×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

محمد محمودیان:
صیانت از حق الناس مهم ترین وظیفه اعضای شورا است/برای احیای حق الناس و ایجاد شفافیت باید مطالبه گری کرد

کمتر از یک ماه تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا باقی مانده است. هرچه در انتخابات ریاست جمهوری  هنوز تنور داغ نشده و کاندیداها آهسته پیش می روند، در انتخابات شوراهای شهر و روستا، تحرکات بسیار وسیع است.

در شهر رشت نبود کارنامه قابل قبول برای شورای گذشته و سریال انتخاب و استیضاح و استعفای شهرداران در کنار انفجار بمب های مجازی از اشتباهات شهرداران موجب دلسردی مردم شده است. در آستانه انتخابات ششمین دوره از این شورا، آنقدر شمار افراد ناشناسی که پا به این عرصه گذاشته اند زیاد است که جز تعداد معدودی از کاندیداها که با سابقه مرتب و برنامه مدون پا به عرصه گذاشته اند، نمی توان مابقی را حتی در قالب یک لیست یازده نفره گنجاند.

بازار شعارها و وعده های فانتزی نیز حسابی داغ شده است و هر کاندیدا به دید خود به بیان مشکلات شهر و ارائه راه حل هایی بعضاً چند هفته ای برای برون رفت از چالش ها می پردازد.

در این  گفتگو تصمیم گرفتیم سراغ یکی از  کارشناسان مسائل شهری رفته و مهم ترین چالش ها و معضلات شهر رشت و راه های برون رفت آن را از وی جویا شویم.

او عضو هیات رئیسه دوره سوم شورای شهر رشت بوده و در زمان ریاستش در کمیسیون عمران شورای شهر رشت،تحولات عمرانی بزرگی در رشت به ثمر نشسته است. تقاطع های غیر همسطح یخسازی،رازی،گاز و… پارک بانوان و بوستان مفاخر، ایجاد نهضت آسفالت رایگان محلات و تأسیس و بهسازی سرویس های بهداشتی و ایجاد ابنیه های جدید شهر رشت و… همه در زمان ریاستش بر کمیسیون عمران شورای شهر  انجام شده است.

وی همچنین به مدت بیش از ۵ سال به عنوان نماینده شورا در کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ حضور داشته و به امضاء نکردن حکم تخریب خانه های مردم مشهور است. در این نوشتار به گفتگو با محمد محمودیان می پردازیم.

وی صیانت از حق الناس را مهم ترین وظیفه اعضای شورا عنوان می کند و البته معتقد است مردم و فعالین مختلف نیز باید مطالبه گر باشند. ایجاد شفافیت را یکی از مهم ترین راه های مبارزه با رانت و فساد عنوان می کند و می گوید شورای شهر جای سیاسی کاری و اقدامات نمایشی

با آزمون و خطا نمی توان به توسعه رسید

محمد محمودیان رئیس کمیسیون عمران شورای سوم شهر رشت در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به مشکلات و معضلات شهر رشت با بیان اینکه بسیاری از مشکلات موجود در شهر،استان و کشورمان به دلیل اتخاذ تصمیم های نادرست و عدم وجود شفافیت است، اظهار داشت: تا زمانی که یاد نگیریم در برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها از افراد متخصص استفاده کرده و یا حداقل مشورت صاحب نظران را بپذیریم، همه روزه شاهد آزمون و خطا بوده و هیچگاه نخواهیم توانست برای رسیدن به توسعه گام های موثری برداریم.

نبود شفافیت می تواند منجر به رانت و فساد شود

وی نبود شفافیت در فرآیندهای مختلف را یکی از آفت های بزرگ مدیریتی عنوان و خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته توانسته اند با ایجاد شفافیت در زمینه های مختلف ضمن کاهش فساد و کوتاه کردن دست مختلفان، زمینه را برای مطالبه گری افراد و نهاد های مختلف در خصوص تصمیم گیری ها و اجرای آنها فراهم کنند.

محمودیان با بیان اینکه با ایجاد شفافیت توسط مسئولان و مطالبه گری مردم می توان جلوی تصمیم های نادرست و شائبه دار را گرفت، افزود: ایجاد شفافیت در واگذاری و اجرای پروژه ها و تصمیم های اتخاذ شده در شهرداری می تواند از بروز فساد و رانت در رشت جلوگیری کرده و مانع از اثرگذاری امضاهای طلایی شود.

با مطالبه گری درست می توان از پایمال کردن حق‌الناس جلوگیری کرد

این کارشناس مسائل شهری مطالبه گری را یکی از ابزارهای مهم مردم برای توسعه شهر و کشور دانست و خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است هرجا مردم و فعالین مختلف، مطالبه گری درست را در پیش گرفته اند، دست رانت خواران و دلالان کوتاه شده و از پایمال کردن حق‌الناس جلوگیری شده است.

اجرای طرح های غیرکارشناسی موجب نارضایتی مردم رشت شده است

محمودیان با بیان اینکه در کشور عزیزمان، شوراهای شهر به عنوان پارلمان محلی نقش اصلی و اساسی را در نظارت بر عملکرد شهرداری ها  و تصمیم سازی ها برای توسعه شهر دارا می باشند، تصریح کرد: عدم آگاهی اعضای شوراهای شهر ها نسبت به مشکلات شهر و راه برون رفت از آن می تواند منجر به تصمیم گیری های اشتباه و در نهایت ایجاد خسارت برای شهر شود. کما اینکه دیده ایم اجرای طرح های نادرست و سپس ملغی کردن آن در شهر رشت، موجب نارضایتی مردم و ایجاد سرخوردگی در بدنه کارشناسی شهرداری شده است.

لزوم توجه به اسناد بالادستی در شورای شهر

عضو هیات رئیسه دوره سوم شورای شهر رشت گفت: مورد مهم دیگری که  می تواند موجب بروز خطاهای بزرگ تصویب لوایح و طرح ها و اجرای آنها باشد، عدم توجه به اسناد بالادستی مانند سند آمایش سرزمین،سند توسعه شهرستان، طرح تفصیلی و… است. از همین رو گاهاً طرح ها و لوایحی از فیلتر شوراها عبور می کند که در تضاد با اسناد بالادستی بوده و یا منجر به موازی کاری می شود.

انتخاب افراد بی تجربه موجب کند شدن توسعه شهر می شود

محمودیان توجه به حق الناس و داشتن سوابق و تجربه مرتبط به مسائل شهری را از مهم ترین مولفه های لازم برای اعضای شورا دانست و تاکید کرد: مردم در زمان انتخاب،به کارنامه و سوابق اجرایی افراد نگاه کنند، زیرا ورود افراد غیر متخصص به شورا موجب عقب ماندگی و کند شدن فرایند توسعه شهر می شود. شورای شهر جای سیاسی کاری و اقدامات نمایشی نیست و باید با نگرش اصولی  و در نظرگرفتن منافع اکثریت به حل معضلات شهری پرداخت

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false