×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

دلار صعودی شد

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش پیدا کرد.

به نقل از رویترز، مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد در سه ماه نخست امسال متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۰.۳ درصد و منفی ۰.۲ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۳ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به مارس در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی ۱.۳ درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی ۱.۲ درصد بوده است.

روزهای خوب یوان در برابر اسکناس سبز به لطف تقویت دنباله دار ذخایر ارزی چین ادامه دارد. جدیدترین آمارها نشان می دهد میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه می به روند صعودی خود ادامه داده است؛ حتی در زمانی که بانک مرکزی چین در هفته های اخیر دست به تزریق گسترده نقدینگی به بازار زده است. آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۲۳.۶۲ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

پس از دیدارهای متعدد مقامات آمریکایی و چینی که معامله گران را به آتش بس موقت در روابط دو اقتصاد بزرگ جهان امیدوار کرده بود، تنش های بین دو طرف به دنبال اعمال تحریم های جدید آمریکا بر ضد شرکت های چینی مجددا بالا گرفته است. وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد ۲۸ شرکت دیگر چینی را به دلیل ارتباط با ارتش چین تحریم کرده است تا بدین ترتیب تعداد شرکت های تحریم شده چینی به این دلیل توسط آمریکا به رقم بی سابقه ۵۹ شرکت برسد.

عملکرد نه چندان درخشان دلار در سال ۲۰۲۱، برخی از بانک های مرکزی را در سراسر جهان به واکنش واداشته است تا بدین ترتیب اجازه تقویت بیش از حد آن ها مقابل دلار داده نشود. در چین، برخی از منابع خبری گزارش داده اند بانک مرکزی این کشور با هدف تضعیف عمدی یوان مقابل دلار به بانک ها دستور داده است تا نسبت دلار از سپرده های خود را بالا ببرند. چینی ها نگران اند تقویت بیش از حد وان مقابل دلار باعث کاهش رقابت پذیری محصولان چینی مقابل همتایان آمریکایی آن ها در بازارهای جهانی شود.

مسیر تورمی در بسیاری از کشورهای اروپایی در حالت نگران کننده‌ای قرار گرفته است: طبق اعلام مرکز آمار آلمان، نرخ تورم در ماه آوریل به بالای نرخ دو درصدی رسیده است. متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۲.۵ درصد بوده که ۰.۵ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم همچنین بالاترین تورم مثبت ثبت شده در ۱۳ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود و کار بانک مرکزی را برای اتخاذ رویکرد انبساطی دشوار خواهد ساخت.

فشار فروش روی دلار در هفته های اخیر و پس از رسیدن نرخ تورم آمریکا به بالاترین سطح ۲۹ سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته تا جایی که بازدهی دلار در برابر ارزهای مهم در ماه های آوریل و می منفی بوده است. با این حال دیگر رقبای دلار نیز به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی دیگر کشورها در ماه های اخیر نتوانسته اند اختلاف خود را با دلار به طرز معناداری زیاد کنند و این مساله باعث شده است تا برخی از تحلیلگران انتظار افزایش قیمت دلار را در نیمه دوم امسال داشته باشند.

سرانجام پس از حدود یک سال میزان تولید ناخالص داخلی آمریکا از ۲۱ تریلیون دلار عبور کرد. آن طور که مرکز آمار آمریکا اعلام کرده، در ماه می حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا در بازه ۱۲ ماهه منتهی به می به ۲۲ تریلیون و ۱۵۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده که بدین ترتیب، آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان حفظ کرده است. همچنین بدهی ایالت های آمریکا دو تریلیون و ۱۲۰ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار و سهم هر شهروند آمریکایی از بدهی های دولت این کشور معادل ۳۷۱۲ دلار بوده است

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false