×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

خطر در کمین است؛ انقراض نژاد گیلک تا ۵۰ سال آینده

محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: سیاست‌های کشوری و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مجموع ارتقا نظام سلامت است.

وی با اشاره به اینکه هفته سلامت امسال با تأکید بر نقش پزشکی خانواده در بهبود سلامت آحاد جامعه و با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده»، از نهم اردیبهشت‌ماه آغازشده و تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه نیز ادامه خواهد داشت، افزود: هفته ملی سلامت به‌عنوان یکی از برنامه مهم وزارت بهداشت، هرساله باهدف ارتقای سواد سلامت و اطلاع‌رسانی در خصوص دستاوردهای مربوط به این حوزه، برگزار می‌شود.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدون شک تحقق «شعار سلامت برای همه» که یکی از اهداف اصلی سازمان جهانی بهداشت و نظام سلامت کشور است، با همت و تلاش همه‌جانبه سیاست‌گذاران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و همچنین مطالبه اصحاب رسانه، به‌عنوان کسانی که به کرسی‌های افکار عمومی تکیه زده‌اند را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه علوم پزشکی گیلان اقدامات اساسی و بزرگی را جهت رسیدن به شعار «توسعه مشارکت، برقراری عدالت و ارتقای نظام سلامت» به کار بسته گفت: بخش وسیعی از این اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها با تلاش، همت، اطلاع‌رسانی، نظارت و همچنین مطالبه گری‌های مستمر و منصفانه اصحاب رسانه ممکن و محقق خواهد شد.

آشوبی با بیان اینکه در استان گیلان موضوع سلامت آب، غذا و محیط‌زیست مطرح است، افزود: تمامی ما باید با هم تلاش کنیم تا عدالت در نظام سلامت در استان برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه گیلان سالمندترین استان کشور، بیان کرد: ما در ساختار دانشگاه، حداقل به دنبال رسیدن نرخ زادآوری به میانگین کشوری هستیم، زیرا اگر اقدامی عاجل در این خصوص انجام نشود و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موردتوجه قرار نگیرد، در ۵۰ سال آینده نژاد گیلک از میان خواهد رفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش بار مضاعف به بخش بهداشت و درمان استان گیلان با مهاجرت‌های معکوس، خاطرنشان کرد: بخش قابل‌توجهی از مهاجرت‌ها به استان گیلان، شامل مهاجران سالمند می‌شود که نیروی مولد نیستند بلکه خود نیازمند مراقبت‌های ویژه بهداشتی و درمانی‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص توزیع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت در استان، گفت: در شهر رشت به علت تراکم جمعیتی و اینکه قریب به یک‌سوم جمعیت استان در این شهر زندگی می‌کنند، تعدد خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت وجود دارد، اما از سوی دیگر در سطح شهرستان‌ها و بخصوص مناطق محروم مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت جهت ارائه خدمت به مردم در حال فعالیت هستند.

آشوبی همچنین در خصوص جایگزینی خانه‌های بهداشت فرسوده شهر رشت، اظهار کرد: این خانه‌های بهداشت اکنون در حال جایگزینی بوده و کارهای واگذاری چند ساختمان اهداشده توسط خیرین، به مراحل نهایی رسیده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false