×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

گام مهم ایران در تحقیق و توسعه هسته‌ای؛ تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده ۲۰ درصد

ایران گام مهمی در تحقیق و توسعه هسته‌ای برداشت، بر اساس گفته سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین  تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، آعاز شده است و در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید می‌شود. این خبر البته واکنش های زیادی هم در پی داشت.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین اظهار کرد: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.

وی با اشاره به این که فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود، گفت: در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید می‌شود.
نماینده دائم ایران افزود: این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته‌ای تبدیل می‌کند.

واکنش تروئیکای اروپا به گام هسته‌ای جدید ایران

سه کشور اروپایی در واکنش به این تصمیم ایران بیانیه مشترکی صادر کرده و گفته‌اند: «ما، وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده مراتب نگرانی شدید خود را از جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تأیید می‌کند ایران گام‌هایی برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده برداشته، ابراز می‌داریم.»

در این بیانیه آمده است: «این اقدام، نقش جدی تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک است. ایران، هیچ نیاز غیرنظامی به ساخت و تحقیقات در زمینه اورانیوم فلزی که گامی کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ای است ندارد.»

آمریکا و برخی کشورهای غربی ادعا می‌کنند که از اورانیوم فلزی می‌توان برای ساخت سلاح هسته‌ای هم استفاده کرد اما جمهوی اسلامی ایران تاکید کرده که صرفا با مقاصد صلح‌آمیز درصدد تولید این ماده است.

واکنش روسیه و آمریکا

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب کاربری‌اش در توییتر یادآوری کرده که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا همانند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه داده است. او پیشنهاد کرده تنها راه برای خروج از این «دور باطل» از سر گیری مذاکرات وین است.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این ادعای آژانس بین‌المللی اتمی آن را «تاسف‌آور» خواند.

وی در ادامه گفت: استفاده ایران از اورانیوم ۲۰ درصد تاثیری در مذاکرات وین برای ایران نخواهد داشت.

چند ساعت قبل رویترز به نقل از آژانس در گزارش خود نوشت: «ایران به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) اطلاع داده که قصد دارد به تولید اورانیوم فلزی غنی شده با خلوص درصد برای سوخت رآکتور بپردازد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود اعلام کرد: «این یک فرآیند چند مرحله‌ای است که زمان‌بر خواهد بود».

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false