×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

پارک ملی بوجاق گیلان رفع تصرف شد

کفایی، مدیرکل محیط زیست گیلان اظهار کرد: در اقدامی هماهنگ همه سازه‌های نامتجانس و معارض در پارک ملی بوجاق که قریب به ۱۰ سال بر خلاف تمام قوانین و مقررات حفاظتی مترتب بر پارک ملی، به قصد تصرف و تغییر کاربری، احداث و جاگیر شده بودند، با حمایت تام دستگاه قضایی استان قلع و قمع و رفع تصرف شد.
او افزود: این اقدام در حالی بوقوع پیوست که از ابتدای سال ۱۳۹۹، متعاقب استاندارد سازی هرچه دقیق‌تر منطقه حفاظت شده پارک ملی بوجاق، پرونده رفع تعارضات یاد شده بطور ویژه در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان بود.
به گفته مدیرکل محیط زیست گیلان، به همین منظور چندین نوبت بازدید مشترک بین اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و دستگاه قضایی استان بویژه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی ریاست دادگستری استان گیلان، از این منطقه حفاظتی انجام شد و تخلفات محرز متعدیان به تایید مقام محترم قضایی رسید و سرانجام منتج به صدور حکم تخریب تمامی سازه‌های غیر مجاز و خروج کامل متخلفان از اراضی ملی تحت حفاظت محیط زیست استان گیلان در حوزه پارک ملی بوجاق شد.
سال ۱۳۹۱ متعاقب درخواست برخی از اهالی برای احداث سازه‌های سازگار با محیط زیست و بصورت موقت، با انگیزه اجرای طرح گردشگری و طرح سالم سازی ساحل دریا در منتهی علیه جنوب غربی پارک ملی بوجاق، به رغم تمام قوانین حفاظتی پارک ملی، موافقت شد.
زیاده خواهی‌ها باعث شد تا این مصالحه با اهالی در اجرای طرح، صورت دیگری به خود بگیرد، چراکه نه تنها این طرح بصورت موقت اجرا نشد، بلکه تعداد سازه‌های نامتجانس و بتنی افزایش یافت و کاملا صورت تغییر کاربری و تصرف اراضی به خود گرفت.
سرانجام پس از قریب به ده سال به رغم آزار و اعمال نفوذ مافیای زمین خواری، با هماهنگی و همگامی دستگاه حاکمیتی حفاظت محیط زیست استان و دستگاه قضایی، عدالت به نفع طبیعت و احترام به قوانین جاری کشور اجرا شد و با خروج کامل متخلفان، دست تعرض و منفعت طلبشان کوتاه شد.
این اقدام گام بلندی در راستای استاندارد سازی هرچه بیشتر حفاظت در نخستین پارک ملی خشکی دریایی کشور در بوجاق گیلان به شمار می‌آید.
پارک ملی بوجاق که دارای عالی‌ترین درجه حفاظتی در منطقه چهارگانه است که در خرداد ماه سال ۱۳۸۱، منطقه‌ای بوسعت ۳۲۶۰ هکتار مشتمل بر دهانه سفیدرود، تالاب بوجاق در غرب و لاگون کیاشهر در شرق آن به انضمام بخش‌هایی از پهنه آبی دریای خزر تا عمق ۶ متر در امتداد پارک، بعنوان پارک ملی بوجاق مورد تصویب قرار گرفت.
این منطقه زیستگاه مهم زمستان گذرانی پرندگان در خطر انقراض جهانی است و از زیستگاه‌های مهم تخم ریزی و زادآوری ماهیان محسوب میشود و بر اساس معیار‌های مهمی، چون گیاهان و جانوران منطقه بویژه زیستگاه پرندگان در زمره رامسر‌های سایت‌های ایران است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false