کرد. این اختلال نادر ژنتیکی سبب ترشح صفرا در کبد نوزادان می‌گردد و ریواس می‌تواند تا ۸۹ درصد زردی و لکه‌های زرد پوست را که به دلیل غالب شدن صفرا ایجاد می‌گردد، کاهش دهد.

فواید ریواس برای آلزایمر

ویتامین K موجود در ریواس می‌تواند به حفظ سلامت مغز کمک کند و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می‌شود. سلامت سلول‌های مغز به ویتامین K وابسته بوده و این ویتامین، فعالیت‌های شناختی و در نتیجه سلامت روانی افراد را تحریک کرده و حتی به درمان آلزایمر نیز کمک می‌نماید.

فواید ریواس برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی

سلول‌های سرطانی همان سلول‌های بدن هستند که به دلیل تاثیر رادیکال‌های آزاد و عدم توانایی بدن در بازسازی عملکرد سلولی به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند و رشد غیر قابل کنترلی پیدا می‌کنند. در اثر استرس اکسیداتیو همه افراد در معرض ابتلا به سرطان هستند، به همین دلیل مصرف غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان‌ها همچون ویتامین A و ویتامین C هستند، برای پیشگیری و مبارزه با سرطان اهمیت بسیاری دارد. مصرف ریواس به دلیل وجود ویتامین C در مبارزه و پیشگیری از سلول های سرطانی تاثیر دارد. همچنین ریواس حاوی بتاکاروتن و ترکیباتی همچون زآگزانتین و لوتئین است و برای پیشگیری از ایجاد سرطان دهان و سرطان ریه مصرف می‌شود.

وجود مواد آنتی اکسیدانی در ریواس و همچنین تأثیری که این گیاه در کاهش سطح کلسترول خون دارد، سبب می‌شود به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی درمان آن‌ها کمک کند. در صورت مصرف ریواس به‌صورت منظم، کلسترول خوب یا همان HDL که به سلامتی قلب و عروق کمک می‌کند، افزایش می‌یابد. البته چنانچه تحت درمان بیماری قلبی و عروقی خاصی هستید، بهتر است پیش از تغییر رژیم لاغری و رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

خواص ریواس برای دستگاه گوارش

برای افرادی که به یبوست دچار هستند و نیازمند مصرف فیبر در طی روز برای کارکرد بهتر روده‌های خود هستند؛ مصرف ریواس خواص زیادی دارد و فیبر موجود در ریواس کمک می‌کند با از بین رفتن یبوست، بسیاری از اختلالات گوارشی بهبود پیدا کرده و همچنین احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش پیدا کند. البته این تنها برای افرادی است که مشکل خاصی ندارند و تنها به یبوست دچار هستند. چنانچه فردی دچار مشکلات مزمن معده یا سایر بخش‌های دستگاه گوارش است، بهتر است پیش از مصرف ریواس با پزشک خود مشورت نماید.

خواص ریواس برای مو

از ریشه ریواس برای رنگ کردن مو نیز استفاده می‌کنند. ریسه ریواس اکسالیک اسید بوده و رنگ مو را به قهوه‌ای روشن یا بلوند تغییر می‌دهد؛ همچنین بدون آسیب به پوست سر، کمک میکند تا رنگ مو طولانی‌تر باقی بماند. برای استفاده از خواص ریواس برای مو و رنگ کردن آن، می‌توانید سه قاشق سوپ‌خوری از پودر ریشه ریواس را با دو فنجان آب مخلوط کرده و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بجوشند و تا شب آن‌ها را کنار بگذارید. صبح، پس از تصفیه محلول می‌توانید آن را بر روی موهای خود ریخته و تغییر رنگ موی خود را مشاهده کنید.

کلسترول را کاهش می دهد

بسیاری از دستور العمل های دسر ریواس برای سلامتی شما عالی نیستند، اما افزودن کمی به رژیم غذایی شما می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد. یک مطالعه در مجله کالج آمریکایی تغذیه نشان داد که خوردن ساقه ریواس باعث کاهش سطح کلسترول در مردان دارای کلسترول بالا می شود. به ویژه در کاهش LDL یا کلسترول بد مفید بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false