×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

راه اندازی بخش مراقبت دارویی بیمارستان حشمت رشت

پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا) اعلام کرد: بخش مراقبت دارویی مرکز آموزشی و درمانی قلب دکتر حشمت با بهره گیری از سیستم یونیت دوز(Unit-Dose) راه اندازی شد.
با اجرای این روش، گام مهمی در زمینه کاهش هزینه و هدررفت منابع دارویی ایجاد می‌شود، علاوه بر این با کاهش خطا‌های دارویی، کیفیت ارائه خدمات دارویی در بیمارستان افزایش می‌یابد.
یکی از مهمترین دستاورد‌های اقتصادی راه اندازی این سیستم، جلوگیری از هدررفت منابع مالی بیمارستان از طریق بهینه شدن نگهداری ذخایر دارویی، حذف و یا به حداقل رساندن استوک‌های دارویی در بخش‌ها و همچنین تنظیم صورتحساب دقیق و واقعی برای بیمار و صرفه جویی اقتصادی قابل ملاحظه است.
استفاده بهینه و کارآمد از نیروی متخصص از طریق نظارت مستقیم داروساز بر دارو‌های مصرفی بیمار و نظارت بیشتر توسط داروساز بر فعالیت‌های پرسنل شاغل در داروخانه از جمله دستاورد‌های ارزشمند این روش است که در سیستم Unit-Dose، توزیع دارو، تحت نظارت مستقیم داروساز انجام می‌گیرد.
در این روش، دارو‌های مصرفی برای هر بیمار به میزان تجویز شده توسط پزشک، در بخش مراقبت‌های دارویی(واحد یونیت دوز) آماده می‌شود. سپس دوز، تعداد و روش مصرف دارو توسط داروساز کنترل می‌شود و نهایتا در اختیار پرستاران بخش‌ها قرار می‌گیرد.
نظارت فنی داروساز طبق استاندارد اعتباربخشی باید تا مرحله تحویل دارو به بیمار و آموزش بیمار وجود داشته باشد که تا حدود زیادی در این روش اجرا می‌شود.
در سیستم قبلی، توزیع دارو به صورت فلور استوک بود. در روش استوک که به صورت یک داروخانه کوچک در اتاق تریتمنت واحد پرستاری وجود دارد و داروخانه فقط متعهد است که ذخیره دارویی هر بخش را تأمین کند.
در این روش، پرستار ابتدا دارو را از استوک استفاده می‌کند و سپس اقدام به ثبت داروی مصرفی می‌کند که گاهی موجب بروز کسورات چشمگیر در بیمارستان به علت عدم دقت کافی در زمان ثبت داروی مصرف شده برای بیمار از نظر نوع و مقدار داروی مصرفی است.
لذا ضروری است که داروی مصرفی هر بیمار قبل از استفاده برای آن بیمار در سیستم HIS ثبت شود و از داروخانه تقاضای دارو شود تا تضمین کافی وجود داشته باشد که دقیقا همان شکل دارویی و مقدار داروی مدنظر پزشک توسط پرستار تحت نظارت داروساز برای بیمار تجویز شود که این امر توسط سیستم یونیت دوز قابل اجرا است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false