×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

پرسه کرونا در شهرهای گیلان/ زنگ های خطر به صدا درآمد

«کرونا تمام شد؟» شاید این روزها این تنها سوالی است که با دیدن شلوغی غیر قابل باور خیابان‌ها، معابر، مراکز خرید، مناطق گردشگری، مراکز اقامتی، سواحل، پارک‌ها و مناطق مختلف شهرهای استان گیلان که همین سه ماه پیش با شیوع ویروس تاجدار غافلگیر شده و در این میان بسیاری از شهروندان و کادر درمان و پرستاران خود را از دست داده به ذهن متبادر می‌شود.

عدم توجه به نکات و توصیه‌های بهداشتی و رعایت نکردن فاصله اجتماعی و حتی استفاده نکردن از ماسک و دستکش در فضای عمومی مهم‌ترین مواردی است که این روزها بیش از همه در میان شهروندان گیلانی و حتی مسافران حاضر در این استان به چشم می‌خورد که شاید از مهم‌ترین دلایل افزایش تعداد مراجعه کنندگان مشکوک به کرونا به مراکز درمانی گیلان طی دو هفته اخیر باشد. موضوعی که نگرانی و گلایه‌های مسئولان و بسیاری از شهروندان وظیفه شناس گیلانی را به دنبال داشته است.

تعطیلات اخیر که اوج حضور مسافر و حتی شهروندان گیلانی در مجامع عمومی این استان بعد از حدود سه ماه از شیوع کرونا بود این روزها تأثیرات منفی خود را بر تلاش بی وقفه و مجاهدانه کادر درمان و پرستاران و حتی مشارکت‌های مردم در کنترل این ویروس نشان داده و از گوشه و کنار و حتی از زبان برخی مسئولان زمزمه افزایش آمار مبتلایان به کرونا و ترس از احتمال شیوع دوباره این مهمان ناخوانده وارداتی به گوش می‌رسد.

افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی بیماران کرونایی بستری در گیلان

روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگویی با هشدار نسبت به افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی در پذیرش بیماران کرونایی بستری در هفته اخیر، اظهار کرد: این تصور که عادی شدن شرایط به معنای پایان کرونا بوده، اشتباه است.

ارسلان سالاری با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش تعداد بیماران افزایش ورود مسافران به استان است، افزود: هموطنان از سفرهای غیر ضرور، حضور در تجمعات پرهیز کرده و فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنند.

مردم باید نسبت به وجود کرونا آگاه شوند

عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در معابر عمومی، پارک‌ها، مناطق گردشگری، تاکسی‌ها و سایر اماکن و استفاده نکردن از ماسک و دستکش در فضاهای عمومی گلایه شهروندان گیلانی را نیز به دنبال داشته است و یکی از فعالان رسانه‌ای گیلان در این باره به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه شاهد هستیم که مردم نسبت به خطر کرونا بی توجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه شاید یکی از دلایل این بی توجهی آگاه نبودن از آمار و تعداد مبتلایان باشد، گفت: این عدم آگاهی سبب شده که تصور شود این ویروس مهار شده و دیگر وجود ندارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه شهروندان باید بدانند عادی شدن شرایط فعالیت کسب و کار نباید به منزله پایان کرونا تلقی شود، گفت: با کمی تردد در شهر شاهد خواهیم بود که فاصله گذاری اجتماعی و توصیه‌های بهداشتی همانند استفاده از ماسک و دستکش که اصل اساسی در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است، به ندرت از سوی شهروندان رعایت می‌شود.

عدم عادی سازی روابط از سوی شهروندان

در این رابطه سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش بیماران بستری مبتلا به کرونا در دو سه هفته گذشته، اظهار کرد: این افزایش‌ها ثابت نیست.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه نمی‌توانیم جلوی مسافرت‌ها به استان گیلان را بگیریم، افزود: البته لازم به ذکر است که مسافران و حتی شهروندان گیلانی که برای انجام کارهای خود از منازل خارج می‌شوند باید به چند نکته مهم برای پیشگیری و انتقال ویروس کرونا توجه کنند.

وی عدم عادی کردن روابط، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات و توصیه‌های بهداشتی، شستن مکرر دست‌ها، عدم تماس دست با بینی و چشم و دهان، استفاده از ماسک و دستکش در محیط‌های بسته و تجمعات، عدم حضور افراد بیمار و دارای علائم کرونا در جمع را از مهم‌ترین نکاتی عنوان کرد که باید از سوی شهروندان رعایت شود.

حیدرزاده با تأکید بر اینکه افراد بیمار یا به مراکز درمانی و یا به سامانه سلامت مراجعه کرده و نسبت به اعلام علائم خود اقدام کنند، گفت: در زمینه خروج از قرنطینه مهم‌ترین توصیه ما این است که گروه‌های پر خطر همچنان حداقل تماس را با دیگران داشته باشند.

وی ادامه داد: سالمندان، زنان باردار، بیماران دیابتی و یا قلبی و عروقی، بیماران مبتلا به آسم و ریوی باید تا حد امکان از حضور در جامعه خودداری کرده و یا در صورت خروج از منزل، کار خود را در کوتاه‌ترین زمان انجام داده و دوباره به منزل بازگردند.

بستری شدن حدود ۵۰ بیمار مبتلا به کرونا

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۲۵ تا ۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری می‌شوند، گفت: ظرفیت انجام روزانه تا حدود ۷۵۰ تست کرونا را داریم.

وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ تست کرونا در گیلان انجام می‌شود، تأکید کرد: در حال حاضر وضعیت هیچکدام از شهرستان‌های استان گیلان قرمز نیست.

نکته‌ای که بیش از همه باید به آن توجه شود این است که مردم نباید نسبت به خطر کرونا بی توجه بوده و عادی شدن شرایط و فعالیت‌ها را به منزله پایان کرونا تصور کرده و دیگر به نکات و توصیه‌های بهداشتی و هشدارهای داده شده عمل نکنند. واقعیت ماجرا این بوده که این ویروس تاجدار همچنان قربانی می‌گیرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false