×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

شخم اولیه ۳۰ درصد از شالیزارهای گیلان انجام شد

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: شخم اولیه بیشتر در شالیزارهای مناطق شرق و غرب استان که خارج از شبکه سد سپیدرود قرار دارد، انجام گرفته‌است.
وی با توصیه به کشاورزان شالیکار برای انجام شخم اولیه سطحی اضافه کرد: طی شخم اولیه از شخم‌های عمیق در شالیزارها پرهیز کنند و شخم را در عمق حداکثر ۲۰ سانتی‌متر انجام دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر ضرورت انجام شخم اولیه خاطرنشان کرد: شالیکاران از فرصت بارندگی‌های این چند روز در گیلان نهایت استفاده را برای شخم اولیه ببرند.
وی با بیان اینکه اراضی برخوردار از شخم زمستانه با آب کمتری موجب تسهیل در شخم دوم می‌شود، اظهار کرد: کشاورزان شالیکار همزمان با شخم اولیه نسبت به بستن خروجی کرت‌ها اقدام کنند تا مدیریت آب برای بهره‌مندی حداکثر انجام شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: مبارزه با علف‌های هرز و از بین بردن آنها، نگهداری آب مفید در خاک، صرفه‌جویی در مصرف انواع کودها و سموم شیمیایی از جمله فواید انجام شخم اولیه در اراضی شالیزاری است.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در استان هم کیفی شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گیلان از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان پیش بینی می شود که افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار زیر کشت دوم انواع محصولات کشاورزی برود که راتون یکی از این محصولات در کشت دوم است.
تاکنون ۶۵۰ تن بذر گواهی شده و مادری برنج برای کشت در سال زراعی جدید بین کشاورزان استان توزیع شده‌است. بیشتر بخوانید: ۶۵۰ تن بذر گواهی شده برنج در گیلان توزیع شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false