×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

فردا مهم‌ترین مأموریت فضایی تاریخ انجام می‌شود

چهارشنبه هفتم خردادماه در تقویم تاریخ عملیات‌های فضایی روز بسیار مهمی است که طی آن یک فضاپیمای آمریکایی بعد از نزدیک به یک دهه، فضانوردان این کشور را به فضا خواهد برد. موضوع بسیار مهم در این رابطه، انجام عملیات توسط بخش خصوصی است.
فکر می‌کنید سال ۲۰۲۰ با چه عنوانی در تاریخ ثبت خواهد شد؟ ممکن است در ابتدا این یک سؤال غیرعاقلانه به نظر برسد و پاسخ نخست به موضوع همه‌گیری کرونا اختصاص یابد اما ممکن است در آینده، امسال و به‌طور خاص، این هفته نه‌تنها به‌عنوان یک دوره ماندگار در تاریخ باقی بماند بلکه لحظه تعیین‌کننده‌ای است که سرانجام دوران جدیدی از سفر بخش خصوصی به فضا در آن آغاز خواهد شد.

عملیات فضایی پیش رو می‌تواند سرآغاز جدید در عصر گردشگری فضایی به شمار رود که این موضوع بی‌نهایت مهم است. احتمال دارد که در سال ۲۰۲۰ چهار شرکت خصوصی مختلف مردم عادی را به فضا بفرستند و به‌این‌ترتیب چهارشنبه پیش رو یک روز تاریخی در صنعت فضانوردی به شمار می‌رود.
اگر تابه‌حال در مورد آینده سفر در فضا فکر کرده‌اید، زمان آن است که به‌طورجدی تری به موضوع پرداخته و خود را آماده کنید زیرا آینده از هفته آینده شروع می‌شود. ساعت ۴:۳۳ بعدازظهر EDT در تاریخ ۲۷ مه ۲۰۲۰ (برابر با هفتم خردادماه)، دو فضانورد آمریکایی از خاک آمریکا و با یک موشک آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهند رفت.

این اتفاق از سال ۲۰۱۱ به بعد رخ نداده است، اما پرتاب اسپیس ایکس و ناسا بسیار مهم محسوب شده و می‌توان آن را دستاوردی مهم در صنعت فضانوردی جهان و به‌خصوص آمریکا محسوب کرد زیرا برای نخستین بار پس از مدت‌ها، ایالات‌متحده امریکا بدون کمک روسیه فضانورد به فضا اعزام کرده و از آن مهم‌تر، این عملیات توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد. این عملیات می‌تواند اولین پرتاب فضاپیما از چهار پرتاب پیش‌بینی‌شده در سال ۲۰۲۰ باشد که هرکدام توسط یک شرکت خصوصی متفاوت انجام خواهد شد.

در اینجا سه دلیل برای مشخص کردن اهمیت این عملیات فضایی وجود دارد:
۱- سازمان فضایی ناسا و ایالات‌متحده مجدداً به عرصه اعزام انسان به فضا بازمی‌گردند. گرت ریزمن (Garrett Reisman)، مشاور ارشد اسپیس ایکس و فضانورد سابق ناسا در این مورد می‌گوید: ما مجدداً خواهیم توانست فضانوردان آمریکایی را با کمک فناوری خودمان و از خاک این کشور به فضا بفرستیم که این موضوع بسیار عالی است. از زمان بازنشستگی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از پرواز نهایی، STS-135، در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۱ میلادی، ایالات‌متحده فاقد توانایی ارسال افراد به فضا بود و فضانوردان این کشور مجبور بودند با استفاده از موشک‌های سایوز روسی به ایستگاه بین‌المللی فضایی رفته و هزینه اعزام هر فضانورد نیز حدود ۹۰ میلیون دلار می‌شد.
پرتاب پیش رو توسط فضاپیمای موسوم به Dragon Demo-2 انجام‌شده و فرماندهی این عملیات نیز بر عهده داگ هورلی (Doug Hurley) است که خلبان آخرین پرواز اسپیس شاتل بوده و در کنار باب بهنکن (Bob Behnken) فضانورد با تجربه‌ای که در سه مأموریت شاتل فضایی حضور داشت به این مأموریت خواهند رفت.
هورلی و بهنکن حدود ۱۹ ساعت پس از پرتاب، به کریس کاسیدی فضانورد ناسا و فضانوردان روسی به نام‌های آناتولی ایوانشین (Anatoly Ivanishin) و ایوان واگنر (Ivan Vagner) در ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهند پیوست.

۲- این عملیات، دوره جدیدی را در عملیات‌های فضایی آغاز می‌کند. ریزمن در این رابطه می‌گوید: «این آغاز عصر پروازهای فضایی بخش خصوصی است که بیش از این فقط در حیطه دولت‌ها قرار داشت. شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس و بوئینگ توانایی ساخت فضاپیما و اعزام افراد را به فضا دارند و دیگر این موضوع در حیطه ناسا نخواهد بود.»
از سوی دیگر تمامی بخش‌های این فضاپیما و کپسول‌های فضایی ساخته‌شده، قابل‌استفاده مجدد است. این مسئله می‌تواند سرآغاز جدید در عصر گردشگری فضایی به شمار رود که این موضوع بی‌نهایت مهم است. احتمال دارد که در سال ۲۰۲۰ چهار شرکت خصوصی مختلف مردم عادی را به فضا بفرستند و به‌این‌ترتیب چهارشنبه پیش رو یک روز تاریخی در صنعت فضانوردی به شمار می‌رود.

۳- نسل جدید فضاپیماها در این عملیات مورد آزمایش قرار می‌گیرند. به گفته کارشناسان، اسپیس ایکس به‌طورجدی در حال کار روی فضاپیمای موسوم به Starship است و شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) نیز در حال کار بر اتمام فضاپیمای موسوم به New Glenn است. فراتر از آن برنامه‌هایی برای سفرهای فضایی خصوصی، هتل‌های فضایی و سفرهای دور ماه تحت عنوان گردشگری فضایی وجود دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false