×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

رونمایی از جام سیمین زراندود رشی در موزه باستان‌شناسی رشت

ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در مراسم رونمایی از جام سیمین زراندود رشی اظهار کرد: جام سیمین زراندود رشی یکی از زیباترین نمونه‌های هنر قلم‌زنی دوره ساسانی به شمار رفته و سطح داخلی این اثر با نقوش برجسته قایقرانان، ماهی، اردک و موجودات افسانه‌ای تزئین شده است.
به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، عموما در دوره ساخت این اثر، در طراحی ظروف از تمثال پادشان و زندگی تجملی شاهانه استفاده می‌شده و شاید بتوان گفت که جام رشی یکی از نخستین نمونه‌های هنر این دوره است که با موضوع زندگی عموم جامعه مزین شده است و قدمت آن به قرون ۶ و ۷ میلادی مرتبط است.
این موزه پس از سال‌ها دوری و با تلاش‌های انجام شده اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان به طور دائمی به محل موزه باستان شناسی شهر رشت منتقل شده و آئین رونمایی از آن به مناسبت آغاز هفته میراث‌فرهنگی در محل این موزه برگزار شده است.
به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و آغاز هفته میراث‌فرهنگی برگزاری ۱۵۷ برنامه شامل جشنواره‌های متنوع، مسابقات عکاسی و نقاشی با موضوع نقش موزه‌ها در اجتماع، تجلیل از فعالان میراث‌فرهنگی، غبارروبی اماکن تاریخی و ده‌ها ویژه‌برنامه دیگر در دست اقدام قرار گرفته است.
در سطح استان گیلان در حال حاضر ۲۲ موزه مشغول به فعالیت هستند که ۱۲ مورد از مجموع این تعداد طی دو سال گذشته به مرحله بهره‌برداری رسیده و ۱۰ موزه دیگر نیز در حال اجرای فعالیت‌های مرمتی به منظور راه‌اندازی موزه‌های تخصصی است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از اعتبارات جذب شده سفر رئیس‌جمهور به گیلان در اسرع وقت اقدامات لازم را در خصوص تکمیل و راه‌اندازی این موزه‌ها به انجام برسانیم.
این مراسم باحضور کیمیا تنهایی، معاون توسعه‌مدیریت و منابع استانداری گیلان، حمیدرضا امام‌پناهی، فرماندار رشت، طهمورث عموپور، سرپرست فرمانداری شهرستان رودبار، حجت‌الاسلام سیدحسن سیدمحمدی امام جمعه رودبار و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی برگزار شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false