×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

درخشش بانوان گیلانی در رقابت های کشتی آلیش کشور

در پایان ششمین دوره رقابت های کشتی آلیش بانوان کشور گرامیداشت شهدای سلامت در تهران، ثریا حاجت ارده جانی در وزن ۶۰ کیلوگرم بعد از ورزشکاری از مازندران به مقام نائب قهرمانی رسید و صاحب مدال نقره شد.
در وزن ۷۰ کیلوگرم، آزاده علیزاده دیگر کشتی گیر گیلانی پس از شرکت کنندگانی از توابع تهران و اصفهان بر سکوی سوم قرار گرفت و مدال برنز بر گردن آویخت.
در رده بندی تیمی مسابقات، مازندران با ۹۲ امتیاز، اصفهان با ۷۰ و توابع تهران با ۶۳ امتیاز به ترتیب اول تا سوم شدند.
تیم کشتی آلیش گیلان هم با کسب ۳۹ امتیاز در مکان هفتم قرار گرفت.
در رقابت های ششمین دوره کشتی آلیش قهرمانی بانوان کشور گرامیداشت شهدای سلامت، ۱۱۲ کشتی گیر از ۲۷ استان در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی مجموعه ورزشی آزادی تهران با هم مسابقه دادند.
آلیش در زبان فارسی به معنی مبایحه و در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن می باشد که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده که به آن کشتی با شال هم می گویند.
کشتی آلیش از سال های بسیار دور به صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستان و در کُل، آسیای میانه دارای ریشه بوده و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان، مازندران دارای آثار دیرینه می باشد.
فعالیتهای بین المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و قوانین مسابقات آن توسط آقایان بای آمان آرکین از قرقیزستان، عبدالکریم سودی از ایران، ناصر عزیزوف از ازبکستان، ویلتا کنتا تاس از لیتوانی تنظیم گردیده و در سال ۱۹۹۵ اولین دوره مسابقات بین المللی آلیش با قوانین متحد الشکل در کشور قرقیزستان در ۲ بخش آقایان و بانوان برگزار شد.
هم اکنون ۳۹ کشور جهان دارای فدراسیون و انجمن رسمی و ۵۸ کشور جهان بصورت غیر رسمی در این زمینه فعالیت دارند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false