×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

حرکت کُند دُز سوم واکسن کرونا در گیلان

با استقبال و مراجعه چشمگیر مردم گیلان در دریافت نوبت اول و دوم واکسن کرونا، اکنون ترزیق واکسن مرحله سوم در این استان به کندی پیش می‌رود در حالیکه کارشناسان بهداشتی و متخصصان عفونی بر ضرورت تکمیل واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به ویژه شدت بیماری تاکید دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان و متخصصان بیماری‌های عفونی، تزریق واکسن کرونا را سپر محکم برای مقابله با ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به ویژه کاهش شدت بیماری و مرگ و میر می‌دانند و بارها و بارها در این باره تاکید داشته و دارند اما برخی هنوز نسبت به تزریق واکسن و تکمیل واکسیناسیون در هر سه نوبت کوتاهی می‌کنند.
براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان تاکنون ۹۶ درصد از گروه های هدف در این استان دُز اول و ۹۱ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تزریق نوبت سوم واکسن کرونا به ۴۷ درصد رسیده است، کارشناسان بهداشتی آمار واکسیناسیون نوبت سوم را مطلوب نمی‌دانند.

بستری‌های کرونا و بی‌توجهی به واکسیناسیون
پزشکان و متخصصان و همچنین مسئولان بهداشت و درمان گیلان نیز پیشتر بارها اعلام کرده بودند که بیشتر بستری های مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان طی موج‌های گذشته بیماری کووید ۱۹ به رغم تاکید دست اندرکاران بهداشت و درمان نسبت به واکسیناسیون بی‌توجه بوده‌اند.
آیدین پورکاظمی متخصص بیماری‌های عفونی در گیلان روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در موج ششم اغلب بستری‌های مبتلا به کرونا در گیلان، هیچ نوبت از واکسن را دریافت نکرده بودند و یا اینکه تنها یک دُز واکسن را ترزیق کرده و نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام نکردند.
به گفته او، مطالعات نشان می‌دهد که تزریق دُز سوم ایمنی بدن را در برابر ویروس کرونا افزایش می‌دهد و مهمتر از این که موجب کاهش شدت بیماری و مرگ و میر می‌شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی بیان داشت: برخی با این تصور که برای تردد و خروج از کشور تنها تزریق ۲ دُز واکسن کرونا کافی است سراغ دریافت نوبت سوم نمی‌روند اما باید به این مهم توجه کرد که دریافت مرحله سوم ایمنی را در برابر کرونا افزایش می‌دهد.
وی اظهار داشت: به هر حال واکسن کرونا سپری محکم برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ است، بنابراین واکسن نزده‌ها نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند ضمن اینکه در تکمیل واکسیناسیون اهتمام جدی داشته باشند.

ضرورت اهتمام نسبت به تکمیل واکسیناسیون
مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان با بیان اینکه تزریق دُز سوم واکسن کرونا در این استان با کندی پیش می‌رود، از گروه‌های هدف خواست تا نسبت به تزریق نوبت سوم و تکمیل واکسیناسیون کوتاهی نکنند.
حسن رخ‌شاد نیز درباره دلایل عدم استقبال مردم برای دریافت نوبت سوم واکسن کرونا اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند که دریافت ۲ نوبت واکسن کرونا کافی است در حالیکه تزریق ۲ مرحله ۵۰ درصد و سه نوبت ۷۵ درصد از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ پیشگیری می‌کند.
وی از مردم گیلان خواست تا برای پیشگیری از انتشار و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ با سیستم بهداشت و درمان همکاری کنند و برای تکمیل واکسیناسیون به پایگاه‌های تزریق واکسن مراجعه نمایند.
مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان گیلان افزود: همکاری دستگاه‌ها و ادارات با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، برای توجه واکسن نزده های دُز سوم برای تکمیل واکسیناسیون اهمیت دارد.

پیشرفت تزریق دُز سوم در سال جدید مطلوب نیست
رخ شاد در ادامه با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۲۹ نفر از گروههای هدف در گیلان معادل ۴۷ درصد دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، افزود: از این میزان ۲ درصد مربوط به سال جدید است که با کندی پیش می‌رود.
وی بیان داشت: تاکنون شهرستان‌های شفت، سیاهکل، املش، رودسر، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود، صومعه‌سرا و آستانه‌اشرفیه “مشترک” ، رشت، فومن، رودبار، رضوانشهر، تالش، ماسال و آستارا به ترتیب بیشترین تزریق دُز سوم واکسن کرونا در استان گیلان را داشته‌اند.
مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان اظهار داشت: تاکنون ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۷۵۵ نفر معادل ۹۶ درصد از گروه سنی بالای ۱۲ سال در استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۴۳ هزار و ۶۸ نفر معادل ۹۱ درصد از گروه سنی بالای ۱۲ سال در گیلان نیز نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، افزود: واکسن نزده‌ها برای دریافت واکسن به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند.

آمار روزانه بستری کرونا دوباره افزایشی شد
آمار روزانه بستری‌های کرونا در بیمارستان‌های گیلان بعد از چند روز دوباره افزایشی شد و طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند این درحالی است که طی ۳ روز گذشته آمارهای بستری روزانه کمتر از ۴۵ نفر بود.
بر اساس آمار روز سه‌شنبه(دیروز) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان هم‌اکنون ۱۷۲ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری بودند که این آمار نسبت به روز گذشته ۲۵ نفر افزایش یافت.
بر اساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که جمعه گذشته اعلام شد، شهرستان ماسال و رودبار در نقشه کرونایی گیلان در رنگ‌بندی نارنجی قرار دارند، رشت، خمام، سیاهکل، لاهیجان، بندرانزلی، رودسر، آستارا، آستانه‌اشرفیه، املش، رضوانشهر، شفت، صومعه‌سرا، لنگرود، فومن و تالش زرد هستند.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی و رعایت فاصله فیزیکی همچنان مورد تاکید مسئولان بهداشتی استان گیلان است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false