×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

سالانه ۶۰۰ هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می‌شود

رضا زمانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در پاسخ به سوالی درباره میزان حجم ورود رسوبات، پسماند و فاضلاب به تالاب بین‌المللی انزلی اظهار داشت: طبق آمار سالیانه حدود ۶۰۰ هزار تن رسوب از بالادست وارد تالاب انزلی می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب عمدتاً از شهرهای مجاور نظیر رشت و از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود وارد تالاب انزلی می‌شود گفت: یکی دیگر از تهدیدات تالاب ورود سموم شیمیایی از مزارع اطراف به تالاب است.
زمانی با بیان اینکه همچنین نوسانات دریای خزر و کاهش سطح تراز دریای خزر بر کاهش آب تالاب انزلی موثر است خاطرنشان کرد: ورود گونه‌های مهاجم نظیر سنبل آبی نیز در حال حاضر یکی از مشکلات پیش‌روی تالاب انزلی است.
وی درباره برنامه‌‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احیای تالاب ابراز داشت: با توجه به تأکیدات استاندار گیلان برای حفظ تالاب انزلی یکی از دستاوردهای سفر رییس جمهور به گیلان در حوزه برنامه‌ریزی برای احیای تالاب انزلی بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: از این رو معاونت اجرایی رییس جمهور از تالاب انزلی بازدید کرد و تصمیمات خوبی نظیر ایجاد یک کمیته ملی برای احیای تالاب انزلی اتخاد شد که می‌تواند تأثیر به‌سزایی در این امر داشته باشد اگرچه باید در گذشته این اقدام انجام می‌شد.
زمانی گفت: بسیاری از مشکلات تالاب مربوط به حوزه آبخیر بوده و باید سایر دستگاه‌های متولی از جمله اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری جهت کنترل ورود رسوبات به تالاب اقدامات مؤثری انجام دهند؛ در این حوزه نیز اعتبارات خوبی در سفر رییس جمهور به گیلان برای منابع طبیعی در نظر گرفته شد.
وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه یکی دیگر از مشکلات تالاب انزلی ورود فاضلاب به آن است برای شرکت آب و فاضلاب جهت تصفیه فاضلاب و کنترل فاضلاب‌های خانگی برای عدم ورود فاضلاب به تالاب اعتبارات مناسبی مصوب شد.
زمانی افزود: سازمان حفاطت محیط‌زیست کشور نیز یک برنامه ۷ ساله در راستای احیای تالاب انزلی دارد که این برنامه چندوجهی بوده و باید همه دستگاه‌های متولی حفظ و احیای تالاب پای کار بیایند به‌ویژه نقش مشارکت مردم و جوامع محلی نیز در احیای تالاب انکارناپذیر است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درباره برنامه‌های محیط‌زیست استان برای سرمایه‌گذاری در تالاب گفت: نگاه سازمان حفاظت محیط‌زیست در مناطق تحت مدیریت خود رویکرد صرفاً حفاظت نبوده بلکه نگاه حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه با مشارکت ذی‌نفعان است.
وی افزود: در حوزه مناطق حفاظت شده از جمله تالاب انزلی زمینه‌سازی برای فعالیت‌های همخوان با محیط‌زیست مانند گسترش طبیعت‌گردی و اکوتوریسم مبتنی بر گردشگری پایدار و حفظ محیط زیست یکی از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست است.
زمانی با بیان اینکه متولی اصلی گردشگری، میراث‌فرهنگی و گردشگری است اما سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز این شرایط فراهم می‌کند عنوان داشت: یکی از پتانسیل‌های بالای تالاب انزلی حضور صدها هزار پرنده مهاجر است که ظرفیت بسیار بالایی برای اجرای برنامه‌های اکوتوریسمی از جمله پرنده‌نگری ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست از این نوع برنامه‌ها استقبال می‌کند تصریح کرد: در این راستا برنامه‌های آموزشی محیط‌زیست از جمله در مرکز آموزش محیط‌زیست پناهگاه حیاط وحش سلکه برگزار می‌شود که عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false