- آخرین اخبار روز , اخبار ویژه
- کد خبر 35179
- ایمیل
- پرینت
false
true
true
false
false
true
true
true
سایز متن /
false
آمار قابل تامل سنجش سلامت نوآموزان؛ شناسايي ۴۵۰ نوآموز مشکوک به اوتيسم
معاون تشخيص سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور، آمارهاي استخراجشده از سنج سلامت نوآموزان را در زمينه شنوايي، بينايي، مشکلات جسمي حرکتي و نيز اوتيسم اعلام کرد.
محمدحسن عظيم عراقي معاون تشخيص سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور درباره آخرين آمار دانشآموزاني که به عنوان موارد مشکوک معرفي شدهاند، گفت: طبق آخرين آمار، کودکان مشکوک ۱۱۹ هزار نفر هستند. يعني اين افراد مشکلاتي از نظر آمادگي تحصيلي دارند و فعلا مشکوک هستند و بعد از انجام تستهاي تخصصي مشخص ميشود که چه تعداد از آنها به طور جدي مشکل دارند.
عظيم عراقي در توضيح ساير علائم مشکوک کودکان در پايگاههاي سنجش سلامت گفت: ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات شنوايي، ۵۲ هزار و ۱۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات بينايي و ۲۲۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات جسمي حرکتي هستند. همچنين تعداد کودکاني که مشکوک به مشکلات اوتيسم تشخيص داده شدهاند، ۴۵۰ نفر هستند.
وي در ادامه افزود: کودکاني که به پايگاههاي سنجش مراجعه ميکنند توسط مراقبان سلامت مورد بررسي از جهات پوست، مو، ناخن، قد، دهان، دندان و… قرار ميگيرند. سپس بعد از بررسي اين موارد توسط همکاران ما مورد سنجش بينايي و شنوايي قرار ميگيرند و دانش آموزاني که مشکوک به مشکل خاصي هستند به مراجع تخصصي ارجاع داده ميشوند.
معاون تشخيص سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: در نهايت يک تست به عنوان تست آمادگي تحصيلي داريم که اگر دانش آموز در آنجا مشکوک به مشکل تشخيص داده شوند ارجاع تخصصي هوش ميشوند تا به شکل تخصصي مشکل آنها بررسي شود.
در بخش شنوايي يک سري کلمات از دانش آموز پرسيده ميشود، اگر او نتواند کلمات را به درستي ادا کند، ما او را با گفتار درمان ارجاع ميدهيم.
عظيم عراقي در پاسخ به اين سوال که آيا کودکان ارجاع آمادگي تحصيلي همان دانش آموزان ديرآموز هستند، گفت: دانش آموزان ارجاعي آمادگي تحصيلي ۳ دسته هستند که در دسته اول، در اکثر مواقع تعداد بسيار زيادي از آنها دانشآموزان عادي تلقي ميشوند. يعني هيچ مشکلي ندارند. زيرا به هر دليلي تست هاي سنجش را به خوبي پاسخ نداند. بخش ديگر، کودکان ديرآموز هستند که ميتوانند در مدارس عادي درس بخوانند. بخش سوم ارجاع آمادگي تحصيلي، کودکان کم توان ذهني هستند که نياز است در مدارس استثنايي تحصيل کنند.
وي درباره کودکاني که مشکل گفتاري دارند، گفت: در بخش شنوايي يک سري کلمات از دانش آموز پرسيده ميشود، اگر او نتواند کلمات را به درستي ادا کند، ما او را با گفتار درمان ارجاع ميدهيم. در اينجا ارجاع تخصصي وجود ندارد. ما نميتوانيم به اين دسته از کودکان بگوييم که مشکلات گفتاري دارند، زيرا اگر مشکل گفتاري داشته باشند، در بخش شنوايي نيز دچار مشکل هستند. برخي کودکان هستند که صرفاً نميتوانند برخي حروف را به درستي ادا کنند و اين مشکل گفتاري نيست.
معاون تشخيص سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: اين مساله در کودکان دلايل مختلفي دارد. وقتي خانوادهها با کودکان صحبت و بازي ميکنند به يادگيري و اداي دقيق حروف از سوي فرزندانشان کمک ميکنند، اما اگر کودکان کمتر در خانواده صحبت کنند موجب تشديد اين موارد خواهد شد.
true
true
http://rashtvand.ir/?p=35179
true
true