×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

شبکه ۳G در ایران خاموش می شود

حدودا یک سال پیش شبکه ۳G در کشور هلند توسط ودافون، بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه اروپا قطع شد. به تدریج سایر اپراتورها هم وارد فرآیند خاموش کردن این شبکه قدیمی شدند. حال زمزمه هایی به گوش می رسد که اپراتورهای گوشی های همراه در ایران نیز به فکر خاموش کردن شبکه ۳G در کشور هستند.

خاموشی شبکه ۳G در دنیا:
دو اپراتور معروف و بزرگ دنیا، ودافون و تلکوم اعلام کرده اند که تا پایان ‌تیرماه ۱۴۰۰، شبکه ۳G را از سرویس خارج خواهند کرد و تلفونیکا هم تا پایان سال ۱۴۰۰ با شبکه ۳G وداع می‌کند. شرکت وریزون هم که پیش تر اعلام کرده بود تا آخر ۲۰۲۰ شبکه ۳G را خاموش خواهد کرد، همچنان در حال ارائه این سرویس است، اما به شدت تلاش می‌کند تا کاربران را به سمت تکنولوژی های جدیدتر مانند ۴G LTE سوق دهد.

تعداد کاربران ۳G در ایران:
پیش بینی می شود با توجه به تعداد قابل توجه کاربران شبکه ۳G در کشور ما، فرآیند خاموش کردن این شبکه با کندی پیش برود. اپراتورهای ایرانی اکنون به بسیاری از کاربران از طریق این شبکه، سرویس می دهند؛ به‌عنوان نمونه، براساس آمارهای رگولاتوری؛ همراه اول، بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر دارد که از شبکه ۳G استفاده می کنند. این آمار برای ایرانسل بیش از ۷ میلیون و برای رایتل حدود ۸۵۰ هزار کاربر ثبت شده است.
اگرچه مرتضی طاهری‌ بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول از آغاز مطالعات و بررسی ها برای خاموش کردن شبکه ۳G خبر داده و گفته تا سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ این شبکه از سوی همراه اول پشتیبانی نخواهد شد، اما ترغیب و مجاب کردن میلیون ها کاربر برای مهاجرت به شبکه ۴G چندان آسان نخواهد بود.
در عین حال، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل هم هرچند با خاموشی ۳G موافق است، اما از به نتیجه نرسیدن تیم فنی و بازاریابی این شرکت در مورد کنار گذاشتن این شبکه و تمرکز بر توسعه فنی ۴G خبر می‌دهد.

شبکه ۲G روشن می ماند:
علاوه بر کسانی که به دلیل گرانی گوشی های ۴G همچنان از گوشی های ساده استفاده می کنند، شاید بسیاری از کاربران را هم دیده باشید که با وجود تمکن مالی یک گوشی دکمه ای معمولی در دست دارند.

کوچک بودن، ریسک سرقت، احتمال خرابی، شکستن نمایشگر و البته بعضی از دلایل فرهنگی مانند عدم احساس نیاز به بهره مندی از تکنولوژی ‌های جدید ارتباطی باعث شده که گوشی های ساده همچنان پرطرفدار باشند.

حتی شرکت ودافون هم اعلام کرده که با وجود خاموش کردن ۳G، پشتیبانی از ۲G را ادامه خواهد داد. به گفته مدیران همراه اول، حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون کاربر هنوز از ۲G استفاده می‌کنند که احتمالا بخش عمده ای از آن ها در روستاها سکونت دارند؛ بنابراین، شاید تصمیم‌گیری در مورد خاموشی ۲G کمی زود به نظر برسد.

دلیل خاموشی شبکه ۳G گوشی های همراه:
اگرچه آمارها حاکی از تعداد ۲۰ میلیونی کاربران شبکه ۳G است، اما به‌گفته عباسی آرند، ترافیک دیتا روی شبکه ۳G خیلی کم است و روز به ‌روز کمتر هم می شود؛ به طوری که مصرف دیتای ۳G اکنون به زیر ۲۰ درصد رسیده است.
آنچه به‌عنوان مهم‌ترین مانع بر سر راه خاموش کردن ۳G دیده می‌شود، این است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد گوشی های داخل شبکه همان گوشی های معمولی یا گوشی هایی است که ۴G را پشتیبانی نمی کنند.
از سوی دیگر، از آنجا که شبکه ۴G همچنان در حال گسترش است، نیاز به فرکانس های خالی برای توسعه این شبکه به شدت احساس می شود. این در حالی است که اگر شبکه های ۲G و ۳G خاموش شوند، امکان واگذاری فرکانس آنها به شبکه ۴G فراهم می‌شود و محدودیت فرکانس برای این شبکه از این طریق تا حدود زیادی رفع خواهد شد. در نتیجه، به نظر می رسد ادامه فعالیت ۳G در درازمدت مقرون به صرفه و قابل دفاع نیست.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false