×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱ تیر - ۱۴۰۵  
true
false

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت، با انتشار یک گزارش به تشریح عملکرد و دستاوردهای خود در یک سال اخیر پرداخته که با اطلاعات جالبی همراه است.

توسعه پهنای باند اینترنت بین الملل و شبکه ملی اطلاعات
احتمالاً اولین چیزی که همواره درباره عملکرد وزارت ارتباطات به ذهن خطور می‌کند، پهنای باند و کیفیت اینترنت است. بر اساس گزارش منتشر شده وزارت ارتباطات دولت دوازدهم ظرف یک سال پهنای باند ترافیک بین الملل را با افزایش ۸۰ درصدی از ۹۹۵ گیگابیت در ثانیه به ۱۸۰۵ گیگابیت در ثانیه رسانده است. همچنین پهنای باند شبکه ملی اطلاعات با افزایش بیش از ۱۰۰ درصد در مجموع به ۲۲۱۹۱ گیگابیت در ثانیه رسیده است. یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، افزایش نزدیک به ۷ برابری ظرفیت ترانزیت مرز به مرز بین المللی از ۵۵۸ گیگابیت در ثانیه به ۳۸۴۴ گیگابیت در ثانیه بوده است که می‌تواند به افزایش سهم کشور از ترافیک منطقه‌ای و کسب درآمد از آن بیانجامد.
از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه می‌توان افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخلی به ۷۷۸۷ گیگابیت در ثانیه را برشمرد.

آخرین اقدام قابل توجه در این زمینه، اجرای پروژه موسوم به IGW است که گذرگاه های بین المللی کشور را از یک به هفت افزایش داده است که به کسب درآمد ارزی کمک می‌کند.

گسترش پوشش خدمات
بر پایه گزارش منتشر شده، تا قبل از آغاز بکار دولت دوازدهم، در مجموع ۱۰۵۷ شهر تحت پوشش ۳G و ۷۱۰ شهر نیز تحت پوشش ۴G قرار داشته‌اند. حالا در آستانه یک‌سالگی دولت دوازدهم، به گفته وزارت ارتباطات تمامی شهرهای کشور تحت پوشش سراسری نسل سوم و چهارم شبکه تلفن همراه قرار دارند. در همین راستا تعداد سایت‌های ۳G از ۲۶۰۰۰ به ۳۳۸۰۰ و تعداد سایت‌های ۴G نیز از ۱۴۰۰۰ به بیش از ۲۷۰۰۰ افزایش یافته است.

به ادعای وزارت ارتباطات پیشرفت‌های یاد شده به افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۱۰٫۳۲ درصد منجر شده است.

همچنین وزارت ارتباطات دولت یازدهم ادعا می‌کند در زمینه خدمت رسانی به روستاها و مناطق محروم به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است که جدول بالا به طور خلاصه آن را نشان می‌دهد. از دست آوردهای این گسترش می‌توان دسترسی بیش از ۴۲ هزار روستا به شبکه سیار و دسترسی ۳۱ هزار روستا به شبکه LTE را برشمرد. همچنین ادعا شده تعداد مشترکین رومینگ برقرار شده در روستاها به ۷٫۵ میلیون مشترک افزایش یافته است.

به گفته وزارت ارتباطات اکنون ۵۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. از دیگر اقدامات صورت گرفته در روستاها می‌توان فراهم سازی امکان دسترسی ۳۶ هزار روستا به شبکه سیمی و WLL مخابرات، عرضه نزدیک به ۱۳ هزار دستگاه مودم رایگان و تأمین ۱۲۵۰ دستگاه خودپرداز برای روستاها را برشمرد. در طول مدت یاد شده ۵۸ هزار کیلومتر از جاده های کشور تحت خدمات رومینگ ملی نسل چهارم قرار گرفته‌اند. وزارت ارتباطات ادعا می‌کند به واسطه توسعه پوشش و دسترسی، تعداد کاربران پهن باند موبایل ۳G و ۴G به بیش از ۶۵ میلیون مشترک رسیده است که رشد دو برابری را در دولت دوازدهم نشان می‌دهد. به ادعای این وزارت، ایران توانسته در این زمینه از کشورهایی چون ترکیه پیشی بگیرد.
همچنین ادعا شده به گواه موسسه Speed Test، با دست یابی به متوسط سرعت ۲۳٫۷۹ مگابیت در ثانیه، به جایگاه ۵۸ ام جهانی برسیم. ادعا شده متوسط جهانی ۲۲٫۸۱ مگابیت در ثانیه است.

افزایش نزدیک به دو برابری ترافیک داخلی و رساندن آن به ۴۳۷ گیگابیت در ثانیه، از دیگر دست آوردهای وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم عنوان شده است.

بهبود کیفیت
یکی دیگر از بخش‌های گزارش منتشر شده که جلب توجه می‌کند، راه اندازی سامانه های اندازه گیری کیفیت خدمت (QOS) و کیفیت تجربه (QOE) اینترنت کشور وسامانه پایش خدمات (SL) در موضوع کنترل کیفیت است که امکان پایش آنی کیفیت ارتباط تمامی اپراتورها را می‌دهد. به گفته وزارت ارتباطات در آینده این سامانه‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرند و همگان قادر خواهند بود به صورت لحظه‌ای کیفیت ارتباط اپراتورها را مشاهده کنند.

همچنین وزارت ارتباطات بر روی تلاش‌های صورت گرفته در راستای کاهش تبعات منفی فیلترینگ تلگرام بر کیفیت شبکه دست گذاشته است.

حمایت از کسب و کارهای نو پا
وزارت ارتباطات در کنار حمایت‌هایی چون رفع موانع قانونی مانند اعطای معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای به کسب و کارهای نوپا، به اعطای وام از وجوه اداره شده می‌پردازد که گزارش آن در جدول زیر آمده است:

این وزارت ادعا می‌کند در سال گذشته بیش از ۹۳۷۰۰ شغل در حوزه‌های تجارت الکترونیک، حمل و نقل هوشمند و نرم افزارهای موبایل ایجاد شده است که از نتایج اقدامات این وزارت خانه بوده است. در مجموع دولت دوازدهم ۳۸۷,۷۶۵ میلیون ریال تا ۳۰ تیر ۱۳۹۷ وام اعطا کرده است.

ارتقاء جایگاه زبان فارسی در وب
وزارت ارتباطات دولت دوازدهم ادعا می‌کند ظرف یک سال گذشته سهم محتوا به زبان فارسی در وب از ۱٫۲ درصد به ۲ درصد افزایش یافته و حالا در سطح جهانی بالاتر از زبان‌های ترکی، عربی و چینی قرار گرفته است.

پیام رسان بومی
به ادعای وزارت مطبوع آذری جهرمی، افزایش تعداد کاربران پیام رسانی‌های بومی از ۱٫۵ میلیون به ۱۰ میلیون و همچنین رشد ۴ برابری سرویس‌های ویدئویی و افزایش دو برابری ترافیک داخلی، از دست آوردهای دولت دوازدهم در پیشبرد شبکه ملی اطلاعات است.

طرح رجیستری موبایل
گزارش منتشر شده ادعا می‌کند در سال ۱۳۹۶ تعداد گوشی‌های وارد شده از مبادی قانونی گمرکی فقط ۱٫۳ میلیون دستگاه بوده که با اجرای طرح رجیستری به ۲ میلیون افزایش یافته است. با این حال این رقم در سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱٫۷ میلیون دستگاه است. وزارت ارتباطات معتقد است این یک موفقیت است که به درآمدزایی عمومی و حذف قاچاق کمک کرده است.

سامانه اندازه گیری تشعشعات الکترومغناطیسی
یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در دولت دوازدهم، راه اندازی سامانه اندازه گیری و نمایش آنی سطح تجمعی تشعشعات الکترومغناطیسی در ۷۰ نقطه تهران و ۱۸ نقطه شیراز است. همچنین تحت پوشش در آوردن سایر شهرهای کشور در دستور کار قرار دارد.

تغییر مدل تعرفه‌های اینترنت
وزارت ارتباطات در نهایت مدل تعرفه اینترنت را از حجمی مبتنی بر Connection به مدل مبتنی بر سرعت دسترسی تضمین شده و به صورت غیر حجمی تغییر داد که ادعا شده بستر لازم برای کاربری‌های با حجم داده بسیار بالا نظیر استریمینگ و گیمینگ را فراهم کرده است. همچنین ترافیک داخلی نیم بها و ترافیک پیام رسان‌های داخلی یک چهارم محاسبه می‌شود.

سامانه ۱۹۵
در پنج ماهه اول سال ۹۷، در مجموع ۳۴۴۰۰ درخواست از طریق سامانه ۱۹۵ صورت گرفته است که ظرف یک بازه یک ساله، میانگین سرعت پاسخگویی (به استثناء شکایات مربوط به آنتن دهی) از ۸٫۹ روز به ۳ روز کاهش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده، نارضایتی از آنتن دهی در صدر شکایات مشترکین است.

وزارت در ارتباطات دو اپراتور را به دلیل آنچه که نقض غیر هدفمند حریم شخصی مشترکین عنوان شده، مبلغ ۴ میلیارد تومان جریمه کرده است.
همچنین دولت دستور به بررسی ماجرای هک شدن انجمن خیریه امام علی صادر کرده بود که در نهایت هدایت تحقیقات به دستگاه‌های امنیتی واگذار شده است.

درآمدها
جدول زیر ردیف‌های درآمدی وزارت ارتباطت و فناوری اطلاعات و دستگاه‌های زیر مجموعه آن را در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که موفق به تحقق ۹۹٫۹۵ درصدی درآمدهای مصوب در بودجه همان سال شده که رقم آن ۵۳,۱۲۶,۰۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

false