×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

چرا ماهي گران شده است؟

مديرعامل اتحاديه مرکزي تعاوني هاي کشاورزي ماهيان سردابي کشور، خشکسالي، کاهش توليد، افزايش قيمت خوراک، حذف ارز ترجيحي تخم چشم زده ماهي، افزايش صادرات و بالارفتن تقاضاي خريد مردم در هفته هاي اخير را دلايل افزايش قيمت ماهي قزل آلا و سالمون دانست.

آرش نبي زاده با بيان اينکه امسال خشکسالي، کاهش توليد و افزايش قيمت نهاده ها منجر به افزايش هزينه هاي توليد ماهي از جمله قزل آلا شده است، گفت: افزايش قيمت نهاده ها و خوراک ماهي بيشترين تاثير را در قيمتها گذاشته است، زيرا ۶۰ تا ۷۰ درصد قيمت تمام شده ماهي قيمت خوراک است.

وي ادامه داد: همچنين سال گذشته ارز تخم چشم زده ماهي حذف شد و توليدکنندگان با افزايش ۴ تا ۵ برابري قيمت بچه ماهي مواجه شدند. يعني بچه ماهي که قيمت يک گرم آن ۵۰۰ تومان بود به ۲۰۰۰ تومان رسيد.

مديرعامل اتحاديه مرکزي تعاوني هاي کشاورزي ماهيان سردابي کشور اضافه کرد: ماهي قزل آلا و سالمون در يک ماه اخير افزايش قيمت داشته است و انتظار داريم که در نيمه دوم سال باز هم افزايش داشته باشد. در حال حاضر نيز قيمت عمده فروشي ماهي قزل آلا در بازار تهران۶۴ تا ۶۵ هزارتومان و در بازار خرده فروشي حدود ۷۵ تا ۷۷ هزارتومان است. اين عدد در استان هايي که توليد کم است ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر است. همچنين قيمت عمده ماهي سالمون نيز به دليل افزايش درخواست صادرات از حدود ۶۷ تا ۶۸ هزارتومان به۷۴ رسيده است.

وي در ادامه گفت: البته اين ارقام نشان دهنده گرانفروشي نيست بلکه قيمت واقعي ماهي است.

نبي زاده در بخش ديگري از صحبت هايش افزايش تقاضاي خريد ماهي در نيمه دوم سال را يکي ديگر از عوامل افزايش قيمتها دانست و گفت: مردم در نيمه دوم سال بيشتر ماهي مي خرند و اين فرهنگ غلط نيز جا افتاده که بايد مصرف در اين بازه سال بيشتر شود. در حالي که ماهي مختص به فصل خاصي نيست و بايد در تمام فصول استفاده شود.

وي در پاسخ به اينکه افزايش قيمت ماهي قزل آلا تا ۷۵هزارتومان دست مصرف کننده را در خريد اين کالاي پروتييني کوتاه مي کند و اين قيمت ها قرار است تا کجا بالا رود، اظهار کرد: توليدکنندگان ماهيان سردابي با توجه به سرمايه گذاري که در اين بخش دارند بايستي ۲۰ تا ۲۵درصد سود کسب کنند اما در سال گذشته اين سود کمتر از ۸ درصد بوده است. اگر سود کم باشد توليد صرفه اقتصادي ندارد و توليدکننده عملا دست از توليد برمي دارد. به بيان ديگر ظرفيت توليد قزل آلا در کشور در سال ۲۳۰ هزارتن است که از اين عدد فقط ۱۲۰ هزارتن آن امسال توليد شده است. اين يعني توليدکنندگان رغبت توليد را از دست داده اند. در حقيقت نمي توان توليد کننده را مجبور کرد با افزايش هزينه ها کنار بيايد ولي از سود منطقي خود بگذرد.

مديرعامل اتحاديه مرکزي تعاوني هاي کشاورزي ماهيان سردابي کشور افزود: اينکه سطح رفاه در جامعه پايين است تقصير توليدکننده نيست. دولت بايد اين مشکل را حل کند. متاسفانه اين پايين بودن سطح رفاه منجر به کاهش ميل و رغبت مردم براي خريد و مصرف ماهي شده است.

وي در پايان به آمار توليد ماهي قزل آلا اشاره کرد وگفت: سال گذشته که شرايط توليد بهتر بود ۱۴۵هزارتن ماهي قزل آلا توليد کرديم. امسال به دليل خشکسالي اين عدد به حدود ۱۲۰ هزارتن رسيده است. يعني توليدات ماهي قزل آلا نسبت به سال قبل حدود ۱۵ تا ۲۰ هزارتن کاهش پيدا کرده است.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false