×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

شارژ کردن گوشی با شارژر فست در شب اشتباه است؟

در دنیای سریع امروز، در اختیار داشتن یک گوشی موبایل که بتواند ظرف کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن شارژ شود نعمتی بزرگ برای کاربران به شمار می‌رود.

همین نیاز به شارژ سریع‌تر گوشی های موبایل باعث پیشرفت تدریجی این بخش از صنعت گوشی های موبایل شده؛ به‌طوری که برخی دستگاه‌های مدرن قادرند در مدت زمان کمتر از نیم ساعت یا حتی ۱۵ دقیقه به‌طور کامل شارژ شوند!

با این وجود فست شارژ کردن یک گوشی علیرغم تمامی محاسنی که دارد، خالی از اشکال نیست و در صورتی که به برخی نکات توجه نشود، حتی می‌تواند باعث آسیب دیدن گوشی شما شود.

به عنوان مثال اگر گوشی خود را به هنگام خواب شب به شارژر سریع متصل کنید، حتی در صورتی که از جدیدترین و ایمن‌ترین فناوری شارژ هم استفاده کنید، احتمالا باتری شما در گذر زمان آسیب خواهد دید!

یک بار برای همیشه؛ فست شارژ کردن گوشی در شب برای باتری مفید است یا مضر؟

برای این سوال پاسخ مشخصی وجود ندارد. بنابراین بسته به این که چگونه از سیستم شارژ سریع استفاده کنید، ممکن است باتری شما آسیب ببیند یا خیر!

در واقعیت اما فست شارژ کردن گوشی باعث تولید حرارت بیشتر خواهد شد. این حرارت بیشتر می‌تواند به گوشی و اجزای مختلف آن آسیب برساند.

با این وجود اجزای مختلف یک گوشی هوشند تاثیرپذیری متفاوتی از حرارت بالا دارند و در نتیجه ممکن است برخی از آن‌ها بیش از سایرین آسیب ببینند.

گوشی های موبایل جدید از مکانیزم‌های کنترلی پیشرفته‌ای برخوردارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون هیچ مشکلی حتی یک شبانه روز کامل به شارژر متصل باشند و متحمل کمترین میزان آسیب شوند.

با این وجود عمر باتری گوشی های قدیمی در اثر شارژ کردن‌های طولانی مدت و متعدد، فارغ از این که دستگاه به شارژر معمولی متصل باشد یا فست شارژ کاهش می‌یابد.

به این دلیل توصیه می‌شود که تا جای ممکن گوشی موبایل خود را در طول شب به شارژر سریع متصل نکنید.

البته در صورتی که مجبور هستید گوشی‌تان را در حین خواب شارژ کنید، توصیه ما این است که شارژر کند سازگار با گوشی خود ( ترجیحا مدل رسمی عرضه شده توسط سازنده گوشی) را تهیه کرده و از این طریق به شارژ باتری گوشی خود بپردازید.

دقت کنید که حتی در این صورت هم شارژ کردن گوشی به مدت یک شب می‌تواند برای باتری مضر باشد. با این وجود خطر آن به مراتب کمتر از زمانی است که از فست شارژ استفاده می‌کنید.

استفاده کردن از شارژرهای کند همچنین از لحاظ زمانی نیز گزینه مناسبی برای شارژ گوشی‌هاست؛ چرا که در این نوع شارژ چند ساعت زمان نیاز خواهد بود که باتری به‌طور کامل به حداکثر ظرفیت خود برسد و زمان خواب شب فرصتی مناسب برای این کار است!

از سوی دیگر، نگه داشتن میزان شارژ باتری در محدوده‌ای مشخص نیز می‌تواند به ارتقای عمر باتری گوشی شما کمک شایانی کند. به عنوان مثال متخصصین توصیه می‌کنند که میزان شارژ باتری گوشی خود را همواره بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.

با توجه به این مساله، با فست شارژ کردن گوشی در طول شب قطعا میزان شارژ دخیره شده در باتری از این میزان بالاتر خواهد رفت.

بالاتر رفتن شارژ از ۸۰ درصد شاید در کوتاه مدت یا حتی میان مدت تاثیر چندانی بر روی عملکرد باتری نداشته باشد. با این حال در دراز مدت قطعا عمر باتری را کاهش خواهد داد.

به‌طور خلاصه باید به این نکته اشاره کرد که علیرغم این که فست شارژ کردن گوشی یک پیشرفت بزرگ تکنولوژیک در عرصه گوشی های هوشمند به شمار می‌رود، اما استفاده از آداپتورهای شارژ سریع همواره مناسب‌ترین روش برای شارژ مجدد باتری گوشی نیست!

استفاده از این سیستم شارژ می‌تواند با افزایش دمای دستگاه باعث آسیب دیدن قطعات مختلف آن شود.

در این راستا استفاده از آداپتورهای شارژ کند و نگه داشتن ظرفیت شارژ باتری بین ۰ تا ۸۰ درصد می‌تواند کمک بزرگی به افزایش عمر باتری کند.

شارژ سریع چه مزایا و معایبی دارد؟

در زمینه سیستم‌های شارژ سریع باید همچنین به این نکته اشاره کرد که این مکانیزم شارژ می‌تواند بر روی سلامتی باتری تاثیرات سوء بیشتری هم داشته باشد.

باتری گوشی‌های هوشمند معمولا چرخه عمر مشخصی داشته و پس از تعداد مشخصی پر و خالی شدن، رفته رفته توانایی خود برای نگه داشتن شارژ را از دست می‌دهند.

این اتفاق باعث خواهد شد که شارژ باتری گوشی شما در گذر زمان سریع‌تر خالی شده و شما مجبور شوید در فواصل زمانی کوتاه‌تر آن را مجددا شارژ کنید!

دیگر مساله حائز اهمیت در خصوص استفاده از شارژ سریع، احتمال داغ کردن بیش از حد دستگاه‌ها و آتش سوزی آن‌هاست! چنان که در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که علیرغم تعبیه سیستم‌های ایمنی متعدد توسط کمپانی‌های مختلف گوشی‌ساز، هر از گاهی شاهد انفجار یا آتش گرفتن باتری گوشی یکی از برندهای شناخته شده در سطح جهانی هستیم.

احتمال آتش سوزی در صورت استفاده از سیستم شارژ سریع و بهره بردن از شارژرهای غیراستاندارد افزایش چشمگیری می‌یابد.

در این میان البته از اثرات سوء داغ کردن دستگاه بر روی عملکرد هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. در صورتی که دستگاه شما بیش از حد داغ شود، ممکن است در اجرای برنامه‌ها و فرامین با مشکل روبرو شده و یا حتی به‌طور خودکار خاموش شود.

خاموش شدن دستگاه البته با هدف جلوگیری از آسیب رسیدن به اجزای مختلف انجام می‌شود؛ اما قطعا ناراحتی و نارضایتی شما را در پی خواهد داشت!

جمع بندی
در کنار مزایای آشکار فست شارژ کردن گوشی های موبایل، باید ریسک‌ها و مشکلات احتمالی این کار را نیز در نظر گرفت.

به منظور افزایش عمر باتری گوشی خود و جلوگیری از آسیب دیدن دائمی آن، مهم‌ترین کار، استفاده از شارژرهای کند استاندارد در مواقع غیرضروری و نگه داشتن میزان شارژ باتری بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است.

با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید مطمئن شوید که حداکثر استفاده را از شارژ سریع برده و کم‌ترین ضرر را متحمل خواهید شد!

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false